2020-04-04, 13:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Triage kan se ut så i extremfall, visst, men termen i sig är ingenting som enbars används i kris och krig. Man triagerar på akutmottagningar, vårdcentraler, till och med SOS Alarm - varje dag.

Vi lever i en tid av extremfall, då blir det jäkligt obehagligt. Om en person får vänta en timme extra på röntgen pga ett brutet ben är av mindre betydelse i normala tider. När en 65-åring kopplas ur respiratorn för att en 43-åring går före börjar det lukta skit. Det kan ju vara så illa att det är din mamma eller pappa som kopplas ur för att du ska få plats! Då har man gått till ytterligheterna röd och grön. I Italien gick det så långt att alla över 60 fick kalla handen direkt vid akutintaget. Du ska inte bagatellisera det här i en krissituation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hur mäter man det exakt, vad använder man för metod och hur går den till?

Jag har inte detaljerna och är inte läkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Triage kan se ut så i extremfall, visst, men termen i sig är ingenting som enbars används i kris och krig. Man triagerar på akutmottagningar, vårdcentraler, till och med SOS Alarm - varje dag.

Systemet med sortering av sjuka uppfanns dock under Napoleonkriget - Därför ser folk det som en krigsterm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vrrf har alla andra länder skyddsutrustning? Slute försvara regimen.
Det är okej om jag bara ignorerar dina frågor och istället ställer andra frågor om något helt annat va?

Varför har Frankrike beslagtagit 6 miljoner Svenska skyddsmasker? Varför drabbas män hårdare? Vem har namnsdag på torsdag? Hur kan ljusets hastighet vara X km snabbare än både Y och Z som färdas i olika hastigheter?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-04-04 kl. 13:42.
Citera
2020-04-04, 13:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det här kanske är intressant?

https://s3-ap-northeast-1.amazonaws.com/news.guo.offload.media/wp-content/uploads/2020/01/25133703/Brief-summary-of-evidence-of-lab-finish.pdf
Du tänker på att det är kinesiska forskare?
I inslaget jag såg intervjuades en forskare på ett amerikanskt institut.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror att dödstalen kommer att fortsätta att stiga. Under några veckor kommer det kanske kännas mer som Italien än Sydkorea här, i alla fall i Stockholm. Kanske 100-150 döda per dag.

Men sen när det är över (jag tror att vi kommer landa på 5,000-15,000 döda totalt i Sverige) så är Covid-19 förhoppningsvis ett avslutat kapitel för Sveriges del.

Sydkorea kan vid det laget ha mycket färre döda per capita, men då har de hela problemet framför sig istället.
Jag håller mig till de beräkningar som gjorts av de främsta experterna i Europa och anser därför att du tror fel, men jag bortser från det nu.
Också du inser säkert att dödligheten inte är skriven i sten. Snabb spridning= överbelastad sjukvård= fler döda. Det är förstås rent oärligt att låtsas om som att så inte är fallet.

Givet att immunitet för längre tid uppnås, något som öht inte är påvisat, så skulle snabbare smittspridning och fler döda ge en snabbare återgång till normalläge. Du förespråkar alltså att Sverige går samma väg som Lombardiet inledningsvis, MEN inte reagerar nämnvärt när sjukvården kollapsar och folk dör som flugor. Det vore alltså "för hårt" att tex stänga skolorna i ett sådant läge enligt dig.

Med "din'" taktik får vi räkna med 70% av befolkningen smittad och 3.4% av dessa döda= 238.000 döda.
Givetvis stängs Sverige innan dess. Jag ger det 2 veckor innan Steffe REagerar.
Vi hade kunnat undvika det genom att agera.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Personer i USA stämmer Kina på $20 trillion pga corona.

Corona blir kinesernas undergång som erkänd Supermakt.

Alltid en tröst.

De har slagit ut världsekonomierna och folkhälsan med sina vidriga djurmarknader, som borde ha förbjudits för längesen.
Citera
2020-04-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är okej om jag bara ignorerar dina frågor och istället ställer andra frågor om något helt annat va?

Varför har Frankrike beslagtagit 6 miljoner Svenska skyddsmaskar?
För att vi litade och PK media gillade macron.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo.
Tramspelle kan du vara själv.

Jaha. Vad heter myndigheten som trackar var alla befinner sig konstant? Vilka jobbar där? Ligger den i area 51?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Personer i USA stämmer Kina på $20 trillion pga corona.

I love it !

Har du en länk ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Systemet med sortering av sjuka uppfanns dock under Napoleonkriget - Därför ser folk det som en krigsterm

Ja det stämmer. Men det ÄR ingen "krigsterm" för det. Inte bara.
Citera
2020-04-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Corona blir kinesernas undergång som erkänd Supermakt.

Alltid en tröst.

De har slagit ut världsekonomierna och folkhälsan med sina vidriga djurmarknader, som borde ha förbjudits för längesen.

Så länge de är hela världens billigaste fabrik kommer de klara sig bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in