2020-04-03, 22:31
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Förbjuda? Staten hade väl bara kunnat lagt en jätteorder. Om det funnits något driv.

Jo. Verkar ju jättelätt. Det finns en anledning att länder förbjuder export av vårdutrustning.
Citera
2020-04-03, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Intressant.. jag postade ju en artikel om immuniteten förut idag. Har du en annan artikel om att det finns immunitet, och att viruset blivit mildare?
Vill jättegärna ha en länk om du har!

""So far, SARS-CoV-2 also doesn’t appear to be undergoing any extreme mutations as it sweeps across the globe. That may be because it’s already hit on such a successful strategy, and doesn’t yet need to change its tactic. “Right now, it’s seeing a completely naive population” that’s never been exposed to the virus before, Graham says. The virus “doesn’t seem to be responding to any kind of pressure,” she adds.""

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/can-you-become-immune-sars-cov-2-180974532/

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/30/islands-coronastrategi-bygger-pa-masstester-och-smittsparning-hittills-kring

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gx1WB/corona-muterar--det-innebar-det-for-oss
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Var kommer den listan ifrån?
Har du en länk?

Behöver du verkligen en LÄNK för att verifiera källan på att detta virus drabbar: gamla, sjuka, folk med dålig hälsa, överviktiga, diabetiker, rökare, osv. osv. allra hårdast?

Skämtar du nu eller?

Har du verkligen missat detta i den flera månader långa rapporteringen som nästan inte har handlat om något annat?

...jag bara undrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi går under om vi inte får en stängning snart.
Går under. LOL Vi går inte under. Inte ens nästan.

Att ha det som vi har idag är bra. Frågan är om vi inte borde lätta på restriktionerna ännu mer för att gynna företagarna. I alla fall utanför huvudstaden.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Jaha
Då har WHO gått ut med först att viruset är luftburet, sedan tog de tillbaka det och kom med att vårdpersonal rekommenderas att ha utrustning som om det vore luftburet.
Nu tar de fegisvägen och säger att det kan vara luftburet.
Vilket vi alla har vetat sedan i januari iofs då kinesiska läkare rapporterade det.

Nu undrar jag varför ingen i Sverige har Hazmat som man har i alla andra länder? Till och med i affärerna har man det. Någon som vet?
Citera
2020-04-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Förra säsongens influensa tog 65 liv. Det är ungefär som en dålig coronadag numera.

Nja, förra säsongen 2018/2019 hade man 505 dödsfall bland laboratoriebekräftad influensa. Eftersom långt ifrån alla testas på ett laboratorium var det sannolikt fler. Övedödligheten pekar 2-3 gånger fler än de laboratoriebekräftade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden/?pub=63511
Citera
2020-04-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du, jag har knappt gått på affären på tre veckor, har inte träffat en enda familjemedlem på en månad, umgås endast via Skype, det enda jag gör är gå till jobbet och hem.

Den dumma, dumma Tegnell och den dumma, dumma regeringen kan inte ta bort det dumma, dumma viruset åt er, det enda de kan göra så vi andra åtminstone slipper höra er gnälla dagarna i ända är att ta bort ER från det dumma, dumma viruset.

Det finns många bra ställen att låsa in er på när de får tillstånd att frångå reglerna.

Hehe. Fantastiskt många som verkar helt livegna och måste ha någon som ledsagar dem. Och framförallt räddar dem. Och det måste ju vara staten. Jösses vilken offermentalitet och initiativlöshet den moderna människan har utvecklat. Förhoppningsvis kommer det något gott ur detta också när det är över. Låt detta bli en väckarklocka och en väg bort från allt trams som har pågått.
Citera
2020-04-03, 22:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Tro fan det att skiten fortsätter sprida sig när det finns så pantade idioter som Ida Hasselblad.
Citat:
Influencern Ida Hasselblad misstänker att hon blivit smittad av coronaviruset – men är ändå och tränar på gymmet.

Hon berättar att hennes vän blivit smittad och att de träffades för några dagar sedan.

”Hahha tungt att va på gymmet med Corona”, skriver Ida Hasselblad på sin Instagram-story.

/.../

Min kompis är smittad och vi umgicks i lördags. Fast känner mig dock frisk!”
https://www.expressen.se/noje/influencer-tranar-pa-gym-trots-coronamisstanken/?referrer=rotator-item-1

Citat:
2 kap. Förebyggande åtgärder och anmälan av sjukdomsfall

Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning

1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-04-03, 22:35
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Förra säsongens influensa tog 65 liv. Det är ungefär som en dålig coronadag numera.
2018 var det nästan 1000 som dog av influensa i Sverige
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kan man konstatera att FHM och regeringen VILL ta kål på Sverige???

Inte nog med att påsklovsveckorna nu kommer, som bara i sig kommer att bli sista spiken i kistan för detta land, så skall man nu börja öppna upp gymnasieskolorna igen också?

Hur i HELVETE tänker man?

Med en ökning av dödsfall till en hastighet av en fördubbling var 4:e dag, vilket rent matematiskt resulterar i 1000 döda om dagen redan runt den 18:e april, så vill man inte bromsa in och begränsa, utan snarare öppna upp?

Man tror ju nästan inte att det är sant.

De öppnar upp för att de stoppat smittspridningen ja.

Nu hittar jag inte länken men jag läste en artikel tidigare idag där några lärare istället ville stänga alla skolor. Bra tycker jag. Skulle ha gjorts för flera veckor sedan.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Behöver du verkligen en LÄNK för att verifiera källan på att detta virus drabbar: gamla, sjuka, folk med dålig hälsa, överviktiga, diabetiker, rökare, osv. osv. allra hårdast?

Skämtar du nu eller?

Har du verkligen missat detta i den flera månader långa rapporteringen som nästan inte har handlat om något annat?

...jag bara undrar.

Jag har läst den långa och omfattande rapporteringen från media utanför Sverige.
Tråkigt att du har missat den.
Alla andra länder rapporterar att ingen går säker från att dö av Corona. Bara Sverige som säger annorlunda.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Det är konsensus bland alla att i torr luft hänger aerosolerna kvar i luften mycket längre, men frågan är kommer det stoppa spridningen likt ett vanligt influensavirus här. Finns många andra parametrar men vi håller tummarna.

Oj ja, en parameter är att det blir lite ordning på folket som fortfarande går och handlar som vanligt för så stoppar man inte en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in