2020-04-04, 14:49
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har inte dragit något ur röven du kan läsa om det här, utöver de attributerade Corona dödsfallen så har flera städer i Lombardiet ca 20% fler dödsfall än tidigare perioder detta år.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-homes-insigh/uncounted-among-coronavirus-victims-deaths-sweep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0

Resterande har handlat om att du inte förstår hur statistik fungerar.

Låt förklara en sista gång om du har en population på 100 personer, 5 av dessa har blivit skjutna i huvudet och avlidkt, dödligheten för skott mot huvudet är då inte 5% utan 100% i detta fall.

Du skrev inte vissa städer, du skrev Lombardiet. Det är hela, alltså ingen fakta.
Att dödligheten ökar med Covid-19 har varken jag eller någon annan argumenterat mot, men jag förstår fortfarande varför du tycker att jag har fel med mindre än att du argumenterar mot en halmgubbe du själv har skapat.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Lyssnade på P4 där de intervjuade en Johan någonting som arbetade med Läkare utan gränser.
Han upplyste mig eftersom jag vet att det dör ca 250 personer om dagen i Sverige att det dör ca 250 personer om dagen av ålderdom i Sverige.
Grattis till Sverige. Desinformationens mecka där ingen dör av något annat.

80 % av de som dör i Sverige är över 80 och dör av ålderdomsrelaterad sjukdom, alltså 200 st i genomsnitt. Så han var inte helt fel ute. Inte mycket desinformation med andra ord.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-04 kl. 14:53.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag märker det.

https://imgur.com/BKzIb3T

Sedan är Corona inte en tävling i vilket som är det värsta och farligaste viruset någonsin. Det är ett nytt virus UTÖVER alla andra sjukdomar som finns idag. Länder stänger ner och skyddar befolkningen för att rädda liv så gått det går.

Halt efterblivna whataboutism som dessa får mig att vilja skjuta rikta en bazooka mot de som skriver och bara trycka av.

Lägg ner.

Träna din läsförståelse innan du börjar skjuta runt omkring dig. Se vad jag svarade på och argumentera i sak, inte med larvigt snack om vapen du inte förfogar över och övervåld mot andra p g a deras åsikter i ett åsiktsforum.

Lägg ner.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra frågor, men vi måste nog sätta oss ner som en enad värld och funderar på det tillsammans. Vi kan inte ha en massa klåfingriga människor i labb som klantar sig (om det nu var det) eller marknader med djur där zoonoser kan uppstå. Epidemier kommer och går. Det var ju faktiskt ganska länge sedan vi hade någon riktigt stor. Vid svininfluensan skrek folk varg, bland annat i Sverige där Tegnell fick panik och tvångsvaccinerade landet, i princip. Sen visade det sig att det inte var så farligt. Skriker man varg utan att ha på fötterna så blir det som det blir nu, folk rycker på axlarna och sen sitter vi i skiten. Men vi skulle behöva mer handlingskraftiga politiker och myndigheter som gör det som är viktigt istället för att koncentrera sig på genus, feminism och sånt trams. FHM är ju ett praktexempel, Tegnell gick till exempel ut och sade att det inte är jämställt om vissa får arbeta hemifrån, samtidigt är 74% av de anställda på FHM kvinnor, jämställt?

Det måste bli slut på tramset att säga en sak och göra en annan. Det är så mycket som är fel i det här landet och första prioritet borde vara att få ordning på oss själva, sen diskutera med omvärlden hur vi ska ha det.

Jag håller med dig.
En bra lösning på problemet att man inte riktigt vet från början vad man har att göra med, vilket kan resultera i att man antingen överreagerar eller "underreagerar", är att världen tillfället sätter det drabbade landet i karantän och ekonomiskt och praktiskt vid behov, samt med utrustning, hjälper det drabbade landet att få ordning på situationen tills man har mer kött på benen, dvs. är smittan farlig för samhället (som nu) eller inte. Skall man släppa det löst (som med svininfluensan) eller inte?
Världen skulle även kunna hjälpa det drabbade landet att få ekonomiskt stöd för att motverka den ekonomiska förlust som karantänen innebär.

Detta skulle syfta till 2 saker.

1. att verkligen planera för det värsta och hoppas på det bästa, och på så sätt rädda världen från ytterligare en sådan händelse.
2. att förhindra att varje land skulle vilja hemlighetshålla sådant här på grund av rädslan att hamna i karantän, för enligt som jag beskriver, att man aktivt hjälper det drabbade landet att få ordning på detta, med exempelvis ekonomiskt stöd, skulle i så fall vara något väldigt positivt.

Hur man än räknar på det. Så borde en sådan här lösning vara det överlägset billigaste alternativet för att lösa en sådan här situation. Mer kostsamt, än vad det nu kommer bli för världen, kan det ju knappast bli i alla fall!
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Italien hade dock problemet att 40% beräknades att inte respektera karantänen. Var 1-2 veckor sedan jag såg den artikeln och det har säkert blivit bättre nu, men kan ta flera veckor att få ett utfall av sjukdomen. Vi får se om nån vecka om det börjar se bättre ut där.
Ett problem är ju att man får endast gå ut för att handla mat. Och alla samlas bara vid matbutikerna med långa köer. Perfekt ställe för viruset att sprida sig.
Citera
2020-04-04, 14:50
Medlem
[quote=AusnahmeMensch|71043776]Antalet döda i Danmark ökar. De har varit i karantän i över två veckor och kurvan antal döda bör plana ut. Vad händer?[/

Smittad, inkubationstid, sjuk, allvarligt sjuk, avliden. Fördröjning på flera veckor.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hade Mette följt sin beredskapsplan hade hon också delat ansvar med sina myndigheter.

Ganska klen tröst för de som kommer dö i onödan att de kan peka finger på Mette.
Tur vi har lite kapacitet kvar i Skåne så vi kan hjälpa dem, ifall de vill lätta lite på gränsen för ambulanstransporterna.

Så fungerar inte Danmark eller de övriga nordiska länderna. Där ligger ansvaret alltid på politiken. I Sverige ligger det ingenstans.

Danmark kommer att komma väl ut i slutändan. Sveriges modell är ett praktfiasko som det kommer att skrivas om i histore-e-böckerna under flera hundra år framöver. Statsepidemiologens och statsministerns efternamn kommer att vara blodbesudlade, och skambelagda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du skrev att Norge hade minskat och nu bara hade 1 död/dag och när jag kollar senaste statistiken så ligger det på 10/dygn.

En viss skillnad, tycker du inte?

Men vi hoppas givetvis att Norge kan fortsätta leverera låga tal, jag tror det landet för ha riktigt bra förutsättningar för att klara denna krisen bra.
Det kommer att dö folk i corona oavsett karantän eller inte men att ha ca 5 döda istället för 50 plus om dagen
Gör stor skillnad och sjukvården kan ta hand om folk. De som har karantän har iallafall gjort det som krävs och kan inte skyllas för något. Varningar kom från Italien men här i Sverige lyssnade man på Tegnell idioten och inte på resten av Europa som gick i karantän i tid de som inte gjorde det i tid får nu lida.
Citera
2020-04-04, 14:51
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det där är ju nåt helt annat, det ligger säkert nåt i det och något man kan titta på i efterhand.

Det påstods dock att Sverige aktivt skiljer på död med och död av Corona. Skulle vilja ha källa på att så är fallet.

Jag tror det kommer visa sig i efterhand att genomsnittet för antalet döda på våra äldreboenden under covid-19 pandemin kommer ligga avsevärt högre än innan pandemin. Innebörden av detta är nog inte så svår att räkna ut.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag såg en video från ett sjukhus på Youtube från USA där en sjuksköterska säger något om att det kommit in personer pga trafikolycka som saknar symtom men endå har allvarliga förändringar på lungorna som inlagda Coronapatienter har. Något i den stilen.

Förekom även i Kina, enligt vissa studier.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Delat ansvar=inget ansvar. I Danmark har Mette ansvar. I Sverige har ingen ansvar.
Det är Steffe som valt att lyda FHM, inte tvärtom.
Steffe är ansvarig, även fast han nu vägrar ta ansvar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Träna din läsförståelse innan du börjar skjuta runt omkring dig. Se vad jag svarade på och argumentera i sak, inte med larvigt snack om vapen du inte förfogar över och övervåld mot andra p g a deras åsikter i ett åsiktsforum.

Lägg ner.

Svarade precis på det du skrev, och inget annat.

Svaret var väl för jobbigt för dig med tanke på hur du besvarade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in