2020-04-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ser INGEN skillnad där jag bor. INGEN, allt pågår som vanligt.
Jag är tvungen att backa en meter så fort någon frågar något och så får jag konstiga ögonkast tillbaka när jag inte vill diskutera med kreti och pleti på 20 centimeters avstånd. Du är precis så vidrig som jag påpekat i tråden, du ska börja kalla mig idiot när jag i praktiken värnar om din hälsa också. Jag kunde vara coronasmittad och blåsa lite ljuva virus över ditt aningslösa nylle men av respekt dör skattesystemet undviker jag närkontakt med klenbegåvade muppar som försöker lajva rationella för att nya förhållningsorder inte inkommit än. Det är möjligt att du inte är en fullblodsidiot men än så länge tvivlar jag.

Exakt. Många verkar inte kunna tänka själva utan väntar på råd från FHM som bevisat haft fel om allt om Kinaviruset.

WHO bekräftar nu viruset är delvist luftburet så skydda ansiktet med mask är enda sättet stoppa smitta. Med mask smittar man inte heller andra!
Citera
2020-04-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Svenskarna kan sluta skämmas och börja bära skyddsmask offentligt. Det mest effektiva sättet stoppa smittspridning. 2 personer i mask kan inte smitta varandra då salivet stannar i masken. Bär mask!

Vadå, skall vi gå omkring med försvarsmaktens skyddsmask 90 eller. Känns ju bara jobbigt!
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är skoj att se hur många som lägger ner ett omfattande arbete på att hitta olika forskare som stödjer just deras uppfattning. Sanningen är den att det finns en mycket stort antal forskare som framför mängder med åsikter som många gånger går i diametralt olika riktning. Sanningen är enkel. vi vet inte-

Det här viruset är helt nytt vi vet inte riktigt hur det beter sig och inte heller hur smittsamt det är eller hur och när det smittar.

Men alla som uttalar sig tvärsäker om hur man ska bekämpa det har fel eftersom dom inte har underlag för sina påståenden just för den situation som råder idag. Däremot finns det det som har mer eller mindre rätt i sina påståenden och teorier. Problemet är att veta vilka som man ska tro på för det krävs det betydligt mer än genomsnittlig google-kunskap
Vilket i sin tur problematiserar kommentarer som att vi "måste lyssna på experterna", experterna i detta fall är givetvis Folkhälsomyndigheten. Sedan att otaliga andra experter är av diametralt motsatta åsikter och uppfattningar än FHM är egalt. Så låter det ofta i "debatten".
Senast redigerad av Sun Ruler 2020-04-04 kl. 09:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är inte en fråga om test! Det är en fråga om tid! Om man är smittad kommer det att bryta ut förr eller senare och då har man fått sin bekräftelse.

Alternativet är att man är smittsam men aldrig själv blir sjuk. Det återstår ju att se om sådan fall finns.
Enligt den virologiske experten så står smittsamheten i direkt proportion till hur sjuk man själv är. Har man inga tecken på sjukdom är man alltså knappast smittsam. Är man dödssjuk mycket smittsam.
Men du kan testa negativt och smitta andra människor, även om det är i mindre skala.

Du kan insjukna några dagar efter ett falskt negativt test, men bara ha små symptom som du inte tänker på, eller tror är pollen, eftersom du nyss testat negativt.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Haha vart bor du? Vore kul att jämföra din stad mot alla andra städer i Sverige. Kanske visar det sig att din idiotstad inte drabbas annorlunda än resten av landet trots att ni beter er helt annorlunda.
Jag tänker inte outa mig, du får nöja dig med ~08.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad menar du med att vi inte gör någonting. Om du går ut och ser på gator och torg tittar i affärer eller på restauranger så ser jag en stor skillnad jämfört med för en månad sedan.

Skillnaden är att i Sverige bor det en hel del vuxna som kan ta ett eget ansvar och följa FHMs rekommendationer och uppmaningar medan i andra länder så måste man beordras för att inte bete sig som en idiot,. Där följer man istället principen att allt som inte är förbjudet är tillåtet oavsett hur lämpligt det är

Det är möjligt att du har en sådan mentalitet men uppenbarligen har en stor del av Sveriges befolkning en annan

Handlar om sunt förnuft för den enskilde men också om situationer samhället inte kan bemästra.

Kollektiva transporter innebär fruktansvärt stor risk. Men de går inte att stänga tunnelbanor och bussar för då kommer inte de till jobbet som måste det.

Att gå i mataffären innebär en måttligt stor risk om man håller avståndet.

Att gå på gata och titta i skyltfönster innebär en mycket liten risk. Att gå i parken naturområdet borde vara på samma nivå som gatan låg och godtagbar risk.

Det är helt orimligt att förbjuda folk att gå ut på gatan eller gå och handla samtidigt som man låter de kollektiva transporterna fortgå för ekonomins skull!
Citera
2020-04-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
räcker det inte med att kopiera de länder som lyckats bäst?

Jo när viruset är borta eller effektiv vaccinering finns tillgänglig är det självklart att jämföra på det sättet.

Däremot nu när de flesta sitter i karantän trots att viruset i allra högsta grad finns kvar är det naturligtvis helt efterblivet att jämföra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här finns källa:

https://www.google.se/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/questions-about-accuracy-of-coronavirus-tests-sow-worry-11585836001
Låst artikel. Citat ur artikeln behövs.

Det är du som skall ta fram fakta om frågan inte jag!

Vad är länken till studie om frågan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Nej, den relevanta siffran är antal faktiskt döda kontra antal faktiskt smittade. Med ditt resonemang kan vi lika gärna sluta testa dom som verkar vara på väg att dö och vips så ser statistiken jättebra ut och du borde då rimligtvis vara nöjd, ingen konstaterat smittad dör.

Det är meningslösa siffror om inte alla har samma metodologi, något som WHO borde se till att världssamfundet har, men konstigt nog verkar helt ointresserade av.

Nej, eftersom ingen vet antal faktiskt smittade ännu får vi använda oss av antal bekräftat smittade så länge.

Absolut inte, varje land skall och bör rapportera så ärligt dom kan.

Att vara sämst i klassen är jävligt pinsamt men att försöka dölja att man är sämst i klassen genom att koka statistiken är tio resor värre.

Ja, WHO, FN, EU, Röda Korset ja exakt alla organisationer som emottagit miljardbelopp har exakt lika dålig beredskap som Sverige.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ser INGEN skillnad där jag bor. INGEN, allt pågår som vanligt.
Jag är tvungen att backa en meter så fort någon frågar något och så får jag konstiga ögonkast tillbaka när jag inte vill diskutera med kreti och pleti på 20 centimeters avstånd. Du är precis så vidrig som jag påpekat i tråden, du ska börja kalla mig idiot när jag i praktiken värnar om din hälsa också. Jag kunde vara coronasmittad och blåsa lite ljuva virus över ditt aningslösa nylle men av respekt dör skattesystemet undviker jag närkontakt med klenbegåvade muppar som försöker lajva rationella för att nya förhållningsorder inte inkommit än. Det är möjligt att du inte är en fullblodsidiot men än så länge tvivlar jag.

Ok vet inte var du bor men det måste var ett synnerligen speciellt ställe då det är samstämmiga uppgifter från mängder av kommuner köpcentra butiker krogar etc att det är en enorma skillnad i aktivitet. Men jag tro att det vore fel att Sverige skulle bygga sin strategi baserat på din uppenbarligen extrema hembyggd.

Se vore det hyggligt om du kan visa var jag kallat dig idiot. Det vore mig främmande oavsett hur välförtjänt det än må vara.

Om du uppfattar mig som en fullblodsidiot eller inte struntar jag fullkomligt i då du med ditt inlägg tydligt visar att du inte riktigt besitter det mentala förutsättningarna för att gör en bedömning som är värd att ta på allvar
Citera
2020-04-04, 09:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vadå, skall vi gå omkring med försvarsmaktens skyddsmask 90 eller. Känns ju bara jobbigt!
Det är nog jobbigare att försöka andas genom en respirator än en skyddsmask, tror du inte det?
Citera
2020-04-04, 09:22
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
räcker det inte med att kopiera de länder som lyckats bäst?

Hur vet du vilka som lyckats bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in