2020-04-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Källa? Dock inte vidare överraskande.

Många går till sina jobb som "friska" när de egentligen är asymtomatiska. Danmark har ingen karantän. Man skulle ha isolerat frisk personal på äldreboendet, d.v.s. satt äldreboendet med personal i karantän från omvärlden tidigast möjligt. En karantän fungerar bara om man isolerar friska från sjuka (omvärlden). Ingen får sedan bryta karantänen, d.v.s. lämna eller gå in på karantänområdet.

Ja det är asymptomatisk spridning som spökar här.

Varenda äldreboende har ju influensa varje år som dödar deras äldre om dom får det innan dom fått vaccin så alla äldreboenden har inarbetade rutiner.

dom har följt dom och FHM rekommendationer men ändå smittat, återstår bara asymptomatisk spridning, inga munskydd och intakt smittkedja.

allt det som FHM ignorerat sen dag 1
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det fetade: Nej men virus kommer ju att finnas kvar utanför slottet och de som kommer ut därifrån blir smittade, trots att de suttit ett halvår i karantän.

Det var i alla fall vad jag menade.

(flåt för sent svar, det är liiitet körigt på jobbet nu . . . . )

Efter de sex månaderna har folket utanför slottsparken antagligen uppnått flockimmunitet. Antingen genom ett vaccin eller genom att den naturliga smittan har bränt igenom hela befolkningen, dödat kanske 10 procent och gjort resten immuna. Dessutom kan de som kommer ut från slottet, om det nu finns ett vaccin, åka direkt i bilar till närmaste vaccinationsklinik...
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi är uppenbarligen av olika uppfattning här, och det är ok. Jag tror inte på att dödstalen kommer att peka mot stjärnorna eller att vården kommer att kollapsa, men jag tror vi får återuppta debatten om några veckor, eller månader. Först då ser vi vem som hade rätt. Hoppas det är jag

Om man inte bromsar in smittspridningen kommer vården att kollapsa. Det är ganska givet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berra2k
Coronapaniken är en bluff för att kontrollera folket och krascha ekonomin. Arbetande människor och folk med småföretag är de som blir krossade av den globala nedlåsningen. Det finns inte ens ett nytt virus, bara ett nytt virustest. Sjukhus står tomma. Vakna upp. https://www.youtube.com/watch?v=p-O_UVMqWWA&t=1s

Är du dum? Tror du hela världens vårdpersonal är med på den här "bluffen" då eller? Tror du alla människor som drabbats bara låtsas kvävas? Har själv bekanta som drabbats. Det är ingen jävla bluff. Det är möjligt att viruset är manmade från ett labb men nog fan existerar det oavsett var det kom ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Precis och med tanke på att vi är tämligen ensamma om vår strategi så är det än mer väsentligt att de kan redogöra för valet av modell. Teoretiskt sett så kanske FHM har valt rätt väg men då borde de kunna visa vad de baserar sina beslut på.

Transparens är en nyckelfunktion i en fungerande demokrati.

Exakt så
Citera
2020-04-04, 10:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Han vill säga att kinespaniken börjar avta och att Europas största industri är på väga att starta upp igen vilket är bra för oss i Sverige så att vi har någon att handla med.

Finns det ens någon bilmarknad just nu i Sverige och övriga världen? Jag kan förstå att någon kan tänka sig köpa ett hus i dessa tider trots allt, men en ny bil?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har Löfven börjat svetsa ihop sin kejsarkrona, ännu..?

Skämt åsido, så har jag en allvarlig fråga också. Ofta när patienter gått igenom operationer, så får de särskilda andningsövningar för att motverka lunginflammation. Det finns t.ex. en genomskinlig apparat med olikfärgade kulor. Patienten ska ett visst antal gånger per dag suga upp kulorna, för att fylla lungorna ordentligt.

Jag funderar: om man misstänker att man är i det inledande skedet av covid. Skulle det hjälpa, om man kom ihåg att andas in riktigt djupt och fylla alla lungblåsorna, då och då? (Och då naturligtvis inte på bussen eller Systembolaget en lördag! )

Och på tal om Systembolaget, så tycker jag att det är märkligt att de inte tänker till mer, än att de släpper nya viner nu - så att alla "vinkännare" måste dit och köa. (Det stod om det i AB igår.) En så onödig grej är ju inte precis svår att skjuta upp. Jag blir TOKIG på all sinnesslöhet på alla nivåer...

Det är inte bara Lena Mellin som uppskattar det. Det är alltid trevligt med lite nya viner. Tycker du att Systembolaget ska införa coronatider, alternativt stänga ned helt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Norge saknar - vad jag vet - utanförorter som de på Järvafältet, där en mycket stor andel av våra dödsfall inträffar.

Jag tror puckeln vi ser i dessa dagar är en ren Mello-puckel: det har gått drygt fyra veckor sedan och nu kommer effekten som ett brev på posten. Dock är ökningen mycket mindre än vad jag befarade då.

Eller visselpipan i Ischgl
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"det finns inget som tyder på att barn sprider smittan, enligt Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten,"

Tror vi på det? Jag gör det inte alls.

Har hon sagt det NU? EFTER att Löfven uppmanade föräldrar, att inte låta sina barn gå påskkärring och sprida smittan till grannarna?
Citera
2020-04-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lurigt värre. Kanske faller man bara platt till marken inom 48 timmar då?

Det här viruset blir bara konstigare och konstigare. Känns nästan som designat för att döda? Kanske är det framodlat i något laboratorium ändå?
Det verkar vara ett "planlagt" virus h--vete!
Citera
Avslutad
Om 4 av 5 kineser är symtomfria, hur fasiken kan det slå så hårt på vissa personer, måste typ bara vara dom redan dåliga som blir extremt sjuka av detta virus.
Om man är så gott som symtomfri så tror jag mycket väl att jag hade Corona för några dagar sedan i Stockholm och hade det i ca 10 dagar, hade samma besvär ungefär som när man har pollenallergi.
Tror mörkertalet därför är enormt i hela världen.
Då kan man även fråga sig om det är värt med lockdowns av hela samhället om viruset bara ger sig på redan svårt sjuka och äldre med dålig kondition.
Kanske är det här också något positivt och att viruset inte behöver pågå så länge, vi måste dock så klart skydda dom redan svaga men frågan till vilket pris. Om säg 80% klarar sig helt från viruset och endast visar lätta symtom som lika gärna kunde vara pollenallergi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och förmodligen helt meningslöst.

Intressant artikel i BMJ: https://doi.org/10.1136/bmj.m1375

Jag nöjer mig med ett citat: ”if—the results are representative, then we have to ask, ‘What the hell are we locking down for?’”.

Räkna på höga tal så blir dödstalen höga. Samt sjukhusvården får problem. Antag att cirka 6 milj behöver bli smittade innan flockimmunitet uppnås.

6 000 000x0,2 = 1 200 000 sjuka med symtom

1 200 000x0,2= 240 000 med svåra eller kritiska symtom (60 000 kritiska + hälften av de svåra fallen behöver sjukhusvård. Det är 120 000

240 000x0.25=60 000 kritiska

60 000x0.25=15 000 döda Antag att 25 procent dör.

15 000 personer som dör skulle vara cirkla 15 procents överdödlighet jmf med annat år 10-30 gånger fler som dör av corona jmf med influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in