2020-04-04, 14:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danskarna har 160 döda istället för kanske 200.

I det stora hela har det inte varit värt det. Det har skadat folket oerhört mycket den här karantänen. Både psykiskt och ekonomiskt.
Skadat dem mindre än en lössläppt smitta?
Tror knappast det.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
2 meters avstånd.
Det är ju ingen som håller detta avstånd idag, hur ska du lösa det i skarpt läge? Du inser att du ger argument för militärdiktatur här, va?

Fascism, because you’re worth it.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hjälper ju inte om omvärlden stänger, då är vi fångar i vårt eget land. Iofs har jag inget större problem med det, även om det är mycket jag vill se. Sverige är oerhört vackert, det finns massor att se, mer än man mäktar med. Men det är ändå sorgligt.

Edit:
Idag har vi internet och kan se hela världen utan att ens lyfta röven. Det är ganska fantastiskt i sig!

Ja, fast då är frågan hur vi skall hantera det annars, ifall detta händer igen. Och jag tror det är ganska lugnt att säga att denna pandemi inte är den sista.

Det har ju kommit fler liknande utbrott i Kina förr om man säger så. Så detta är nog inte det sista.

Hur agerar vi när det händer? Och hur skall vi göra för att slippa upprepa detta helvete om vi inte helt enkelt tillfälligt stänger av alla förbindelser till det epidemidrabbade landet? Eller skall vi låta världen gå igenom detta gång på gång på gång bara för att "folk måste få resa"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nu har corona tagit helg i Sverige igen!

Likt manga andra har jag ocksa varit inne pa det. Men det starker nog den svenska sjalen att siffrorna under helgen alltid ar lagre an dagarna fore, och dagarna fore alltid kan forklaras med 'vi kanske ser en liten okning nu' och tisdagens siffror alltid ar 'lite hoga, men det har ar bara efterslap fran helgen'.

Pa det sattet ar det liksom alltid full kontroll. Chinos-Tegnell har alltid ratt, svetsar-Steffo behover inte ta in nagra atgarder alls for att bromsa smittspridningen, for det ar ju aldrig nagon markant okning.
Sen att man 'friserar' siffrorna och kanske an varre 'morkar' dem , ar ju en annan sak som inte ska behova paverka den allmanna svenska hallningen.

Drick 2 stora glas mjolk per dag, at 6-8 brodskivor per dag, tvatta handerna och forsok undvika att hosta pa de aldre.
Citera
2020-04-04, 14:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Med tanke på att vi i Sverige skiljer på att dö ”av eller med” covid-19 så tror jag att statistiken är extremt friserad i Sverige.

Då bortser jag från hela den kategorin som dör på äldreboenden utan att bli testade. Man har ju funnit det i tex Italien, att jämför med tidigare åt har det dött flera tusen till som saknar dödsorsak.

Personligen tror jag att denna kommer sparka skiten ur ”svininfluensan” som tog 500.000 liv globalt.

Källa på att Sverige skiljer på att dö av eller med? Och kom inte med Dr John Campbell.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Innan vi jublar för mycket över dagens siffror kan det vara på sin plats att påminna om helgeffekten.

Fredag 27/3 rapporterades 27 döda
Lördag 28/3 rapporterades 11 döda

Så har det sett ut i ett antal veckor nu även vad gäller nya fall. Så dagens 40 döda är nog inte jättebra ändå.

Under veckan som gick, måndag-fredag så var min prognos från tidigare att vi skulle ha 212 döda. Summan blev dessvärre 235.

Enlig denna kurva så skulle lördagen idag se 70 döda. Med helgeffekt så det nog tyvärr där vi ligger.
Citera
Bannlyst
Citat:
Sluta nu. Danmark är en katastrof. Deras karantän är helt misslyckad, det har visat sig hela tiden och kommer fortsätta visa sig. Dom köpte grisen i säcken, spenderade folkets välbefinnande och ekonomi för ingenting. Nu kommer dom snart att tillämpa Sveriges strategi. Det har dom redan gått ut med.

Vi i Sverige har en grym taktik och jag stödjer helt Tegnell. Fler kommer göra det med tiden, fler gör det idag jämfört med för några veckor sedan.

Hans tänk är social distansering och uppmuntring till självvald karantän. Funkar bland etniska svenskar, funkar ej bland blattar, därav behövs en diktator som pekar med hela handen mot dessa vildar, dvs en karantän

Håll dig hemma är FHM's mantra.

Känns som att ni och FHM står långt ifrån varandra.

Du vill ju skippa 50 Pers förbjudet och öppna upp klubbarna och stadslivet.

Du har ej många allierade. Det är väl ni och Centerns ungdomsförbund som driver detta. +tokkärringen från 3:e AP fonden.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-04 kl. 14:32.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Norge har foreløpig 2 nye dødsfall i dag
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Fel!
9 döda igår och ingen inrapporterad statistik än för idag
Det ökar explosionsartat och nu har norrmännen släppt in smittan på äldreboende!
Kan vara en följdeffekt till att man stängde förskolorna alldeles för tidigt.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Här ett estimat, om hur mycket skyddsutrustning som krävs för hela sjukvården i denna pandemi. Siffrorna är ifrån Norge, men tänkte de kunde vara intressanta för någon.

– Hvis 733.000 mennesker blir koronasyke, 5.500 trenger intensivbehandling og 22.000 mennesker blir lagt inn på sykehus, trenger vi rundt 70 millioner engangssett med smittevernutstyr, sier Andersen til NRK.

Rundt 65 millioner av disse settene vil bli brukt i primærhelsetjenesten, anslår Andersen. Hun understreker at disse tallene er mer usikre, og kan variere mer – avhengig av hvor mange som blir syke og hvordan smittevernet legges opp ute i kommunene.

Professoren i smittevern mener hvert sett med smittevernutstyr bør bestå av følgende: hette, briller/skjerm,«P3 maske», eller tilsvarende filtermaske (åndedrettsvern),smittefrakk/kjeledres, hansker

https://www.nrk.no/norge/professor_-norge-kan-trenge-rundt-70-millioner-sett-med-smittevernutstyr-1.14972061
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
https://c19.se/

Ah, såklart, tackar, lördagen innan var det +4 och innan dess +1

lördagarnas dödstal ökar således
1
4
7
30

Enl. https://c19.se/

Någon som vill gissa nästa lördags antal redan nu ?
Citera
2020-04-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Alltså är ditt jobb att sitta dagligen och hitta stöd till allt som bekräftar din totalt verklighetsfrånvända bild?

DOM SOM DÖR IDAG VART SMITTADE FÖR 2-3 VECKOR SEDAN.

Dels så rapporterar Sverige enbart döda på sjukhus, vi har ett stort mörkertal med folk som dör hemma eller på ålderdomshem.
Det där får du aldrig in i huvudet på dom. Tacksamt att jämföra ett litet trångt land som Danmark istället med Norge eller Finland där kurvorna går åt rätt håll. Hade Danmark inte gjort något hade det troligen varit riktigt illa där nu.

Danmark verkar ändå ha problem eftersom antalet smittade ökar efter att ha sett ut att plana ut. Man får hoppas det är en tillfällig topp för dom. Själva rusar vi på nästan ohämmat hur mycket dom än försöker trolla med siffrorna.
Citera
2020-04-04, 14:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fråga inte mig. Jag tror inte på karantän. Jag tror att karantän rentav är kontraproduktivt om det inte görs helt rätt. Dock tror jag att Danmarks karantän var bättre än den i Italien.

Ställ frågan till hela forumet istället. Här kryllar av folk som vet exakt just detta.
Tror gör man i kyrkan.
Du hävdar envetet att det är fel med karantän - och då får du banne mig backa upp ditt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in