2020-04-03, 21:50
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Genom lock-down försöker man svälta ut viruset. Resulterar i färre antal nya smittade och därmed får man bättre kontroll över utvecklingen. Dessutom får äldre och riskgrupper en chans att överleva då endast samhällsviktiga arbeten är igång och dessa personer utsätts för mindre smitta som de annars riskerar att föra vidare. Visst kan det blossa upp, men då kan man göra partiella nedstängningar.

Nu får vi inte ens chansen att skydda oss. Regeringen säger: ta ansvar själva. Men vi får inte redskapen att göra detta. Istället sprider folkhälsomyndigheten direkt felaktiga påståenden och statliga företag sprider smittan:

Arlandas mystiska passkontrollhaverier
Skolan hålls öppen
Överfulla bussar och pendeltåg och andra allmänna kommunikationer
Systembolaget
Vasaloppet
Svt:s final av Schlagerfestivalen med galna 27 000 åskådare, mitt i Europas pandemi!!!

Fortfarande oroande tendenser att jämföra med sässongsinfluensan i SVT. Dessutom påstår man i SVT aktuellt ikväll att det precis upptäckts att SARS-CoV-2 (eller coronaviruset som är PK- slang för SARS-CoV-2) smittar innan andra symtom upptäckts. Någonting som varit känt i veckor redan. Forskningsrapporterna är veckor gamla. Måste FHM peer reviewa själva innan SVT kan gå ut med fakta till medborgarna? Sanningen mörkas och förvrängs i PK-media. SVT har börjat bli varma i kläderna, nu ska locket på och befolkningen ska inte oroas i onödan. Det märks att public service är besläktad med kommunistiska media-system. Vart fan är intervjuerna med utländska experter i SVT???

" Jämför man då med det här nya koronaviruset så kan det va så att det är ungefär lika farligt som en vanlig sässongsinfluensa " - Niklas Arnberg, professor vrologi. (aktuellt 21:00 fredag 3 april) hahahaha

Åk till Bergamo Niklas Arnberg och besök sjukhuset där. Då kommer du att upptäcka att covid-19 är en helt annan sjukdom än influensa och att dödligheten bland vuxna är ungefär 10 - 20 gånger högre än vanlig influensa och att R0 är 2-3.
Citera
2020-04-03, 21:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Tycker mig ha sett ett gäng journalister i TV-rutan som har samma typ av ögon-look. Allergiögon typ. Här hemma har vi haft det tillsammans med lite andra covid symptom. Sedan läste jag detta och undrar om andra har märkt av dylikt?

https://www.google.se/amp/s/www.newsweek.com/red-eyes-coronavirus-1494244%3famp=1
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Beror lite på äldreboende. Dom flesta äldreboenden har aktiviteter som tex musikunderhållning eller karaoke för de gamla som bor där och många äldreboenden har matsal där de äldre äter själv.

Du tänker kanske på demensboende.
Nej, jag tänker på äldreboende i Stockholm.
Citat:
Och ny forskning i Stockholm visar att av de som till slut får plats på ett boende är det många som inte lever så länge till.

– De här personerna är i så dåligt skick att de knappt hinner flytta in innan de dör. 2012 så avled en femtedel inom en månad efter att de flyttat in, säger Pär Schön, forskare på Äldrecentrum som har undersökt äldreboenden på Kungsholmen i Stockholm.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Min erfarenhet är att de med demens och Alzheimers snarare är i bättre skick kroppsligt än andra, eftersom de ofta får en plats tidigare. Men min arbetserfarenhet inom fältet är gammal, det kan ha ändrat sig.
Citera
Medlem
selusts avatar
Någon som vet om de senaste sjuksköterskorna som dött i UK hade bakomliggande? Eller fullt friska?
Citera
2020-04-03, 21:52
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Regeringen behöver en laglig rätt för att eventuellt göra en lockdown, de har inte laglig rätt idag för att göra det.
Men de kan ju göras genom omröstning i riksdagen. Skulle dom inte ha majoritet till detta tror du? Alla är ju medvetna om krisen och skitsnack och pajkastning har ju knappt förekommit under corona så här långt (har bara hört Magdalena Andersson snacka skit om SD ett par gånger i samtal om Corona).

Regeringen kommer ju knappast stänga ner sverige när deras expert Tegnell är helt emot heller.

MP vill få in klimatarbete i coronabeslut?
Citera
2020-04-03, 21:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det var det jag tog upp. Hur går smittvägen till när det är droppsmitta och personen inte blivit sjuk (och därför inte hostar eller nyser).

Jag tror ägaren till äldreboendet försöker rädda sitt eget skinn. Jag tror många som jobbar på äldreboende tyvärr inte är de vassaste knivarna i lådan, samt många invandrare som knappt kan prata svenska, jag tror många inte fattat hur illa det är att gå till jobbet med ”lite hosta och snuva” i dessa tider. Och det är billigare och framför allt lättare för cheferna att låta personer jobba kvar (för det kan ju vara en vanlig förkylning) än att ta in vikarier, sen finns det hur som helst inte långa listor med vikarier att ringa in.
Inandas annans utandningsluft och du har spridning.

Än idag finns det mycket närgångna personer som flåsar en i ansiktet.

Sen kan ju romanser på jobbet också förekomma, hormonerna kan vara starkare än förnuftet.
Citera
2020-04-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Detta är ett bra inlägg.

Det är också så att när halva personalstyrkan sjukskriver sig över en natt, och äldreboendet redan är extremt underbemannat när alla i personalen är friska, då kommer det leda till att personal med små förkylningssymtom jobbar ändå helt enkelt för att hålla liv i åldringarna.

Sen kan Flashback sitta och tycka att personalen ska sitta hemma i sin bunker och äta konserver när de är sjuka men det fungerar inte så för då finns det ingen på boendet.

Och som sagt det är inte så att de klarar sig själva några dagar för att personalen sjukskriver sig. Många på ett normalt demensboende kan i princip dö av att man tittar på dem och de varken äter eller dricker utan hjälp.

Från det jag hör är många i personalen förutom underbemannad relativt outbildad i hygienåtgärder och gällande rutiner, särskilt de som kommer som extrapersonal. Spelar ingen roll om du är frisk när du går dit på morgonen, insjuknar du under dagen så är du smittsam. Dvs alla måste jobba med noggranna hygienrutiner hela tiden, och mer så jämfört med sjukhusen. Det brister både i kunskap och tid att göra allt rätt och i rätt ordning. Innebär handtvätt/handsprit inför och efter varje kontakt med en boende samt regelbunden desinfektion av alla ytor och tagytor flera gånger dagligen. Vet också att folk går dit ändå trots att de har milda symptom.

Så jag ser det inte konstigt att smittan letar sig in. Tyvärr.
Citera
2020-04-03, 21:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidRedoB
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n9qxB/tva-sjukskoterskor-till-doda-av-coronaviruset-i-storbritannien!!

”Trebarnsmamman Areema Nasreen, 36, var lycklig.
Hon hade uppfyllt sin dröm om att bli sjuksköterska.
Natten till i fredags dog hon på intensiven, efter att ha blivit smittad av coronaviruset.
Hon är det sjunde offret bland sjukvårdspersonalen i Storbritannien.”
Citera
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja men det är ju svårt. Sett till ens egna nära och kära. Blev de satt där dog de snart. Såklart anhöriga vill säga farväl. Sitta med där när de dör. Det utesluter man ju med karantän. Det är svårt minst sagt. Men vill man förhindra en mer smitta kanske vi måste göra det. Förbjuda sista besök.

Det görs undantag i livets slutskede och du får visst sitta hos en döende närstående. Det finns klara direktiv om detta.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Vi behöver inte slå vad. Däremot kan du behöva ett lycka till i Sverige, så lycka till 😉

Ingen aning men det mesta tyder på att det är som med SARS1 (eller Mers?) Att ju mer virus du utsätts för, desto sjukare blir du. Det vore inget nytt när det kommer till virus men det är obekräftat ännu gällande sars-cov2.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men de kan ju göras genom omröstning i riksdagen. Skulle dom inte ha majoritet till detta tror du? Alla är ju medvetna om krisen och skitsnack och pajkastning har ju knappt förekommit under corona så här långt (har bara hört Magdalena Andersson snacka skit om SD ett par gånger i samtal om Corona).

Regeringen kommer ju knappast stänga ner sverige när deras expert Tegnell är helt emot heller.

MP vill få in klimatarbete i coronabeslut?
Fel!
Finns ingen som tror Sverige ska stängas ner, du har totalt missuppfattat, vad som däremot diskuteras är delar av Stockholm.
Citera
2020-04-03, 21:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har man inte ett vaccin så måste man ju verkligen satsa allt på att svälta ut viruset. En annan sak, har hört rykten om att man i Nordkorea skjuter de som har fått COVID-19. Har någon en källa på detta eller vet mer?
Jag har hört att dom avdödar viruset genom att skjuta sjuka som vägrar att svälta ihjäl. "Det nya röda."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in