2020-04-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Se där, någon som lägger på minnet.

Sverige ligger nu på 13 plats i antalet döda per 1 miljon.
Norge ligger på plats 27.

Sverige har 6131 bekräftat smittade och Norge 5370, alltså marginell skillnad.

Visst kan vi börja hålla på med att "dom testar mindre och dom testar mer" men de enda två siffror som är relevanta är antalet bekräftade fall vs antalet döda.

Nej vi kan inte jämföra antal bekräftade smittade med andra länder.
Alla länder gör olika och testar olika mycket.
Det enda vi i nuläget kan mäta och möjligen jämföra är antal döda. Antal döda per dag. Och hur brant kurvan är för antal döda. Och mot när första dödsfallen inträffat.
Samt sätta det i paritet med hur många människor som bor i det området (observera området och inte landet) där smittan är. Just för att smittan sprids i kluster och lokalt först.
Tex.
sthlm+södermanland vs lombardiet
Eller
sthlm vs london
Som du ser så är det nästan omöjligt att göra bra jämförelser. Just för att smittan inte finns utbrett i hela länder ännu. Och smittan kommer vandra runt i landet.
Se på Italien. Norra Italien nu. Sen kanske södra Italien osv.. (dock kommer södra Itailen inte bli lika hårt drabbade pga karantänen samt att de är bättre förberedda)
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Det är skoj att se hur många som lägger ner ett omfattande arbete på att hitta olika forskare som stödjer just deras uppfattning. Sanningen är den att det finns en mycket stort antal forskare som framför mängder med åsikter som många gånger går i diametralt olika riktning. Sanningen är enkel. vi vet inte-

Det här viruset är helt nytt vi vet inte riktigt hur det beter sig och inte heller hur smittsamt det är eller hur och när det smittar.

Men alla som uttalar sig tvärsäker om hur man ska bekämpa det har fel eftersom dom inte har underlag för sina påståenden just för den situation som råder idag. Däremot finns det det som har mer eller mindre rätt i sina påståenden och teorier. Problemet är att veta vilka som man ska tro på för det krävs det betydligt mer än genomsnittlig google-kunskap
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad menar du med att vi inte gör någonting. Om du går ut och ser på gator och torg tittar i affärer eller på restauranger så ser jag en stor skillnad jämfört med för en månad sedan.

Skillnaden är att i Sverige bor det en hel del vuxna som kan ta ett eget ansvar och följa FHMs rekommendationer och uppmaningar medan i andra länder så måste man beordras för att inte bete sig som en idiot,. Där följer man istället principen att allt som inte är förbjudet är tillåtet oavsett hur lämpligt det är

Det är möjligt att du har en sådan mentalitet men uppenbarligen har en stor del av Sveriges befolkning en annan
Jag ser INGEN skillnad där jag bor. INGEN, allt pågår som vanligt.
Jag är tvungen att backa en meter så fort någon frågar något och så får jag konstiga ögonkast tillbaka när jag inte vill diskutera med kreti och pleti på 20 centimeters avstånd. Du är precis så vidrig som jag påpekat i tråden, du ska börja kalla mig idiot när jag i praktiken värnar om din hälsa också. Jag kunde vara coronasmittad och blåsa lite ljuva virus över ditt aningslösa nylle men av respekt för skattesystemet undviker jag närkontakt med klenbegåvade muppar som försöker lajva rationella för att nya förhållningsorder inte inkommit än. Det är möjligt att du inte är en fullblodsidiot men än så länge tvivlar jag.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-04-04 kl. 09:17.
Citera
2020-04-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag håller inte med dig utan tycker det finns lika många som liksom du ser C19 som influensa.

Covid19 är en dödlig virussmitta som är otroligt smittsam.
Den drabbar människor i alla åldrar med eller utan underliggande sjukdom.
Karantän är en nödvändig åtgärd om man på allvar ska försöka komma till rätta med smittan, idag har regeringen släppt den helt fri. Huruvida det var ett bra beslut ser vi om 3-4 veckor, vi har redan sett en markant ökning av dödsfall den senaste veckan och i synnerhet de sista 3 dagarna.

Vad menar du med viss social distansering?
Att stänga ner landet skulle med största sannolikhet betyda att landet räddar väldigt många liv och även om det kostar så blir det billigare ekonomiskt än att inte stänga ner.

Svenskarna kan sluta skämmas och börja bära skyddsmask offentligt. Det mest effektiva sättet stoppa smittspridning. 2 personer i mask kan inte smitta varandra då salivet stannar i masken. Bär mask!
Citera
2020-04-04, 09:14
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Se där, någon som lägger på minnet.

Sverige ligger nu på 13 plats i antalet döda per 1 miljon.
Norge ligger på plats 27.

Sverige har 6131 bekräftat smittade och Norge 5370, alltså marginell skillnad.

Visst kan vi börja hålla på med att "dom testar mindre och dom testar mer" men de enda två siffror som är relevanta är antalet bekräftade fall vs antalet döda.

Nej, den relevanta siffran är antal faktiskt döda kontra antal faktiskt smittade. Med ditt resonemang kan vi lika gärna sluta testa dom som verkar vara på väg att dö och vips så ser statistiken jättebra ut och du borde då rimligtvis vara nöjd, ingen konstaterat smittad dör.

Det är meningslösa siffror om inte alla har samma metodologi, något som WHO borde se till att världssamfundet har, men konstigt nog verkar helt ointresserade av.
Citera
2020-04-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Klarar du av att lyssna mer än 10 sekunder så definerar han "serious social distancing" (ex inga resturangbesök eller liknande) och citerar experter om hur det bara blir värre ju längre du väntar med karantän. Detta bara någon minuter efter medeltidsanalogin.

Den simulering du länkar till gör ju ett antagande om att Sars-CoV-2 skall bete sig som vanlig influensa och komma i olika säsongsvågor där R0 under sommaren är 1.75 och under vintertid 2.5. De sätter alltså ramarna för slutsatsen redan i premisserna.

Tro fan du får en jättepik om du skulle låta R0 gå upp till 2.5. Då släpper du ju på allt som vanligt dessutom.

Därför rekommenderar de redan i "The Abstract" alldeles i början:

"Using a mathematical model, we assessed that one-time interventions will be insufficient to maintain COVID-19 prevalence within the critical care capacity of the United States. Seasonal variation in transmission will facilitate epidemic control during the summer months but could lead to an intense resurgence in the autumn. Intermittent distancing measures can maintain control of the epidemic, but without other interventions, these measures may be necessary into 2022. Increasing critical care capacity could reduce the duration of the SARS-CoV-2 epidemic while ensuring that critically ill patients receive appropriate care."

De vill alltså göra flera åtgärder än bara periodvisa distanseringsåtgärder då detta inte är tillräckligt. annars får man hålla ut till 2022. Och en enskild stöt räcker inte. Dessutom riskerar sjukvården att krascha om den inte förstärks (främst ICU).

I Indien där de har generationsboenden som försvårar situationen plus dålig sjukvård kan de bli tvugna till multipla karantäner:

https://www.pressreader.com/india/hindustan-times-lucknow/20200401/281539408059769

Annars är naturligtvis hela vitsen med en kraftig karantän att få ner R så mycket det går och sedan efter det hålla den under 1 genom bl a massiv testning som de gör i ex Sydkorea.

Jag har postat grundprinciperna (Fas1 - Hammaren och Fas 2 - Dansen) många gånger. Det är lekskolenivå i svårighetsgrad på huvuddragen i strategin - enskilda detaljer ointressanta:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

https://medium.com/@drfalk/coronavirus-stopthecurve-not-flattenthecurve-ba008aecf24e

Svensk översättning plus lite andra röster för strategier under fas 2 så det inte blossar upp igen:

https://medium.com/@jacob.stedman/coronaviruset-hammaren-och-dansen-3ce2383ed4b3

https://www.gp.se/debatt/l%C3%A4r-av-sydkorea-och-lyssna-p%C3%A5-who-testa-fler-f%C3%B6r-corona-1.25917165

https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-l%C3%A5ta-coronaviruset-spridas-%C3%A4r-cynisk-1.25515058

https://www.gp.se/debatt/storskalig-testning-kan-r%C3%A4dda-b%C3%A5de-liv-och-ekonomin-1.26353832

En matematisk simulering är inte etablerad vetenskap då man inte har alla variabler och parametrar för detta virus.
Jag lyssnade så långt. Men alla länder håller på med social distancing nu, även Sverige, även om implementationen mellan länder varierar.

Det är normalt att anta högre spridning under den kalla årstiden, i länder med årstider. Det gäller inte bara influensa utan även andra coronavirus.

Den där ”hammaren och dansen” bygger ju på att dödligheten blir katastrofal (4%) på grund av en fullständigt kollapsad sjukvård. ”Hammaren” ska dessutom bara behöva pågå några veckor, sen kan man släppa på det. Ser du nåt tecken på att det fungerar i andra länder? På vilket sätt blir befolkningen egentligen immun för nästa våg av viruset? Det känns som en väldigt förenklad modell, där man tror att det långsiktiga problemet också löses genom att man går stenhårt på det kortsiktiga problemet.
Citera
2020-04-04, 09:16
Medlem
Har jag räknat fel?

Coronavirus Cases: 1,118,221
Coronavirus Cases Deaths: 59,220
59,220/1,118,221 = 0,053 (avrundat)

Minst en av tjugo som får coronavirus dör.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vissa av aktiva "Coronavirus Cases" kommer att dö så siffran är för avlidna till följd av viruset, per ett visst antal individer, är sannolikt högre.
Citera
2020-04-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Försöker du vinna DM i Halmgubbe eller vad tusan håller du på med?
Grejen var att du påstod att inget annat land siktar mot flockimmunitet, att det var något unikt för Sverige. Jag förklarade då för dig att nej, det är det ALLA siktar på, eftersom INGEN tror att man kan stoppa smittan, det man vill göra är att bromsa förloppet så att sjukvården ska ha minsta chans att hänga med. Med så långt?
Jag har redan sagt en miljon gånger att jag tycker FHM bommade grovt, särskilt i början av detta. Det har inget med det vi diskuterade att göra.
Sluta bygga halmgubbar och bara acceptera att det var du som hade fel, inte jag. Och vadå ”jag hade fel som vanligt”? Har vi ens diskuterat något alls förut? Vad har jag haft fel om tidigare enligt dig?

Ok, det är lite för många Mars 2020 konton i tråden som lägger dimridåer men är vi överrens om att FHM taktik suger och dom är sist på bollen så får jag be om ursäkt.
Citera
2020-04-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - hur menar du nu? Om vi tar tio personer och placerar dem i ett jaktslott mitt i skogen, med taggtråd och fällor och låsta grindar, så ingen kan komma in. Vi förser dem med alla nödvändiga förnödenheter (mat, mediciner, tvål, klorin, toapapper...) för flera år. När någon dör, så begraver de andra honom/henne själva ute på ägorna.

Efter ett halvår öppnar vi grindarna. Kommer det att finnas något aktivt coronavirus på slottet, då? Om svaret är ja, så vill jag att du utvecklar hur det är möjligt.

Mitt svar är NEJ, men det bygger förstås på tesen att man blir immun i åtminstone några månader, som med andra virusinfektioner Annars skulle de tio personerna teoretiskt sett kunna fortsätta smitta varandra, så att det gick runt, runt...
Det fetade: Nej men virus kommer ju att finnas kvar utanför slottet och de som kommer ut därifrån blir smittade, trots att de suttit ett halvår i karantän.

Det var i alla fall vad jag menade.

(flåt för sent svar, det är liiitet körigt på jobbet nu . . . . )
Citera
2020-04-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Källa tack?
Här finns källa:

https://www.google.se/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/questions-about-accuracy-of-coronavirus-tests-sow-worry-11585836001
Citera
2020-04-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är skoj att se hur många som lägger ner ett omfattande arbete på att hitta olika forskare som stödjer just deras uppfattning. Sanningen är den att det finns en mycket stort antal forskare som framför mängder med åsikter som många gånger går i diametralt olika riktning. Sanningen är enkel. vi vet inte-

Det här viruset är helt nytt vi vet inte riktigt hur det beter sig och inte heller hur smittsamt det är eller hur och när det smittar.

Men alla som uttalar sig tvärsäker om hur man ska bekämpa det har fel eftersom dom inte har underlag för sina påståenden just för den situation som råder idag. Däremot finns det det som har mer eller mindre rätt i sina påståenden och teorier. Problemet är att veta vilka som man ska tro på för det krävs det betydligt mer än genomsnittlig google-kunskap

räcker det inte med att kopiera de länder som lyckats bäst?
Citera
2020-04-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ser INGEN skillnad där jag bor. INGEN, allt pågår som vanligt.
Jag är tvungen att backa en meter så fort någon frågar något och så får jag konstiga ögonkast tillbaka när jag inte vill diskutera med kreti och pleti på 20 centimeters avstånd. Du är precis så vidrig som jag påpekat i tråden, du ska börja kalla mig idiot när jag i praktiken värnar om din hälsa också. Jag kunde vara coronasmittad och blåsa lite ljuva virus över ditt aningslösa nylle men av respekt dör skattesystemet undviker jag närkontakt med klenbegåvade muppar som försöker lajva rationella för att nya förhållningsorder inte inkommit än. Det är möjligt att du inte är en fullblodsidiot men än så länge tvivlar jag.

Haha vart bor du? Vore kul att jämföra din stad mot alla andra städer i Sverige. Kanske visar det sig att din idiotstad inte drabbas annorlunda än resten av landet trots att ni beter er helt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in