2020-04-04, 01:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Intressant, var har du fått den infon ifrån att vi har som regel att inte vårda våra sjuka i Sverige?

I normal fall så gjorde vi inte så men nu är det katastroftillstånd och nu införs triage. Detta gäller ju inte bara om du är sjuk i COVID-19, utan också om du får en hjärtinfarkt eller blir skjuten på gatan. Läkaren skall alltså avgöra vilka som med vissa vårdinsatser kan få ett längre liv. Blir inte helt säkert att man räddar äldre som får en svår stroke eller dylikt. IVA-platserna har väl aldrig i modern tid varit så här överbelastade i det svenska samhället.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Jag är redan isolerad i mitt hem frivilligt och går bara ut för viktiga saker annars stannar jag hemma och pluggar.

Det är inte amatöraktigt att vidta åtgärder som är nödvändiga vid en sån här snabb smittspridning, det är vettigt och ansvarsfullt.

Så du vill hellre fortsätta ha rövfen som statsminister?
Vem som helst skulle kunna göra ett bättre jobb än honom just nu för att skydda landet.
Alla nödvändiga åtgärder är givetvis redan vidtagna.
De onödiga kan vi vara utan.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.
Citera
2020-04-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Jag är redan isolerad i mitt hem frivilligt och går bara ut för viktiga saker annars stannar jag hemma och pluggar.

Det är inte amatöraktigt att vidta åtgärder som är nödvändiga vid en sån här snabb smittspridning, det är vettigt och ansvarsfullt.

Så du vill hellre fortsätta ha rövfen som statsminister?
Vem som helst skulle kunna göra ett bättre jobb än honom just nu för att skydda landet.
Jag har satt hela min familj i karantän sen mitten av februari... Har mat t hela familjen i ett år.. Jag tkr synd om folk som ej förstått hur allvarligt detta är.
Citera
2020-04-04, 01:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Alla ni som sitter och gapar att karantän är mer farlig glömmer bort en hel jävla massa viktiga faktorer.

1. OM länder INTE hade haft restriktioner och karantääner” så hade BETYYYDLIGT massor med måånga fler dött. FATTAR NI INTE DET ? Vi pratar 10-15 % av hela länders befolkning.

2. Fattar du hur en familj mår efter att ha förlorat en i familjen ? Är ni dum på riktigt?
Om man inte har karantän och restriktioner så skulle det innebära att en eller flera dig i varannan och var tredje familj. Hur tror du människor skulle må? Kunna sköta sina jobb? Ta hand om varandra ? Vara bra föräldrar till sina barn ?

Holy fuck vilken folkhälsa i botten om man skulle lyssna på er - ”herreguuud ekonomin folket”. Ni är av samma folk som tycker det är fruktansvärt när en polis lägger handfängsel på någon dom griper.

Jag blir galen hur sjukt trög man måste vara som inte förstår vidden av spridning och dödsantalet om ett land inte skulle agera alls och låta allt vara som vanligt. Ni som inte kan ta till er det måste leva i någon fantasivärld.
Håller helt med dig!
Att förlora en anhörig, eller kanske till och med flera skadar befolkningen långt värre än de som på grund av dåligt psyke blir deppiga.
Tänk sen att inte ens kunna vara hos din anhöriga deras sista tid, att dom ska ligga och dö ensamma på en brits på sjukhus. Sen kan du kanske inte ens ha en normal begravning.
Lägg sen till om de blir fler inom familjen.

Jag är galet orolig just nu då min mor verkar blivit sjuk. Är inne på 4e dagen och ännu så länge har milda symtom. Hon är i riskgruppen. Min far som lever tätt inpå kommer dö om han blir sjuk.
Jag har inte träffat dom på flera veckor. Skulle de bli väldigt sjuka nu så är de kört, och jag kan inte ens ta farväl... usch vill inte ta ut nåt i förväg.

Förstår inte dom som inte kan ha empati och förstå hur det här drabbar massor av människor.
Hur kan ekonomi, påskresor eller after work vara viktigare!?
Citera
2020-04-04, 01:03
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så här är det, det blir aerosoler vid en andningsmaskin för den trycker in luft i lungorna och luften som kommer ut är smittad luft från lungorna och blir aerosoler när de blåses ut ur maskinen så de som vårdar dessa patienter får aerosoler i sin miljö hela tiden.
Övrigt så skapas det aerosoler när folk nyser men det mesta är droppsmitta som har större droppar och de faller snabbt nedåt.
En aerosol är som en andedräkt som du ser i kyla, finfördelad och försvinner snabbt, den hänger inte kvar i luften många minuter.

Jag antar att WHO menar droplet nuclei som svävar i luften. Det är vad som menas med airborne transmission.

Citat:
Airborne transmission is different from droplet transmission as it refers to the presence of microbes within droplet nuclei, which are generally considered to be particles <5μm in diameter, can remain in the air for long periods of time and be transmitted to others over distances greater than 1 m.

WHO
Citera
Medlem
JDAMs avatar
Vad skiljer covid-19 vs vanlig såkallad lunginflammation? covid-19 är virus inte bakteriell, så vad gör den så dödlig, eller har man missat någon expert som påtalar detta.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vi får ju inte in någon utrustning! Dom kapas av andra.

och vad skall EU göra åt det? Skicka bombplan?
Citera
2020-04-04, 01:04
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Lösningen tordes antingen vara att Kina ljuger eller att vad som räknas som kritiskt har en helt annan innebörd i Kina. Jag tror inte direkt på en mörkad massdöd - sådant hade uppmärksammats då Kina inte är lika tätt som Nordkorea. Så hur ligger det till egentligen?
Kina fejkar som vanligt, total mörkläggning av deras verkliga siffror. Tro mig, som har inga problem att mörka massdöd om det gynnar landet. Dom är i desperat behov att få igång exporten igen, dom skyr inga medel för att fixa det ...
Citera
2020-04-04, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.
Du har ej tagit med i din beräkning att de är eftersläpning på dödsfall. Går ej att lita på. Några siffror just nu.. Regimen gör allt för att mörka.
Citera
2020-04-04, 01:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Återigen fick "foliehattarna" rätt mot både. WHO och FHM.

Var det inte Tegnell som sa att han vet bäst, alla som säger annat är bara självutnämnda experter?
Kan vara så att det ligger personlig prestige i att AT trycker på gasen och kör i 150 km/h mot stupet? Måste knäckt hans självkänsla att amatörerna på Flashback haft rätt varje gång.
Citera
2020-04-04, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
[quote=ganglere2|71035752]I Sverige är väl risken istället att Lövet o co äras.

Det vore skamligt. Vi är i krig, där vår sjukvårdspersonal är våra frontsoldater. Om överheten försöker dra politiska poänger på det så borde de kölhalas för all framtid 24/7. Man blir bara ledsen när man tänker på att du förmodligen har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in