Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Jag vet inte om det bara är jag men det finns inte många saker jag tycker är fulare än traditionella klösträd. Skulle aldrig får för mig att ställa ett i mitt hem och absolut inte betala för det.
Om man inte är helt handikappad går det alldeles utmärkt att bygga ett riktigt grymt själv i naturträ och slippa allt luddtyg.
Gör som botteupp föreslår och hämta hem några stammar från skogen, sedan går det utmärkt att klä in dem i sisal eller tunna hamparep, fästa dem i en bottenplatta för de ska stå stadigt och sätta olika träplattor (Klädda i vettiga material.) på lämpliga nivåer och mellanrum.
Olika våningsplan går lätt att fästa med en skruvdragare eller hammare och spik om man hellre vill det.
Om man vill ha hängmattor eller tygbroar kan man göra av vilket tyg som helst (Sy in hamparep i sidorna så blir de stabila.).
Om man bygger sitt klösträd själv kan man forma det precis så som man vill ha det och anpassa det efter de förutsättningar som finns i sin lägenhet eller sitt hus (Färg, form, höjd, bredd, avsatser och vad som helst.)). Det går även utmärkt att integrera i väggfasta hyllor eller valda delar av en bokhylla.
Det hela kommer förhoppningsvis inte heller att se ut som om det var en misslyckad pastellfärgad luddinstalation hemma hos en galen vinalkad kärring med total avsaknad av vad som är vettig inredning.
De traditionella klösträden får mig bara att tänka på zigenare, cirkusfolk eller öststatstrash med heltäckningsmatta i alla rum (Köket och badrummet inkluderat.) och kedjerökande katttanter i urtvättade joggingbyxor.
Edit:
Kostnaden för ett hemmabyggt ligger inte ens i samma stad som ett "färdigt", så om man vill lägga ner en större summa kan man satsa på att göra det extra fint istället för bara dyrt och stort.
Du skriver precis vad jag tänker!
Ja...Varför är de traditionella klösträden så jävla fula?! Klumpiga och allmänt white-trashiga?
Har letat sönder mig på ”naturligare” alternativ i trä typ. Detta då jag tyvär inte har de praktiska förutsättningarna för att bygga ett eget just nu.
Please hjälp mig! Vet någon om
Nån som vill/kan bygga ett eget träd åt mig? Tänker att det måste finnas en hel del händiga människor därute som just nu kanske befinner sig i hemma karantän?
Jag får ett kattträd jag gillar. Du får något att sysselsätta dig med ? Vad sägs? Win-win ju
Om inte kanske ni har tips på någon bra sida på nätet?