2020-04-04, 01:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi går under om vi inte får en stängning snart.

Psykiskt, kanske, men inte fysiskt. Det kommer att bli jävligt jobbigt, men överlever gör vi.
Citera
2020-04-04, 01:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Läs inläggen jag postat.

Droplets i storleken >5-10 har en halveringstid på ~30 min.

5-10 um tas upp av övre luftvägar (inkluderat lungor) dock inte alveoler vilka droplet nuclei går rakt ner i.

Definitionen är uppenbarligen satt av WHO för partiklar som färdas längre sträckor/tas upp av alveoli.

Denna "riktlinje" verkar ändras av WHO. Anmärkningsvärt att ändringen kommer efter 4 månader trots röster höjts av forskare världen över.

Olika storlekar 0-100 um (över 100 um sjunker snabbt), har olika halveringstid i parametern "luft", vilken i sin tur består av en mängd olika faktorer vilka i sin tur påverkar aerosolerna.

WHO är ett gäng imbeciller som alltid har hyllat Kina även efter Kinas mörkning, Dr Tedros är inröstad som CE med stöd av Kina och några andra mutade länder.
Jag glömmer aldrig när Kinas utbrott vart känt och WHO gick ut med att det kommer inte att spridas och viktigt att kontakterna med Kina kommer fortsätta med flyg.

De var så jävla falska och fortsatte på samma bana tills hela jorden var smittat och ropade Pandemi!
Citera
2020-04-04, 01:26
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Tål C19-viruset kyla dvs under 0 grader celsius - om ja hur låg temperatur? Tänkte ge mig ut i natten?
De sägs väl att de trivs bättre i kyla än i värme... men så länge du inte tar på allt (och sen slickar dig på fingrarna) eller är bland folk så är de ju ingen fara oavsett grader. Frisk luft skadar inte.
Citera
2020-04-04, 01:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Exakt. Om/när sjukhusen börjar att neka en massa människor livsavgörande vård så kommer nog det vara den största sorgen jag upplevt i mitt liv och då har jag ändå levt ett skitliv.

Jag har levt ett bra liv, nu när jag tänker efter och sammanfattar det. Likväl gör det ont i mitt hjärta att se oskyldiga drabbas av ledningens inkompetens, det är skamligt. Jag hoppas ditt liv blir bättre hädanefter och att du får upprättelse!
Citera
2020-04-04, 01:28
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
WHO är ett gäng imbeciller som alltid har hyllat Kina även efter Kinas mörkning, Dr Tedros är inröstad som CE med stöd av Kina och några andra mutade länder.
Jag glömmer aldrig när Kinas utbrott vart känt och WHO gick ut med att det kommer inte att spridas och viktigt att kontakterna med Kina kommer fortsätta med flyg.

De var så jävla falska och fortsatte på samma bana tills hela jorden var smittat och ropade Pandemi!
Jag tror på Kinas ofiiciella siffror, jag tror även på jul-tomten ...
Citera
2020-04-04, 01:29
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tack för tipset, då borde jag avsluta min Lick on the toiletseat challange, tack för jag var vilse.
LOL .. fan du är lika Street Smart som jag är ;-)
Citera
2020-04-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
USA +1314 döda och en hel del timmar kvar west coast tid. Grabbarna på worldometer måste designa om grafen imorgon för nu har USA slagit igenom taket

USA är 400 milj invånare. Vad trodde du, att det skulle vara 500 döda när länder i Europa med 1/8 av den befolkningen har 700+ döda.
Citera
2020-04-04, 01:30
Medlem
ningudos avatar
USA bryter 30 tusen per dag smittade med råge och är på god väg mot 40 000 per dag! Inte många som trodde på dessa siffror för en månad sen. Märkligt dock att wall street trots det inte gått ned så mycket denna vecka.
Citera
2020-04-04, 01:31
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De sägs väl att de trivs bättre i kyla än i värme... men så länge du inte tar på allt (och sen slickar dig på fingrarna) eller är bland folk så är de ju ingen fara oavsett grader. Frisk luft skadar inte.
Risken är väl bara att det är många som tänker som jag, dvs att passa på nattetid å få vandra i folktom terräng!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Kinas siffror stämmer ganska väl in på resterande världen förutom på en punkt: personer i kritiskt tillstånd. Jag vill minnas att deras siffra låg på över 10000 under deras peak på nära 80000 fall och 2900 döda. Bra mycket mer om man jämför med Italien där antalet döda även är bra mycket större.

Kinas kritiska fall verkar också för det mesta ha slutat med tillfrisknande, nu är siffran under 1000 men antalet döda har inte ökat markant.

Lösningen tordes antingen vara att Kina ljuger eller att vad som räknas som kritiskt har en helt annan innebörd i Kina. Jag tror inte direkt på en mörkad massdöd - sådant hade uppmärksammats då Kina inte är lika tätt som Nordkorea. Så hur ligger det till egentligen?

Kina hade en medelålder på 51 år på sina fall enligt WHO:s rapport och en jämn fördelning mellan könen (ca 51% män och 49% kvinnor). Relativt lågt sett till Europa. Jag har för mig att medelåldern i Italien låg på 62 år med en kraftig övervikt bland män (runt 70% av dödsfallen). Sydkorea har en väsentligt lägre medelålder (ca 40 år) och kvinnor är kraftigt överrepresenterade (över 60% sist jag kollade).

Demografiska skillnader ser vi även i Skandinavien. Sverige och Danmark har flest döda för att vi fått in virusen på äldreboenden, till skillnad från Norge och Finland.

Så att kineserna håller folk vid liv är inte helt otroligt. De har ofantliga resurser och byggde 19 nya sjukhus i Wuhan på ett par veckor. Sen skickade de dit 40 000 sjukvårdare från andra provinser.

Enda landet i Europa med den typen av resurser är Tyskland. Det är en klar fördel att vara ett folkrikt land i en sådan här situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Vad skiljer covid-19 vs vanlig såkallad lunginflammation? covid-19 är virus inte bakteriell, så vad gör den så dödlig, eller har man missat någon expert som påtalar detta.

Med forbehold om feil. Jeg forteller det slik som jeg husker det jeg har lest:

Jeg leste i en artikkel om at coronaviruset angriper lungene. Immunforsvaret prøver å bekjempe viruset, og viruset lurer immunforsvaret til å angripe også kroppens egne celler. Jeg leste om at i noen slike tilfeller har leger forsøkt å gi immundempende medisiner.

Organsvikt (i hjerte, nyrer og andre organer) er også en følge som noen får av coronavirusinfeksjon.

Jeg leste i en annen artikkel om en pasient som hadde vært syk hjemme i flere dager og plutselig ble mye dårligere og pustet hyppig uten å greie å få nok surstoff. Vedkommende ble koblet rett til respirator på sykehuset.

Her er en artikkel om at flere pasienter burde tatt kontakt med helsevesenet mye tidligere i sykdomsforløpet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnGW/akershus-universitetssykehus-om-corona-pasienter-noen-av-dem-burde-kommet-til-sykehuset-tidligere

Mange med coronavirus-infeksjon som ble alvorlig syke og som døde, fikk bakteriell lungebetennelse i tillegg på slutten av sykdomsforløpet. Mulig fordi de allerede var så svekket?

Mennesker i risikogrupper rådes til å vaksineres mot bakteriell lungebetennelse.
Senast redigerad av POlROT 2020-04-04 kl. 01:42.
Citera
2020-04-04, 01:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Det är ingen som dödar massa människor med COVID-19, men FFS, det finns gränser för vad vi kan göra! Om du inte har insett det, så finns det gränser överallt vad man kan göra, det är livet, inse det!
Antalet urnor, samt antalet familjer som ska hämta dem pekar på ett större antal döda än vad som rapporterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in