2020-04-04, 00:43
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Motståndet emot hårdare åtgärder är ganska kompakt.

De styrande har gjort vad de fått för folket. Är du inte nöjd med det så får du väl hoppa in i (FB) Regeringen begär ökad makt för att stoppa viruset. och bekämpa det folk som står i vägen för de åtgärder Du vill se.
Äntligen någon med sunda åsikter här, så jävla mycket dravel och besserwissers som kommenterar hej vilt och som vet allt i ämnet, helt otroligt så mycket skit man kan läsa här
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
WHO: Möjligt att corona kan vara luftburet

Det finns en viss möjlighet att coronaviruset kan vara luftburet, uppger WHO vid en presskonferens på fredagen. Det skulle i så fall innebära att mindre droppkärnor kan spridas med luften och inandas.

https://www.vk.se/2020-04-03/who-mojligt-att-corona-kan-vara-luftburet 3 april 2020
Citat:
New coronavirus may spread as an airborne aerosol, like SARS

Aerosols likely pose the greatest danger in health care settings, but may also spread in some everyday scenarios.

https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html 1 april 2020]
Citat:
Is the coronavirus airborne? Experts can’t agree

“In the mind of scientists working on this, there’s absolutely no doubt that the virus spreads in the air,”
says aerosol scientist Lidia Morawska at the Queensland University of Technology in Brisbane, Australia. - nature

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00974-w 02 April 2020
Citat:
""WHO considers ‘airborne precautions’ for medical staff after study shows coronavirus can survive in air
Published Mon, Mar 16 2020 Updated Tue, Mar 17 2020 11:28 AM EDT""

https://www.cnbc.com/2020/03/16/who-...ve-in-air.html

SARS-CoV-2 kan överleva i luftburen form i laboratorie-miljö flera timmar. Det är en risk även i sjukhusmiljö. Det är troligt att det sprider sig som luftburna aerosoler i köpcentrum och liknande ställen. Experter i svensk public service har dementerat att SARS-CoV-2 är luftburet även efter det påvisats i laboratorium. Om SARS-CoV-2 blir luftburet i sjukhusmiljö bildas dessa aerosoler även i andra miljöer.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Alla ni som spyr galla över Sveriges agerande ... då kan ni betänka USA, dom är fucked!
Så många med övervikt och diabetes, en totalt undermålig sjukvård, stor misär och stor fattigdom ... dår kan ni snacka om katastrof närmaste veckorna ...

Jag skrev tidigare stackars USA men numera lägger jag även in Ryssland, Indien och Afrika.
De tre sista har absolut inga skyddsnät, flockimmunitet efter något år och total kaos.

Putins oligarker är hjälplösa och vart finns solidaritet?
Citera
2020-04-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Nån som kan förklara hur vårdpersonalen smittas när de har på sig en del skyddsutrustning om inte covid-19 smittar via luften ???

tror knappats att patienterna sitter och nyser i deras ansikte eller hostar på de eller va tycker ni?
hur kan de smittas ändå?

är vårdpersonalen så pass slarviga eller är covid-19 luftburen inom ett visst avstånd och så fort man andas in luften så blir man sjuk ? jag kan inte gå handla mat längre utan och springa ifrån andra och lär inte klara av att leva såhär till nästa år hur ska man tänka samt bete sig...?
Jeg tror at det er viktig å bruke beskyttelsesmaske for å beskytte seg selv mot smitte og for å beskytte andre mot å bli smittet. Dvs at alle burde bruke maske.
Citera
2020-04-04, 00:44
Medlem
WHO: Möjligt att coronaviruset kan vara luftburet
Fredag presskonferens. Källa: Dagens Industri

Källa: cnbc.com
Who: "More and more young people are dying from the coronavirus"
Senast redigerad av futuro 2020-04-04 kl. 00:47.
Citera
2020-04-04, 00:45
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Spanien beställde 250 respiratorer från Kina. Dessa har kapats av Turkiet och varit i Ankara i en vecka nu.

EU fallerar.
Tja, just det faktumet säger väl absolut noll om EU iofs?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Lyckligtvis kommer ca 99.5 % av svenskarna överleva och kunna fortsätta leverera stordåd i framtiden

Jag tror att COVID-19 kommer att påverka så mycket att vi nog får vara glada om vi som samhälle håller hela vägen ut. Men som jag har sagt förut, vi får se vad historieböckerna säger i framtiden. Om vi nu lever då......
Citera
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Spanien beställde 250 respiratorer från Kina. Dessa har kapats av Turkiet och varit i Ankara i en vecka nu.

EU fallerar.
Turkiet är gudskelov inte med i EU, men jag insämmer med att EU krakelerat totalt i den här krisen .... Swexit ASAP!
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Dock är 20 % av en 10 miljons befolkning 100000 personer. Kanske behöver vi dessa 100000 för att få in skattintäkter och ekonomi i samhället.

20% av 10 är 2...
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:

EU fallerar.
Vad har det med EU att göra?
Spanien får säkert tillbaks dem ifall Erdogan får droppa lite med sin flyktingkran.
Citera
2020-04-04, 00:46
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tja, just det faktumet säger väl absolut noll om EU iofs?

Vi får ju inte in någon utrustning! Dom kapas av andra.
Citera
2020-04-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Beklagar sorgen och tyvärr är det så här många kommer att få uppleva COVID-19.

Ja och jag ska inte ljuga jag känner mig väldigt rädd
speciellt när regeringen inte tar det på allvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in