2020-04-04, 02:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så du tycker det är okey att dö i en viruspandemi? hade du inte förväntat dig en hjärtinfarkt eller cancer i stället?
Okej och okej.. Dö är väl aldrig kul. Men vad fan har man för val
Citera
2020-04-04, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag bryr mig inte om ditt tyckande. Kom med mothugg, säg vad du tycker och tänker, oneliners är helt meningslösa och visar inte alls på din mentala kapacitet. Du avfärdar mig när jag ger källor, sen ger du inga källor tillbaka, det är jävligt uselt faktiskt. Jag tar gärna en debatt, men att som du kategoriskt avfärda säger mer om dig, än mig!

Jag har mig själv som källa. Har både sövts, sederats, intuberats - flertalet gånger. Och det är inte alls sådär det går till för majoriteten. Det är ren skrämselpropaganda och att du går på det är pinsamt.
Citera
2020-04-04, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Jag kan rekommendera att ni som bor i trappuppgångar upprättar ett städschema där ni torkar av alla handtag som på hissen, ytterdörren samt era lägenhets-handtag med fettlösande rengöringsmedel.

Inte dumt alls. Bättre är dock om folk slutar ta på saker med sina bara händer. De flesta dörrar kan man öppna med armen istället för att ta i handtaget. Likaså knappar, man behöver inte trycka på knappen med sina bara händer. Tryck med en servett istället och kasta servetten direkt efteråt.
Citera
2020-04-04, 02:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jag har mig själv som källa. Har både sövts, sederats, intuberats - flertalet gånger. Och det är inte alls sådär det går till för majoriteten. Det är ren skrämselpropaganda och att du går på det är pinsamt.

Du är ju bara dum, om du är frisk och blir intuberad så upplever man inget onormalt, såklart. Att sätta sig själv som källa är rent trams, det är anekdotiska bevis! Jag vill inte skrämma någon, vill att de kollar upp saker för sig själv och inte låter dig diktera villkoren för dem. Jag misstänker att du inte hade covid-19 vid dessa tillfällen när du blev intuberad?

Jag har inte heller upplevt det, jag återger vad någon annan uppger. Jag skiter i vad som händer, jag är i karantän, inte för min skull utan för andras, så jag kan ta hand om dem. Vad är din jävla ursäkt? Jag går inte heller på skräckpropaganda, har satt mig här för att skydda mina nära och kära, vad offrar du?
Citera
2020-04-04, 02:44
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då är det bara att baka scones o sätta på tea. O glädjas åt att man varit mer eller mindre isolerad i fyra veckor.

Katastrofen kommer krypande allt närmare. De ansvariga gör allt för att dagligen på pressträffarna få oss att vänja oss vid tanken...

Så sant, har själv isolerat mig sedan tre veckor tillbaka. Många av oss som har möjligheten har gjort det, en möjlighet staten borde gett alla!

Behövs bara att man kollar in nyheten nedan för att förstå vidden av Sveriges misslyckande.

https://sverigesradio.se/artikel/7445616
Citat:
Flera läkare som P3 Nyheter varit i kontakt med vittnar om att personer i Stockholm som annars hade haft bra förutsättningar att överleva coronaviruset nu nekas intensivvård.
Citera
2020-04-04, 02:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Då är det bara att baka scones o sätta på tea. O glädjas åt att man varit mer eller mindre isolerad i fyra veckor.

Katastrofen kommer krypande allt närmare. De ansvariga gör allt för att dagligen på pressträffarna få oss att vänja oss vid tanken...

Intressant att statsministern kunde säga att 1000-tals kommer att dö utan att pressen reagerade.
kom ihåg när SVT:S reporter rapporterade för några veckor sedan att Finlands myndigheter räknade med 10000 döda finnar. När han gjorde det var man tvungen att avbryta nyhetsankaret och få henne att avsluta intervjun.
Citera
2020-04-04, 02:47
Medlem
HGs avatar
Citat:

Har någon lagt märke till att Corona-Bob Tegnell har försvunnit från pressträffarna?
Citera
2020-04-04, 02:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Anledningen till inflammationen är ett massivt immunsvar på celldöd i alveolerna, den celltyp som attackeras av viruset är Typ II-pneumocyter.

Wikipedia:
"Klassificeras som kubiskt epitel. Har två funktioner: dels har den förmåga till celldelning varigenom nya typ I-pneumocyter kan bildas vid behov, dels producerar typ II-pneumocyter surfaktanter som minskar vattnets ytspänning så att alveolen inte kollapsar. Utan surfaktant skulle det behövas ett oerhört mycket högre tryck för att kunna vidga lungan."

När viruset sprids runt i lungorna och den massiva inflammationen är ett faktum så fylls så småningom alveolerna med vätska och det blir jobbigare och jobbigare att andas.

Om man klarar andningen själv men har begränsad syreupptagningsförmåga så kan man kopplas ihop med en respirator.

Till slut har det fyllts upp för mycket vätska i lungorna, patienten börjar närmast hyperventilera. Detta tillstånd är en stor påfrestning på lungorna och relaterade muskler, som diafragma och hjärta. För att nu klara andningen utan att bli "trött" så måste en ventilator kopplas in, som under kontrollerade former helt enkelt trycker in syre i lungorna (aveoler kan explodera, eller att man får för mycket syre i blodet och blir förgiftad)

Det är således inflammationen som dödar, alltså kroppens egna immunsvar, inte antalet döda celler.

Låter det inte lite som spanska sjukan?
Citera
2020-04-04, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Så sant, har själv isolerat mig sedan tre veckor tillbaka. Många av oss som har möjligheten har gjort det, en möjlighet staten borde gett alla!

Behövs bara att man kollar in nyheten nedan för att förstå vidden av Sveriges misslyckande.

https://sverigesradio.se/artikel/7445616

Säatt SR ter en ingress som du sedan använder som propaganda slagträ är beklagligt.

Såhär säger ju facksnubben (faxksnubbar överlag....)

– Vi är nära att nå taket för hur mycket vård vi kan ge. Folk kommer att dö som annars kanske hade kunnat överleva om de fick adekvat vård, säger Johan Styrud som är ledamot i Läkarförbundets styrelse.

– Just nu har vi ledig kapacitet och det är det vi arbetar efter, säger Björn Eriksson, sjukvårdsdirektör i Region Stockholm

Samma artikel.
Senast redigerad av Adjektivet 2020-04-04 kl. 02:54.
Citera
2020-04-04, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Underbart att läsa alla kommentar från folk som har full koll på hur det här skulle ha hanterats ... så vad är din kompetens i frågan?

Vad i helvete.
Så tom när experterna bevisligen gör fel och misslyckas fatalt så hänvisar man till deras expertis och våran inkompetens.
Haha får jag ställa en mycket intressant fråga; var går din gräns för att kunna erkänna deras misslyckande?
Aldrig va? Även om detta slutar med att vi har överlägset flest döda per capita i nordeuropa när detta är över så kommer såna som du fortsätta hänvisa till hur smarta och duktiga experterna är och hur efterblivna vi är som lika gärna kan sluta skriva i den här tråden(trots att vi haft rätt hitills i allt vi sagt sedan slutet av januari- emedan dina sk experter haft tragikomiskt många fel rakt igenom).
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har någon lagt märke till att Corona-Bob Tegnell har försvunnit från pressträffarna?

Han har haft fullt upp nu med Fredrik Skavlan.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vem tror att Sverige kommer att bli nya Italien/nya Spanien/det nya coronaskräcklandet inom 1 månad?

Räck upp en hand!

Hittar ingen hand så det får bli:

Så lär det bli så länge vi inte gör något. Hemska tanke. Men just nu är den en realitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in