2020-04-04, 08:52
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du har blivit lite för sur och frångått dagens talpunkter, du förstör helheten för de andra Mars 2020 kontona.

Ni från klimatvänstern var väldigt snabba med att hoppa på coronatåget. Låt inte vädret stoppa er. Ert drömsamhälle har anlänt. Grattis.
Citera
2020-04-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Han kan möjligen ha tänkt på Åland:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/17/aland-isolerar-sig-och-skapar-karantangrans-mot-resten-av-landet-och-varlden

Men extremt märkligt att Tegnell inte känner till att Nyland med Helsingfors är satt i karantän. Hur kan man vara statsepidemiolog och inte ens känna till var våra närmaste grannländer gör - inte ens sådant som vem som helst kan läsa i nyheterna?

Verkar vara klent med expertis på vår expertmyndighet FHM. De har nu kommit till insikt och inrättar en expertgrupp för att ge dem råd.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/
Citera
2020-04-04, 08:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det har blivit någon form av trådsanning att alla äldre som smittas dör trots iva vård.

Det är naturligtvis inte sant, kan man sätta in obegränsat med vård överlever nästan alla.

Det är väl inte bara i Sverige som äldre smittas?

Du vet precis som jag att Italien och Spanien hade 1-3% dödstal mot antalet smittade och sen när vården kollapsade drog det iväg till 10%.

Du vet också precis som jag att i Italien lägger man de över 65 åt sidan nedsövda så dom får dö.

Du vet också precis som jag att man planerar för det i Sverige.

Skäms du inte ens lite?
Det fetade är helt enkelt inte sant. Intensivvård är till för att stötta när kroppens funktioner sviktar (ex andning och cirkulation). Har man förutsättningar att själv läka ut med den stöttning som mediciner/respirator kan ge så överlever man. Har man det inte - vilket äldre i stor utsträckning inte har går det inte. Intensivvård är ingen bot, det är ett sätt att trampa vatten till dess att patienten själv hämtar sig.
Citera
2020-04-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De test man använder idag har väldigt dålig träffsäkerhet på folk som inte har symptom. Minst en tredjedel får falskt negativt svar.

Det finns helt enkelt inget säkert sätt att avgöra vem som inte är smittad.
Källa tack?
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är inget att skratta åt. Tråden är nedlusad med defaitister som gett upp, lagt huvudet på stupstocken och hoppas att de ska överleva det ”oundvikliga”. Noll livsduglighet ska försöka förklaras som ”rationellt beteende”, man säger sig värna om ekonomin men det handlar egentligen bara om att de fruktar Darwin. Nu är det bara att invänta katastrofen så att moderhjärnan kan skicka ut nya direktiv för stimfiskarna att applådera. Svensken är världens mest lämpliga lägervakt, du ska få se när det blir karantän att det jag säger stämmer. Det är bara en fråga om tid.
Tråden domineras dock av alarmister som skriker ut sin oro och rädsla. När man är rädd och ängslig vill man få stöd av likasinnade, det är naturligt.

Men nu är ju inte covid-19 en dödlig sjukdom, om man inte är 80+ och sjuk sedan tidigare, så karantän är överdrivet och onödigt.

För att sakta ner smittspridningen bör vi ha en viss social distans men att stänga ner hela landet är bara dumt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Men vi testar ju bara de som ska läggas in på sjukhus. Det finns ju ett enormt mörkertal. Tycker alla pratar om att de känner någon som hostar och det är ju bara att läsa i vi som tror vi har Corona tråden eller Facebooksgrupperna. Väldigt många tror att de har Corona.
Jo men hur vet man att det inte finns en drös asymptomatiska bland de 1400 i byn?
Citera
2020-04-04, 08:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Alla har en skyldighet att skydda sig!

Saxar in citatet från Maria van Kerkhove

What is important is that:
Everyone needs to do what they can to prevent themselves from getting infected and by preventing themselves from getting infected and taking those measures will prevent the onward transmission to someone else who can perhaps be more vulnerable.
- Maria van Kerkhove

Ju fortare vi fattar att det är vi själva som är vattnet i denna tsunamin,som sköljer in över den svenska vården och vårdpersonalen,ju fortare kan vi minska smittspridningen,och på det sättet hjälpa till.

Säg det till gamlingen på vårdhemmet du får svaret -"va prata i hörapparaten jag hör inte" "Jag kommer inte upp ur sängen utan hjälp av vårdare Muhammed". Det ingen förstår så är att vårdare Muhammed är vårdboendets superspridare.

"Man själv" är du tvungen att omformulera till "de som har omsorgsansvar för andra".
Citera
2020-04-04, 08:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
WHO går ut med ny uppgift som dessvärre inte är särskilt positivt:

Yngre drabbas i större utsträckning än man trott.

https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html
Citera
2020-04-04, 08:57
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Det är i det fetade du har helt fel.

För annars måste du ju förklara vaför det dör färre i Norge som har samma antal smittade (ungefär) och varför dödstalen i Spanien och Italien var 3-4% av antalet bekräftat smittade till sjukvården kollapsade och det gick upp till över 10%.

Sanningen är att så länge sjukvården kan absorbera antalet fall dör få.

I Kuwait där jag sitter har ingen dött trots ett par hundra smittade, bra sjukvård och litet tryck gissar jag.

För att Sverige har fler faktiskt smittade än Norge och att i både Spanien och Italien har testandet halkat efter smittspridningen rejält sen deras kaos började. Den var självklar inte i fas med den faktiska smittspridningen från början heller, men det förstärks när dom bara klarar av att testa de som faktiskt måste testas.

Det märks att du har hängt mycket i Kuwait.
Citera
2020-04-04, 08:58
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ännu sämre liknelse i så fall. Du kan inte "gå loss" med nån kniv. Vi har inget att gå loss med på viruset förrän vaccinet är levererat. Vi kan hålla oss ifrån viruset, närkamp måste vänta tills vi har vapnet = vaccin / ev. mediciner.
Som man frågar får man svar, det var din liknelse - inte min. Medicin finns redan, hydroxyklorokin är den mest populära och är som mest effektiv då den sätts in i ett tidigt skede i kombination med zink.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, än så länge är det inte socialt accepterat att bära munskydd men det får vi ändra på. Jag har mun/ögonskydd jämt när jag är ute bland främlingar, folk stirrar mindre och mindre för var dag som går så det är bara att fortsätta att normalisera skyddet. Vi vet att svensson är en jävla stimfisk, om Löfvén säger att ”mask är bra” kommer alla jävlar att ha trasor runt truten på två röda, men innan det sker kan vi andra gå i bräschen och visa att det är okej att värna om sina medmänniskor. Det är bara en promille som verkligen beter sig som skit mot oss maskbärare, men det är bara att fråga om de är lika stöddiga när de ligger i respirator så ser man hur polletten trillar ner i maskineriet. Om någon hostar loss bland allmänheten ska man ställa till ett ordentligt jävelskap på direkten och visa att det beteendet inte är okej.

Min fru gick till ICA i en halv transparent vattendunk hon hade fastspänd över huvudet, ett munskydd och ett par simglasögon.

Den kvinnan skulle kunna gå naken och handla mat och inte bry sig det minsta, jag hade fan aldrig sat på mig det även om det var 100% risk för smitta
Citera
Medlem
Citat:
Lite nytt blod i tråden ser jag

Det som skrämmer mig är Mars 2020 kontona för dom är mycket aggressiva mot alla som inte håller med om att FHM och hovnarren Tegnell är världsbäst.

Tyvärr så är det samma killar som skull vara i arbekuseringsplutonen och skjuta oliktänkande om dom blev tillsagda att göra det.

Bara ignorera Mars2020 kontona.

Har det kommit igång nu militärsjukhuset i Älvsjö? Skulle det inte tas i bruk i helgen. Det ser ju väldigt snyggt och fint ut. Men det ser ju ut som om det är väldigt tätt mellan sängarna, hur har de tänkt få bort smittriskerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in