2013-01-19, 07:29
Medlem
Gatlyktans avatar
Hej, någon som vet ett stort och bra klösträd? Pris är mindre viktigt då katten är en i familjen så den ska såklart ha det bästa! Har hittat ett som är stort men vill ha ett större om det finns.
http://www.nordensdjurshop.se/klostrad-kmd05/134201-0 detta är det största jag hittat.
Om någon har erfarenhet av stora och bra klösträd så skriv!
Citera
2013-01-19, 07:49
Medlem
Gå förslagsvis ut i närmaste skog, skogen är det står höga stammar bredvid varandra och hugg ner nåt du tycker är lämpligt till din katt.
Citera
2013-01-19, 10:13
Medlem
Hamnkakas avatar
Checka Arken Zoo. De lär ha riktigt fin klösträd. Lite dyrare dock, men eftersom pris inte spelar någon roll, så skulle det vara bra att titta där också.
Citera
2013-01-19, 10:21
Medlem
caspianaslans avatar
Hej! Om du har några som helst kunskaper i det tyska språket så tycker jag du ska klicka hem några träd från tyska ebay. Man kan göra riktiga fynd där och till en riktigt bra peng om man har tur. Jag har klickat hem två träd därifrån och har inget att klaga på alls. Snabb leverans och mina katter älskar dom

Skickar med en liten länk så kan du kolla igenom lite om du vill

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4340.m570.l2736&_nkw=Kat zen+Kratzbaum+
Citera
2013-01-19, 13:07
Medlem
jag har en trädstam som jag fick från en bekant. barken är borttagen för att det inte sak bli smutsigt. fungerar prima.
Citera
2013-01-19, 15:52
Medlem
bojos avatar
Vi har köpt härifrån och gillar kvalitén

http://shop.petfun.de/en/?___from_store=de
Citera
2013-01-19, 18:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag vet inte om det bara är jag men det finns inte många saker jag tycker är fulare än traditionella klösträd. Skulle aldrig får för mig att ställa ett i mitt hem och absolut inte betala för det.

Om man inte är helt handikappad går det alldeles utmärkt att bygga ett riktigt grymt själv i naturträ och slippa allt luddtyg.

Gör som botteupp föreslår och hämta hem några stammar från skogen, sedan går det utmärkt att klä in dem i sisal eller tunna hamparep, fästa dem i en bottenplatta för de ska stå stadigt och sätta olika träplattor (Klädda i vettiga material.) på lämpliga nivåer och mellanrum.

Olika våningsplan går lätt att fästa med en skruvdragare eller hammare och spik om man hellre vill det.

Om man vill ha hängmattor eller tygbroar kan man göra av vilket tyg som helst (Sy in hamparep i sidorna så blir de stabila.).

Om man bygger sitt klösträd själv kan man forma det precis så som man vill ha det och anpassa det efter de förutsättningar som finns i sin lägenhet eller sitt hus (Färg, form, höjd, bredd, avsatser och vad som helst.)). Det går även utmärkt att integrera i väggfasta hyllor eller valda delar av en bokhylla.

Det hela kommer förhoppningsvis inte heller att se ut som om det var en misslyckad pastellfärgad luddinstalation hemma hos en galen vinalkad kärring med total avsaknad av vad som är vettig inredning.

De traditionella klösträden får mig bara att tänka på zigenare, cirkusfolk eller öststatstrash med heltäckningsmatta i alla rum (Köket och badrummet inkluderat.) och kedjerökande katttanter i urtvättade joggingbyxor.

Edit:
Kostnaden för ett hemmabyggt ligger inte ens i samma stad som ett "färdigt", så om man vill lägga ner en större summa kan man satsa på att göra det extra fint istället för bara dyrt och stort.
Senast redigerad av Allaballawalla 2013-01-19 kl. 18:37.
Citera
2020-04-04, 00:14
Medlem
LaLokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag vet inte om det bara är jag men det finns inte många saker jag tycker är fulare än traditionella klösträd. Skulle aldrig får för mig att ställa ett i mitt hem och absolut inte betala för det.

Om man inte är helt handikappad går det alldeles utmärkt att bygga ett riktigt grymt själv i naturträ och slippa allt luddtyg.

Gör som botteupp föreslår och hämta hem några stammar från skogen, sedan går det utmärkt att klä in dem i sisal eller tunna hamparep, fästa dem i en bottenplatta för de ska stå stadigt och sätta olika träplattor (Klädda i vettiga material.) på lämpliga nivåer och mellanrum.

Olika våningsplan går lätt att fästa med en skruvdragare eller hammare och spik om man hellre vill det.

Om man vill ha hängmattor eller tygbroar kan man göra av vilket tyg som helst (Sy in hamparep i sidorna så blir de stabila.).

Om man bygger sitt klösträd själv kan man forma det precis så som man vill ha det och anpassa det efter de förutsättningar som finns i sin lägenhet eller sitt hus (Färg, form, höjd, bredd, avsatser och vad som helst.)). Det går även utmärkt att integrera i väggfasta hyllor eller valda delar av en bokhylla.

Det hela kommer förhoppningsvis inte heller att se ut som om det var en misslyckad pastellfärgad luddinstalation hemma hos en galen vinalkad kärring med total avsaknad av vad som är vettig inredning.

De traditionella klösträden får mig bara att tänka på zigenare, cirkusfolk eller öststatstrash med heltäckningsmatta i alla rum (Köket och badrummet inkluderat.) och kedjerökande katttanter i urtvättade joggingbyxor.

Edit:
Kostnaden för ett hemmabyggt ligger inte ens i samma stad som ett "färdigt", så om man vill lägga ner en större summa kan man satsa på att göra det extra fint istället för bara dyrt och stort.

Du skriver precis vad jag tänker!

Ja...Varför är de traditionella klösträden så jävla fula?! Klumpiga och allmänt white-trashiga?

Har letat sönder mig på ”naturligare” alternativ i trä typ. Detta då jag tyvär inte har de praktiska förutsättningarna för att bygga ett eget just nu.

Please hjälp mig! Vet någon om
Nån som vill/kan bygga ett eget träd åt mig? Tänker att det måste finnas en hel del händiga människor därute som just nu kanske befinner sig i hemma karantän?

Jag får ett kattträd jag gillar. Du får något att sysselsätta dig med ? Vad sägs? Win-win ju

Om inte kanske ni har tips på någon bra sida på nätet?
Senast redigerad av LaLokal 2020-04-04 kl. 00:16.
Citera
2020-04-04, 00:19
Medlem
Rulla ihop en matta så kan katten klösa på den.
Citera
2020-04-04, 00:50
Medlem
LaLokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Rulla ihop en matta så kan katten klösa på den.

Enkel lösning... men kanske
Inte så himla snyggt.
Men tack för tips
Citera
2020-04-04, 00:57
Medlem
LaLokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLokal
Du skriver precis vad jag tänker!

Ja...Varför är de traditionella klösträden så jävla fula?! Klumpiga och allmänt white-trashiga?

Har letat sönder mig på ”naturligare” alternativ i trä typ. Detta då jag tyvär inte har de praktiska förutsättningarna för att bygga ett eget just nu.

Please hjälp mig! Vet någon om
Nån som vill/kan bygga ett eget träd åt mig? Tänker att det måste finnas en hel del händiga människor därute som just nu kanske befinner sig i hemma karantän?

Jag får ett kattträd jag gillar. Du får något att sysselsätta dig med ? Vad sägs? Win-win ju

Om inte kanske ni har tips på någon bra sida på nätet?

Det enda lite mer naturliga jag hittat är detta :

https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/492455?tduid=0bd560379aba9237bc414233df96c132

Men somsagt har ni fler tips så hit me!
Citera
2020-04-04, 00:59
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLokal
Enkel lösning... men kanske
Inte så himla snyggt.
Men tack för tips
Jag har hängt upp en matta på en vägg eftersom katterna klöste på den jämt efter att jag köpt den. Fast efter det dög den inte längre...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in