2020-04-04, 10:03
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det finns ett uttryck som jag tycker är lite passande i detta sammanhang:

Extraordinary claims requires extraordinary evidence

Om FHM som har tvingats revidera sina påståenden från en dag till en annan även väljer en unik approach gällande corona, då ställs det högre krav på att de vederlägger den evidens som ligger till grund för strategin.

Är det ett orimligt krav när tusentals liv står på spel?

Det område där dom verkligen avviker är att dom inte tvingar. Dom litar på befolkningen i stor utsträckning. Det är inte en så stor skillnad i beteenden och det är närmast dom so tar till drakoniska åtgärder som har bevisbördan. Men oavsett det så går det inte att utvärdera något lands strategi förren om ett år eftersom vi saknar statistik från samtliga länder
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"det finns inget som tyder på att barn sprider smittan, enligt Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten,"

Tror vi på det? Jag gör det inte alls.

Men herregud, varför skulle inte barn kunna smitta vuxna? Det låter ju som ett ordentligt mirakel. Hur fasiken skulle det fungera, är det en annan kollektiv genetik på barn jämfört med fullvuxna?

Så dumt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ingen fara, därifrån har ju massor med virus startat också, men nu vet vi varför alla matcher är inställda.

Ja det har varit mycket snack om just den matchen. Sjukt den spelades så!
Citera
2020-04-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till detta?
https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/smitta-pa-vardboenden-i-35-danska-kommuner/
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Ledsen att avskaffa katastrofstämmningen men nu är Tyskland snart igång med att omstarta bilindustrin.
Citat:
Merkel and German auto industry seek ways to restart factories

https://europe.autonews.com/automakers/merkel-and-german-auto-industry-seek-ways-restart-factories
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Må "All tillgänglig kunskap" ha rätt, för om inte, dör ju alla i hela världen och "närmare toppen än för en vecka sedan", jösses!!

Du är ju så korkad, så klockorna stannat för länge sedan.

Stort tack för att du ger mig rätt i och med att du inte kommer med någon saklig invändning utan ägnar dig åt personangrepp
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag såg en video från ett sjukhus på Youtube från USA där en sjuksköterska säger något om att det kommit in personer pga trafikolycka som saknar symtom men endå har allvarliga förändringar på lungorna som inlagda Coronapatienter har. Något i den stilen.

Det var någon relativt ung tvåbarnsmamma som dog efter bara tre dagars symtom i Storbritannien exempelvis. Så jag tror att en del asymptomatiskta kommer att falla bort i ett mer plötsligt förlopp utan att ha en utvecklat en tydlig symtombild innan.

Lurigt värre. Kanske faller man bara platt till marken inom 48 timmar då?

Det här viruset blir bara konstigare och konstigare. Känns nästan som designat för att döda? Kanske är det framodlat i något laboratorium ändå?
Citera
2020-04-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Vi sörjer professorn.

Det var tråkiga nyheter. Har du möjligtvis statistik för dödlighet i Stockholm den 3/4 2019 så vi kan jämföra om siffran 30 avviker? Siffran 30 säger i sig inte speciellt mycket. Du verkar i din ton anstå att den är hög, på vilket sätt är det en hög siffra?
Ja den är ganska hög då de brukar gå ut med dödsfall sent på. Em i sthlm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Orkar inte ta denna diskussion också men måste ändå påminna om att PISA resultaten var i botten i Europa till dom kom på hur man skulle få upp dom...

Dom exkluderade de 25-30% mest lågpresterande från att ta testet och då gick det upp.

Sant skall vara sant.
Är även siffrorna angående funktionell analfabetism riggade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Befinner mig utomlands där mask är obligatorisk, mycket pga av tidigare erfarenheter med SARS i dessa regioner.

Nu har jag från att rekommenderat bekanta och vänner hemma i Sverige att bära mask, till slut varit tvungen att kommendera att dom ska använda skydd.

INGEN har lyssnat.

Detta beteende säger mig att svensken i gemen (rent empiriskt förstås) knappt längre besitter överlevnadsinstinkter, eller vanligt sunt förnuft för den delen.

Är det så svårt att förstå att det, om inget annat, minskar risken för smittospridning?

Använd mask, för din och andras skull.

Fredsskadade är väl ett uttryck som används.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Verkar som många i tråden har missat att 30 personer har avlidit inatt i enbart sthlm.
💔 är rädd att sjukvården ej kommer kunna hantera trycket när fler och fler insjuknar i ökad takt (igår var det väl över 600? nya fall) och även fler behöver IVA. Hoppas hoppas vi klarar det men det är ju långt från över och vi är ju bara i början fortfarande.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ja speciellt när man kan smitta innan man själv ens vet att man är smittad och vissa är sjuka utan att veta om det.

Tänk om man får en hjärtinfarkt och på sjukhuset ser de på teater att man har Corona, tänk hur många man hunnit smitta innan det. Så läskigt alltihopa.

Men det gäller ju alla smittade i landet. Oavsett om man rest in i Sthlm från Långtbortistan eller rest från Lidingö till Åre.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in