2020-04-04, 14:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så du menar också att de kör med desinformation?

Jag har inte hört exakt vad som sagts, men den korekta siffran är att det dör 200 personer över 80 år i genomsnitt varje dag i åldersrelaterad sjukdom.

Det är försvinnande få under 45 som dör i sjukdomar i genomsnitt varje dag, men det finns sådana också. Största delen bland de 50 upp till 250 är mellan 70 och 79 år.
Citera
2020-04-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag känner verkligen att jag velar om det bästa vore karantän eller inte. Jag hoppas förstås att Sverige valt den bästa vägen.
Men detta vet vi inte än. Danmark, norge, SB osv har infört karantän, med en effekt som egentligen inte börjar visa sig förrän om en vecka eller något sådant. Det är därför meningslöst att peka på siffror för att påvisa det ena eller andra. Det blir som att säga att Italiens karantän inte funkar när man tittar på siffror veckan efter de införts.

Fast detta har karantänförespråkarna sagt hela tiden, det tar tid, visar sig om 4 veckor osv.

Vi har hållit på i, vad öre, 5-6 veckor nu?
Inget blir bättre o italien, inget blir bättre i Spanien, inget blir bättre någonstans.

I Sverige däremot, är det minst dåligt överlag.
Citera
2020-04-04, 14:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Exakt. Och sen går de hem och sitter med familjen. Ännu ett perfekt ställe. Sen åker en från familjen till sitt viktiga jobb.

Därför tror jag inte på karantän.
Då får man väl använda käppen och skapa avstånd även i köerna? Inga åtgärder kommer att fungera om man inte håller sig till reglerna, fatta nån gång. Vad finns det för intresse i att sitta och kväva varje idé i sin linda, att enbart försöka se problemen? Är du gjort av sylt eller vad fan är det frågan om?

Även om just du inte tror på karantän får du inse att allt inte handlar om dig. Du ska respektera andras önskan om avstånd eller så kommer du att tvingas göra det. Lagligt eller olagligt, detta är inget att diskutera.
Citera
2020-04-04, 14:58
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.vk.se/2020-04-03/25-aring-vardas-pa-iva-mamman-kritisk

Tyvärr är den här artikeln bakom en betalvägg som jag inte kan läsa. Men enligt den information jag fått:

En multisjuk 25 åring kille på ett boende som nu ligger nedsövd med respirator i Umeå. Mamman har gjort en Lex Sarah anmälan på grund av kommuns långsamma hantering av ärendet. Det tog lång tid innan han blev testad.

Det pratas mycket om äldre som riskgrupp. Men på äldreboenden har ofta personal sjukvårdsutbildning.

Men de som bor på gruppboenden för funktionshinder är ju också en riskgrupp. Hur många av personalen där har sjukvårdsutbildning?
Citera
2020-04-04, 14:59
Medlem
Är klåda i ögonen ett tecken på coronan? Min far som har shoppat loss i affärer har hosta. Har dock själv märkt senaste dagarna att det har kliat nåt så fruktansvärt här jag bor

Hur kan människor som fortfarande tror Sweden Rock blir av få rösta i detta landet?!? Hur ska de genomföra den? Max 50 pers får samlas
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-04-04 kl. 15:03.
Citera
2020-04-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jahapp, då sitter man här i begynnelsen av "Stockholms blodbad 2.0"..

Region Uppsala har vänligt tackat nej till att hjälpa Sthlm, då de har lite körigt pga fullt upp med egna patienter just nu.

Caesar Löfvenius skall väl fira påsk som vanligt har han sagt, inget konstigt med det. Kungaparet är som tur var skyddade på ett slott nånstans.

Något skaver....

Stockholms blodbad 1.0 var väl inte lika illa som detta
Citera
2020-04-04, 15:00
Medlem
Kollade in dödsfallsstatistiken. Det syns ingen ökning än. Det måste vara något fel. De sista rapporterade dagarna är det betydligt färre som har dött än motsvarande dagar tidigare år.
https://www.scb.se/contentassets/edc2b33f85ad415d8e7909002253ed84/preliminar-statistik-over-doda-2020-03-30.xlsx
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Johan Karlsson och regeringen? Eller Johan Karlsson och Stefan Löfven?
Vill du lägga till någon?

Jag minns att SL ville ta ansvar för Sverige, och det har han fått. Fast att ta ansvar för de boende hos äldrevården ville han visst inte. Likväl ÄR han ansvarig. Ansvar kan inte delegeras.
Detta får utredas i efterhand, för det första måste du inse att ansvaret för själva virusets uppkomst och spridning ligger hos staten Kina.

Ansvarsfrågan vi diskuterar handlar således om situationens hantering.

För det andra. Stämmer precis som du skriver att Löfven är ytterst ansvarig.

Man har lagar att förhålla sig till som inte kan ändras hur som helst och därtill myndigheter med sina utfärdade föreskrifter, hur lagarna ska läsas.

I detta fall med hur viruset ska hanteras faller strålkastarljuset på Folkhälsomyndigheten, som exempelvis tar fram olika influensavaccin vart år och för statistik.

Man har forskat inom ämnet och utfört omfattande datorsimuleringar som markerar precis de åtgärder vi nu tar till, som vi vet, tror oss veta, ger effekt. https://omni.se/hygien-viktigare-an-stangda-skolor-i-simulerad-pandemi/a/naxAOQ

Detta är långt bättre än att överge alla beredskapsplaner man hade och etablerad forskning för att plötsligt handla i en populistiska panikåtgärd.

Löfven har följt sin myndighets expertråd så långt som möjligt så jag har svårt att se att han skulle kunna klandras i efterhand.

De som kommit med egna nycker däremot..
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det kommer att dö folk i corona oavsett karantän eller inte men att ha ca 5 döda istället för 50 plus om dagen
Gör stor skillnad och sjukvården kan ta hand om folk. De som har karantän har iallafall gjort det som krävs och kan inte skyllas för något. Varningar kom från Italien men här i Sverige lyssnade man på Tegnell idioten och inte på resten av Europa som gick i karantän i tid de som inte gjorde det i tid får nu lida.
Va?

Både Danmark och Norge var nonchalanta och underskattade varningarna, varpå de tvingades ta till den här karantänen. Hoppas att de lärt sig till nästa gång!

Att Sverige skött det ännu sämre gör ingalunda grannländerna till goda exempel.
Citera
2020-04-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Vilken otur att vi i Sverige bara anställt idiotier på FHM.
Vad synd att inte en sån nersupen socialbidragstagare som du fick det jobbet istället.
Du hade säkert gjort det jättebra.
Eller?
Om man inte lyssnar på de som drabbats och vad som händer utan väljer sin egna väg att gå så ja idioter till 100% då ekonomin går före allt annat här. En stat ska skydda sina medborgare s3n tänka på sin jävla ekonomi oavsett hur många som dör. Vad hände med England som körde Sveriges taktik jo dom gick i karantän men försent. Idioter hela bunten.
Citera
2020-04-04, 15:01
Medlem
Draken55s avatar
Nu har det gått så lång tid att man kan analysera lite.

Kina har fått kontroll, men har naturligtvis fortfarande viruset där.

Europa stabiliserar sig , och snart kommer de länder som stängt ner börja öppna försiktigt.

Amerika har fortfarande en uppåtgående kurva.

Vi får helt enkelt lära oss leva med detta virus och lämna paniken bakom oss, om vi nu haft nån.
När pandemin är över får man mäta " överdödligheten" och mina kvalificerade gissningar säger att det inte kommer att vara några chockerande siffror.

Men, Covid-19 ska tas på allvar, det är ju betydligt värre än "vanlig" influensa.

Alla konspirationsdårar , ryska troll och domedagsprofeter får väl krypa tillbaka till den sten de bodde under tidigare.. vi ses.
Citera
2020-04-04, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Högskolorna. Och det ställer till enorma problem för många då en stor del av undervisningen måste utföras på plats.
Det märks att du aldrig studerat på någon högskola eller universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in