2017-12-27, 13:21
Medlem
narcolinas avatar
Hejsan,
Ska köpa ny kattlåda åt mina två katter, en XL tänker jag då ena är perser/birma och rätt stor. Någon som har testat lådorna med sil eller pellets?? Är dom bättre än de vanliga?
Citera
2017-12-27, 14:32
Medlem
En stor kattlåda med lock, eftersom katterna sprätter sand hit och dit.
Ta däremot bort luckan i fronten eftersom de flesta katter inte gillar den.

Jag använder EverClean som kattsand. Den är dyr men räcker vansinnigt länge, och det luktar inte från kattlådan.
Plocka bort klumparna som bildas en eller två ggr om dagen. Simpelt, fräscht.

(Sil är en äcklig grej som urin och bajs fastnar på. Inte kul att rengöra. Lättare att skrapa och rengöra en slät botten då och då.)
Citera
2017-12-27, 16:56
Medlem
Hannsipannsis avatar
Jag har PeeWee låda med pellets, och jag är jättenöjd.
Det luktar fräscht, och är dessutom miljövänligt. Vissa katter kan tydligen ha problem med att gå över till pellets, men båda mina katter gillade läget med en gång.
Jag rekommenderar pellets starkt!
Citera
2020-04-04, 01:01
Medlem
LaLokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannsipannsi
Jag har PeeWee låda med pellets, och jag är jättenöjd.
Det luktar fräscht, och är dessutom miljövänligt. Vissa katter kan tydligen ha problem med att gå över till pellets, men båda mina katter gillade läget med en gång.
Jag rekommenderar pellets starkt!

Har också hört gott om pellets.
Men visst krävs det en speciell låda med nån form av galler till dem?

Vilken låda är den bästa till pellets?
Är de enkla att rengöra?
Citera
2020-06-07, 08:54
Medlem
Hannsipannsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLokal
Har också hört gott om pellets.
Men visst krävs det en speciell låda med nån form av galler till dem?

Vilken låda är den bästa till pellets?
Är de enkla att rengöra?
Ursäkta för sent svar..
Jag har PeeWee låda. Helt riktigt är det en låda med galler. Pellets köper jag vilka som helst, men PeeWees är väl egentligen de bästa.
Rengöring av kattlådor är väl aldrig särskilt trevlig. Det som är under gallret är strö som har sugit upp kattkiss, så visst luktar det lite grann. Men absolut inte så äckligt som de flesta typer av kattsand!
Citera
2020-06-07, 11:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Pellets är bra för det är miljövänligt och komposterbart, plus att det blir väldigt billigt om man köper eldningspellets. Man behöver definitivt en Pee-wee eller annan låda med galler, men det blir rätt stinkigt ändå. Ingenting för mig.

Det bästa man kan ha, är enligt mig inte en typisk kattlåda, utan en rejäl plastback! Sanden skvätter inte utanför även om man har en katt som vill gräva sig genom botten. Stor låda och rejält med sand är det viktigaste, om man ska tänka både på stinkandet och vad som är bra för katten.

Vad man absolut inte ska göra är att förmänskliga sin katt och ha en täckt låda.

Läs mer här, bra artiklar om lådor, felkissande mm.

https://www.kattstatus.se/sida129.html

"En bra kattlåda är så pass rymlig att den rymmer stor mängd kattsand, gärna 15 kg kattsand i varje låda, så att katten har mycket grävmaterial och kan täcka över sin avföring och inte störs av tidigare klumpar. Den ska vara så stor att katten kan röra sig, vända sig om och sträcka ut sig när de gräver. En plastback med måtten 57X39X28 cm upphyller de behoven. Lådan Samla på Ikea är bra, och samma storlek finns även på ÖOB, Rusta, Plantagen, Ica Maxi, Jysk mfl. Plastbackar är mycket billigare än de låga mindre lådorna man köper i djuraffär.

Det finns större lådor som också fungerar utmärkt, en del köper billiga murbrukslådor på t ex Biltema till sina katter. "

Edit: Jackson Galaxy har en hel spellista bara om kattlådor och felkissande. (bra att veta även om ts katt inte kissar fel.) Lite jobbig typ men han vet hur katter funkar och berättar t ex varför täckta lådor inte är smart.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLAJvHNBwbBNulw_2alDPb1efFocrFBwQs
Senast redigerad av SmurfSmurf 2020-06-07 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in