2020-04-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tar inte ställning i detta. Jag bara länkade till information. Jag påstår inte att innehållet är korrekt.
Här kommer en studie:
A recent study in the journal Radiology examined medical records from 167 patients with COVID-19 from Hunan province in China. Researchers found that five patients out of 167 -- 3% of the study group -- who had chest CT scan features suggestive of COVID-19 initially tested negative for SARS-CoV-2 infection by RT-PCR. The patients were isolated and all eventually were confirmed through repeated swab tests to have the infection.
https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=228250
Citera
2020-04-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Karantän fungerar utmärkt på flera sätt, minskad smittspridning, mindre börda för sjukhusen, lättare att spåra smittbärare mm mm

Men du tycker att det är bra utan karantän för att?
Ja och.när man släpper ut alla igen...är viruset borta då?..fantasiskt.
Citera
Medlem
Verkar som många i tråden har missat att 30 personer har avlidit inatt i enbart sthlm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu beror det lite på hur man definierar karantän och att "stänga ner Sverige". En absolut karantän skulle innebära en katastrof för näringslivet och en rad andra aktörer. Det är därför bättre med social distansering, så att smittspridningen bromsas ner, och vården hinner med. Återigen, covid-19 är inte en dödlig sjukdom, utom för ett fåtal, så karantän är överdrivet och onödigt.
Och förmodligen helt meningslöst.

Intressant artikel i BMJ: https://doi.org/10.1136/bmj.m1375

Jag nöjer mig med ett citat: ”if—the results are representative, then we have to ask, ‘What the hell are we locking down for?’”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det finns ett uttryck som jag tycker är lite passande i detta sammanhang:

Extraordinary claims requires extraordinary evidence

Om FHM som har tvingats revidera sina påståenden från en dag till en annan även väljer en unik approach gällande corona, då ställs det högre krav på att de vederlägger den evidens som ligger till grund för strategin.

Är det ett orimligt krav när tusentals liv står på spel?

Hear hear,

Är ju 20 forskare som krävt korten på bordet men inte fått det.

Att vara ärlig och tydlig är krishanteringens 1A
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Nej, vad menar du nu?

https://www.fotbollskanalen.se/livematch/atalanta-valencia/-39971/

Ja sorry det var Liverpool-A Madrid som med spelades inför fulla läkare. Vilket så klart inte va bra!

Matchen du länkar spelades utan åskådare.
Citera
2020-04-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Här kommer en studie:
A recent study in the journal Radiology examined medical records from 167 patients with COVID-19 from Hunan province in China. Researchers found that five patients out of 167 -- 3% of the study group -- who had chest CT scan features suggestive of COVID-19 initially tested negative for SARS-CoV-2 infection by RT-PCR. The patients were isolated and all eventually were confirmed through repeated swab tests to have the infection.
https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=228250
OK. Utmärkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Exakt så, man vinner tid att bygga sjukvård, ta hand om de som insjuknar och vetenskapen hinner komma lite närmare en lösning. Är det svårt att förstå att tid är viktigt i denna fråga. Sverige hade ett fint försprång på 3-4 veckor, men gjorde inget!
Ja..Du har en poäng där faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sin egen historia. Kan naturligtvis inte allt men när jag i min ungdom började komma i kontakt med andra länders byråkrati då kändes hemmabyråkratin som ett under av effektivitet och tillförlitlighet. Man fick kontakt med tjänstemän och kunde få råd och hjälp och svar på frågor.

Det var före EU och regler om offentlig upphandling. Nu verkar hela den offentliga sektorn, utom skatteverket då, lida av infarkt och inkompetens. Alla frågor bollas runt som om de var heta potatisar. Ingen är myndig på myndigheterna att ta beslut eller ta tag i frågor. Även uppenbara skitsaker utan principiell tyngd dras i långbänk i äkta europeisk maner.
Dagens Sverige är ett oerhört mycket mer civiliserat land än det som under flera decennier tvångssteriliserade människor av de mest futila orsaker.

Sverige ligger i toppskiktet i nästan samtliga "ligor": vad gäller livskvalitet, brist på korruption, fri press, patent, PISA-resultat, brist på funktionell analfabetism, medellivslängd osv osv.

Vad vi kan - och ska - kritisera är vår dåliga sjukvård och de ständigt ökande inkomstklyftorna i samhället. Men i stort sett har vi all anledning att vara stolta över gamla Svedala.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vi tar fortfarande emot skyddsbehövanden. Ska leta rätt på länken så du får en källa

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/ett-tillfalligt-forbud-mot-resor-till-sverige-med-anledning-av-covid-19/

Alla resor till Sverige stoppas inte. Svenska medborgare och andra personer som är bosatta i Sverige kommer att kunna återvända till sina hem. Inreseförbudet gäller inte heller för personer som har särskilt viktiga skäl att resa till Sverige. Det gäller t.ex. diplomater, personer som är i behov av internationellt skydd och personer som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige, såsom hälso- och sjukvårdspersonal och personer som transporterar varor till Sverige.

Jag länkade i mitt första svar till regeringens regler. Bara att klicka på den länken och läsa. Men kanske den inte fungerade? Här kommer den igen.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symptom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symptom alls.

I Kina utförs det numera provtagningar av personer som reser in i landet utifrån. Sedan den 1 april publiceras siffror på antalet personer som testats positivt för coronaviruset utan att visa några symptom.

Redan första dagen visade det sig att 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria, skriver tidskriften British medical journal, BMJ, vilket Svenska Dagbladet har uppmärksammat.
-Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ.

Tom Jefferson menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

(TT)
Tegnell ljuger igen.
Nej man har ju gjort liknande tester själv på folk som insjuknat i Sverige, tar väldigt lång tid innan man testar negativt med den testmetod som finns. Är ju bara ja eller nej på en viss dna sträng. Smittar dessa personer andra lika lätt som en som visar symptom?
Citera
2020-04-04, 09:59
Medlem
Befinner mig utomlands där mask är obligatorisk, mycket pga av tidigare erfarenheter med SARS i dessa regioner.

Nu har jag från att rekommenderat bekanta och vänner hemma i Sverige att bära mask, till slut varit tvungen att kommendera att dom ska använda skydd.

INGEN har lyssnat.

Detta beteende säger mig att svensken i gemen (rent empiriskt förstås) knappt längre besitter överlevnadsinstinkter, eller vanligt sunt förnuft för den delen.

Är det så svårt att förstå att det, om inget annat, minskar risken för smittospridning?

Använd mask, för din och andras skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in