2020-03-28, 18:00
Medlem
aannkks avatar
Hej, har rostiga och läckande bromsrör och ska skarva på nya. Då undrar jag vilken nippel från biltema jag ska använda utan att kona, tänkte eftersom det sitter stål nu och ska skarva på koppar, biltema har två olika allternativ
Citera
2020-03-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
Hej, har rostiga och läckande bromsrör och ska skarva på nya. Då undrar jag vilken nippel från biltema jag ska använda utan att kona, tänkte eftersom det sitter stål nu och ska skarva på koppar, biltema har två olika allternativ

Hur svårt är det att läsa innantill.
Ska du skarva befintliga rör i stål så är det denna Art. 66-451.
Citera
2020-03-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ta regnr och sök i Biltemas reservdelsregister i butik eller valfridator så hittar du vad som passar
Citera
2020-03-28, 18:29
Medlem
Citat:
Äh glöm det 2012 den bilen kanske har lång tids parkerat
Citera
2020-03-28, 18:39
Medlem
aannkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Hur svårt är det att läsa innantill.
Ska du skarva befintliga rör i stål så är det denna Art. 66-451.
o
Tänkte att kopparnickel inte var samma som ren koppar
Citera
2020-03-28, 18:40
Medlem
aannkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Ta regnr och sök i Biltemas reservdelsregister i butik eller valfridator så hittar du vad som passar

Får upp båda nipplarna vid regsök då det är universal
Citera
2020-03-28, 18:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Får upp båda nipplarna vid regsök då det är universal

Herr "Runksumpare" har gett ett korrekt svar.... 👍

66-451.
Citera
2020-03-28, 19:02
Medlem
killawifes avatar
Om du ska skarva kopparrör med andra kopparrör, eller koppar-nickel ska du ha 66-450 men om du ska skarva stålrör, som det oftast sitter på bilar original, med nya kopparrör så måste du använda 66-451.
Citera
2020-04-03, 15:38
Medlem
Citat:
Framgår inte i tråden vad du har för bil = diameter på bromsrör.
Finns 3,5 mm, 4.5 mm och 1/4"(6,35 mm).
Den senare vanligast förkommande.
Har du svårt att få fram nya bromsrörsnipplar och de befintliga duger samt att bromsrören är oskadade vid hjulcylindrar/bromsok kan du göra som följer (har jag gjort):
Du lossar bromsröret och kapar bort den skadade/rostiga delen.
Därefter träder du på tjockväggigt kopparrör några centimeter in på delarna du finner intakta.
Sedan smälter du in/ner silverlod mellan de båda rören.
Behövs inte gassvets utan det går även med en gasolbrännare att få silverlodet att rinna in mellan rören.
Dock måste du klamma kopparröret tätare än ett stålrör.
Detta beror på att koppar kan självhärda av vibrationerna och bli sprött och spricka.
Bilprovningen har för många år sedan godkänt åtgärden på en bil som det inte gick att få tag på bromsrör till.
Citera
2020-04-03, 23:17
Medlem
PeterNosters avatar
Två videor av Mackan på hur man gör:

https://www.youtube.com/watch?v=hmkBAK4ZjSM&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=LchxYO6Dfm4&t=293s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto