2020-04-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Du tror inte att folk jobbar med det för fullt?

Jo, USA har redan godkänt:

https://www.nytimes.com/2020/04/02/health/coronavirus-antibody-test.html

Sverige får väl tigga till sig ett dussin som bäst.
Citera
Medlem
sannes avatar
Måste bara dela med mig, denna morgon. Iallafall jag tyckte det var helt magiskt att lyssna. Franska symfoniorkestern spelar för fransmännen i karantän.

https://www.youtube.com/watch?v=Sj4pE_bgRQI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
SVERIGE. Två anställda på en grundskola i Järvaområdet i Stockholm har bekräftats smittade med covid-19, men föräldrar och elever har inte fått information om att smittan kan finnas på skolan, det skriver Aftonbladet.
– Vi har fått höra att vi inte ska säga något, säger en anonym anställd på skolan, till tidningen.

EXPRESSEN
Isf är nog tio lärare smittade eftersom 80 procent är uten symtom .. . . .
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om det är något folk som fullomligt älskar att tala skit om sig självt så är det väl svenskarna? Mångas förhud fullkomligt flyger tillbaka när de får slakta det land som gett dem så mycket. Kan du tänka dig en amerikan använda adjektivet "oamerikansk" som komplimang? Eller vilket annat folk som helst?

Det roliga är att dessa fosterlandshatare när de flyttar utomlands ofta blir varse att de gnällt mot bättre vetande - och börjar hata sitt nya hemland med lika stor entusiasm och passion. Vad ska man säga om det?

Tysklands betyg efter krisen får vi invänta. Jag kan berätta att italienare och spanjorer inte är glada över det exportförbud gällande munskydd som tyskarna klubbade igenom i den kritiska inledande fasen av pandemin... Räkna med att det blir extremt svårt att hålla dessa länder kvar i EU.
Jo jo, men säg den medelsvensson som inte anser att vi har världens bästa demokrati och MSM!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte i en buske, men ungefär så, ja.

Viruset ligger och trycker i minst 146 länder, och säkerligen även inom vardera land, och kommer poppa upp om man släpper efter. Det räcker med en enda smittad person, för att smitta hela befolkningen.

Med stenhårda åtgärder byggs ingen märkbar immunitet. Man skjuter bara problemet på framtiden.

Att vänta på ett vaccin eller antiviral är dessutom ett enormt risktagande. Det finns varken antiviral eller vaccin mot SARS, och oavsett hur mycket resurser som läggs kommer det att dröja många år innan ett vaccin är säkert nog för massvaccinering av barn och unga vuxna, för vilka Covid-19 är näst intill ofarligt. I bästa fall kan man vaccinera riskgrupper om något år (de som överlevt och inte redan smittats) och låta resten av befolkningen smittas då istället.

Nej, nej , nej.

En enda person blir som patient zero. Det blir nästan som att starta om från början igen. Men då är vi förberedda.

Det är just att skuta upp problemet som är vitsen då vi inte kan skynda på processen utan att offra massa människor när sjukvården överbelastas (inte bara coronapatienter som dör då). Och den kommer att överbelastas.

Detta är dock potentiellt positivt om sant: https://www.svt.se/svttext/web/pages/110.html

Fyra av fem kan sakna symptom. Positivt om stor del av Sveriges befolkning redan är smittade (och immuna). Negativt att det smittar utan att man märker det om en liten andel är smittade. Då är vi nästan försvarlösa utan massiv testning.

Fram med antikroppstester och hoppas att naturlig immunitet varar ett bra tag.
Citera
2020-04-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag har precis tagit morgonkaffet och satt på datorn för att uppdatera mig om allt nytt som jag missat i nyhetsflödet när jag sovit.

Vad är det för dag som väntas idag? Är det en dag som alla andra, dvs en dag där AT återigen gör bort sig och amatörerna på Flashback återigen visar att de haft rätt hela tiden?
FHM har ingen PK idag så de gör nog inte bort sig idag, det sistnämnda svarar jag inte på
Citera
2020-04-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell som skall vara expert på virus blev i det här fallet en för duktig expert, han blev högmodig, och det brukar alltid höra ihop med ett fall.
Ska man vara petig är Tegnell inte expert på virus. Han är epidemiolog.
Citera
2020-04-04, 11:18
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
"Gymnasieskolorna kan komma att öppna upp – lite grann.

Små elevgrupper förväntas kunna återvända för att genomföra specifika moment."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awQvnd/gymnasieskolor-kan-oppna--for-mindre-elevgrupper

Bra eller dåligt?

Dåligt. Rent idiotiskt och kommer bara att öka på smittspridningen.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Smittan finns redan i överflöd i Sthlm. Så man kollar inte om inresande är smittade. Man gjorde inte det när vi hade ingen eller lite smitta i landet. Så varför göra det nu när 100 000-tals är smittade i landet?

Du borde ha läst länken jag lade in i mitt svar. Där står regeringens regler. Det står att medborgare i EU och Schwengen får komma in i Sverige även om de flyger in från länder utanför EU och Schwengen. Peru, Thailand, Addis Abeba, Iran eller var de nu befunnit sig. Våra gränser är alltså öppna mot medborgare i EU och Schwengen.

Likaså är våra gränser öppna för de som har har särskilt angelägna behov eller som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige.

Gränsen är även öppen för flyktingar även om jag tror de är få eftersom de måste flyga in i landet och öppet lämna sitt hemland. Det är svårt att smuggla in någon med tanke på att de flesta länder i Europa (alla?) har stängda gränser. Och nej, jag vill inte diskutera flyktingfrågan och smuggelmöjligheter i den här tråden. Tråden handlar inte om det. Nej, den gör inte det.
Förstår. Tack för svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Åh herregud, Kuwaitinfluenserna lyser verkligen igenom.

Hur anser du att FHM och Anders Tegnell agerat, sämst i klassen eller att det går rätt bra?
Citera
2020-04-04, 11:19
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Märkligt att kina varje dag redovisar 4 nya döda, aldr

Sanningshalten i detta måste vara extremt hög..
Citera
2020-04-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Där finns 0 asymptomatiska fall eftersom man bara testar personer med allvarliga symptom.
Ett slumpmässigt test på en del av befolkningen i Sverige skulle kunna fylla kunskapsluckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in