Citat:
Ursprungligen postat av
JDAM
Vad skiljer covid-19 vs vanlig såkallad lunginflammation? covid-19 är virus inte bakteriell, så vad gör den så dödlig, eller har man missat någon expert som påtalar detta.
Med forbehold om feil. Jeg forteller det slik som jeg husker det jeg har lest:
Jeg leste i en artikkel om at coronaviruset angriper lungene. Immunforsvaret prøver å bekjempe viruset, og viruset lurer immunforsvaret til å angripe også kroppens egne celler. Jeg leste om at i noen slike tilfeller har leger forsøkt å gi immundempende medisiner.
Organsvikt (i hjerte, nyrer og andre organer) er også en følge som noen får av coronavirusinfeksjon.
Jeg leste i en annen artikkel om en pasient som hadde vært syk hjemme i flere dager og plutselig ble mye dårligere og pustet hyppig uten å greie å få nok surstoff. Vedkommende ble koblet rett til respirator på sykehuset.
Her er en artikkel om at flere pasienter burde tatt kontakt med helsevesenet mye tidligere i sykdomsforløpet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnGW/akershus-universitetssykehus-om-corona-pasienter-noen-av-dem-burde-kommet-til-sykehuset-tidligere
Mange med coronavirus-infeksjon som ble alvorlig syke og som døde, fikk bakteriell lungebetennelse i tillegg på slutten av sykdomsforløpet. Mulig fordi de allerede var så svekket?
Mennesker i risikogrupper rådes til å vaksineres mot bakteriell lungebetennelse.