2020-04-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De har samma siffror som oss nu, men ett helt avstannat land i karantön och siffrorna ökar. Inget vidare...

Jag känner verkligen att jag velar om det bästa vore karantän eller inte. Jag hoppas förstås att Sverige valt den bästa vägen.
Men detta vet vi inte än. Danmark, norge, SB osv har infört karantän, med en effekt som egentligen inte börjar visa sig förrän om en vecka eller något sådant. Det är därför meningslöst att peka på siffror för att påvisa det ena eller andra. Det blir som att säga att Italiens karantän inte funkar när man tittar på siffror veckan efter de införts.
Citera
2020-04-04, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast Rabies är å andra sidan inte nåt större eller ens ett mindre samhällsproblem i Sverige. Det kan nog däremot kalla covid 19..

Jag kopplar det till rubriken och till en tidigare diskussion i tråden om att SARS-CoV-2 skulle vara världens farligaste virus. Samhällsproblemet har ju världen skapat själv. Det beror på bristande sjukvårdskapacitet.

Citat:
Sett till vilka effekter den här jävla epidemin är på väg för både samhälle och sjukvård så finns det inget jämförbart under vår livstid.

Se svar ovan och förstå skillnaden i resonemanget. Det är inte ett dödsvirus. Huvudproblemet är samhället i sig självt, inte viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Tror sådana idioter trollar bara, försöker få fram reaktioner o de lyckas ju.
De måste sättas på plats. Och inte sprida skit som de inte förstår sig på.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nu börjar snart triageringen på riktigt...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oq73/intensivvard-kan-behova-avslutas-for-stort-antal-patienter
Citera
Avstängd
Antalet döda i Danmark ökar. De har varit i karantän i över två veckor och kurvan antal döda bör plana ut. Vad händer?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är delat mellan myndigheternas chefer och styrande politiker.
Johan Karlsson och regeringen? Eller Johan Karlsson och Stefan Löfven?
Vill du lägga till någon?

Jag minns att SL ville ta ansvar för Sverige, och det har han fått. Fast att ta ansvar för de boende hos äldrevården ville han visst inte. Likväl ÄR han ansvarig. Ansvar kan inte delegeras.
Citera
2020-04-04, 14:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Dumme fan karantän och dödsfall får du räkna på efter minst 3 veckor för nu dör de som redan har blivit smittade. Fan vad tröga människor kan vara ibland tror jag att IQ i flashback är under 100 på de flesta.

När inledde Italien karantän? Det verkar inte blivit någon vidare succé där trots stenhård karantän.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ni är inte kalla, ni är korkade. Två vitt skilda egenskaper.

Varför är man korkad om man anser att gamlingar med kroniska sjukdomar dör inom en snar framtid även utan corona?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Sverige inträffar den allra största delen av dödsfallen i Stortstockholm. Resten av landet är troligen på Norge-Finland-nivå.
Somaliekolonierna i Östergötland och Borlänge snedvrider väl också statistiken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Uppenbarligen är det normalt, jag har svårt att förstå varför det är normalt dock, känns som något som bör vara extremt enkelt att rapportera.
Den enda eftersläpningen jag kan förstå är tiden det tar att få testresultat på döda som ej var testade innan dödsfall.

538 som är duktiga på valprognoser talar här (se länken) om hur svårt det är att prognosera Coronaviruset framfart. De diskutera även att det är svårt att veta vad en person dog av. Det gäller USA men kan nog appliceras i alla länder.

https://fivethirtyeight.com/features/politics-podcast-why-forecasting-covid-19-is-harder-than-forecasting-elections/

Det stora problemet är att veta vad en person dog av. Även om en person har Corona så kan dödsorsaken vara en helt annan.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja 10 døde i går. Jeg trodde at vi snakket om i dag. Jeg beklager at jeg misforsto.

Endel liker ikke att man trekker Norge med i denne tråd..
Citera
2020-04-04, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Dumme fan karantän och dödsfall får du räkna på efter minst 3 veckor för nu dör de som redan har blivit smittade. Fan vad tröga människor kan vara ibland tror jag att IQ i flashback är under 100 på de flesta.

4 av 5 märker inte ens av att dom har Corona tydligen och det är väl kanske av 1 av 10 som behöver vård, då främst bland äldre.

Det kommer inte dö fler av Corona än av andra sjukdomar om man räknar på hela året. Men man vet inte heller vad för följder Corona kan få på oss människor och därför bör man vara försiktig.
Det känns som den svenska regeringen använder oss som försökskaniner medan resten av världen stänger ner allt.

Men ja det verkar inte fungera så bra med stängda samhällen heller, ett problem med detta i framförallt sydeuropa är att man där har stora familjer och då blandas äldre och yngre och därför dör så många.

Man kan även undra om Corona hade varit mildare med ett öppet samhälle eller om det skulle bli ännu värre då i dessa länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in