2020-04-04, 09:53
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jaha, vad fick du reda på då? Det är rätt schysst att delge oss andra den formidabla informationen som du sitter på!

Absolut.

1)
Vad jag mest menar är att Sveriges agerande sticker ut i sin oförsiktighet.
I London får du nu böter om du går för långt bort från ditt hus utan ett tydligt ärende, polisen stoppar dig.

Detta för att hindra spridning och plana ut kurvan.

2)
Från London fick jag nu höra att de som inte dokumenterat tillhör riskgrupper eller har någon form av åkomma inte "får" söka vård.
Det har lett till att endel fått åka hem från sjukan och dött hemma, yngsta var 13 år.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-04-04 kl. 09:58.
Citera
2020-04-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Smittar sedlar?
Kort svar er nei.
‘WHO did NOT say banknotes would transmit COVID-19, nor have we issued any warnings or statements about this.’
https://www.marketwatch.com/story/who-we-did-not-say-that-cash-was-transmitting-coronavirus-2020-03-06
Citera
2020-04-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Har någon sett en studie/tanke i media om kontantsamhälle vs digitaliserat? Verkar lite som om länder med utbredd kortanvändning klarar sig lite bättre mot Corona så här långt. Eller finns andra vettigare förklaringar?

Vet ej, men finns stora konspirationsteorier om detta ifall du är intresserad.

De handlar om att corona

1) utnyttjas av onda krafter för ett införande av total digital valuta i hela världen = makteliten får större makt
2) utnyttjas av godare krafter för att bryta ner bankelitens makt och för att återge folket makt och återgå till ett kontantsamhälle
Citera
Medlem
Corona sprid på äldreboende i Danmark trots lockdown.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åtta av tio får inte ens symptom, är det själva sinnebilden för en farsot?

Ja, exakt, det vore intressant att få veta varför endast en minoritet får symptom, varför få av dom med symptom blir allvarligt sjuka, varför ytterst få av dessa blir kritiskt sjuka och att ytterst få avlider.

Det är som med alla andra sjukdomar, till exempel förkylning och influensa, alla blir inte sjuka, varför?

Jag förstår vad du menar, men det rimmar ju inte alls med FHM rekommendationer. De trycker ju väldigt mycket på symtom som en markör för de som ska isolera sig och inte jobba. Övriga kan jobba som vanligt även inom vården och på sjukhus utan skydd.

Är då 80% smittade, men utan symtom är det ju mycket enkelt att förstå varför smittan sprid på äldreboenden och att folk dör. Addera sedan "luftburet" börjar man förstå varför smittan sprids överallt. Tag bara inom kollektivtrafiken.

Jag tycker allt pekar på att viruset är oerhört lömskt ju mer man läser på om det.

Hoppas det kommer tester snart som visar om man bär på viruset eller har haft det. Hoppas även på läkemedel för att hjälpa dem som drabbas hårt och så småningom även på vaccin. Det är förbannat läskigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
All tillgänglig kunskap visar att antalet döda kommer att öka över tid för att sedan minska. Vi befinner oss därför närmare toppen idag än vad vi var för en vecka sedan. sedan är det en annan sak om vi når toppen nästa vecka eller till valborg
Haha så har ni förnekare sagt om Italien i 2 veckor.. Sluta sprid fake News.
Citera
2020-04-04, 09:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ok, om detta stämmer så betyder det att man blir tvungen att konstant ha ett ansiktsskydd såfort man kliver utanför dörren.

Coronavirus may spread through normal breathing: US scientists April 3, 2020

Washington (AFP) - The new coronavirus might spread through the air via normal breathing and speaking, a top US scientist said Friday as the government was poised to recommend the use of face masks for everyone.

Anthony Fauci, head of infectious diseases at the National Institutes of Health, told Fox News the guidance on masks would be changed "because of some recent information that the virus can actually be spread even when people just speak, as opposed to coughing and sneezing."

As it stands, the official advice is that only sick people need to cover their faces, as well as those caring for them at home.

KÄLLA.NEWS YAHOO.(Se länk)
https://news.yahoo.com/coronavirus-may-spread-normal-breathing-us-scientists-154710455.html

Men det hjälper ju inte enligt WHO. Har faktiskt inte sett en enda svensk med munskydd. Har sett asiater som haft det.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Antal bekräftat smittade är gravt felvisande, det är en meningslös jämförelse. Men jag märker att det inte går att nå fram till dig så jag slutar försöka nu.
Jag håller i sak med om att antal bekräftade fall är meningslöst att använda för att beräkna dödlighet. Dock har undersökningar om mörkertal gjorts, och då landar dödligheten på 1%, snarlikt tex Sydkoreas statistik (som masstestar).
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.expressen.se/nyheter/barn-sprider-inte-coronaviruset/

Det som står där är att barn inte driver smitta och att det enligt who inte finns några belägga för att barn smitta vuxna men att barn kan bli smittade och då ska dom agera som andra smittade
Citera
2020-04-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åtta av tio får inte ens symptom, är det själva sinnebilden för en farsot?

Ja, exakt, det vore intressant att få veta varför endast en minoritet får symptom, varför få av dom med symptom blir allvarligt sjuka, varför ytterst få av dessa blir kritiskt sjuka och att ytterst få avlider.

Det är som med alla andra sjukdomar, till exempel förkylning och influensa, alla blir inte sjuka, varför?

Dr Fauci sa att han inte förstår mekanismerna bakom detta virus ännu efter 3 månaders data och att han tycker att alla skall ha en enorm respekt för detta.

Läs - vem som helst kan åka på det, du vet inte om just du kan få en kraftig reaktion ung som gammal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Corona sprid på äldreboende i Danmark trots lockdown.

Har du någon källa till detta?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min tjej hade den symtomen för cirka 3 veckor sedan. Jag har haft lite ont i halsen till och från, men inget mer. Ingen feber.

Känns ju surt att man möjligen har/haft Corona och man inte ens vet om det. Inte för att jag tror det, men möjligheten finns ju. Samtidigt har jag varit exponerad mot folk som i sin tur exponerats för smittade personer förra veckan. Kanske blir jag sjuk nästa vecka, kanske inte. Kanske blir jag sjuk om 14 dagar för inkubationstiden tycks ju variera lika mycket som symtomen. Helt otroligt vilket virus till att vara lömskt!

Om du haft det ska du vara glad.

Ett blodprov kan visa om du har antikroppar mot viruset.
Och har du det så har redan haft viruset.
Och då antar jag att man har nån slags motståndskraft mot viruset.

Som att vara vaccinerad, fast på riktigt.
Den naturliga vägen utan massa vidriga biverkningar.

Och ja.
Det är verkligen ett lömsk smygande virus som går under radarn, breder ut sig ordentligt.
Märks bara av senare då bara 20% blir riktigt sjuka efter en tid, men då har viruset redan brett ut sig ordentligt och finns lite överallt.

Liten men lömsk passar in bra på viruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in