2020-04-03, 21:18
Medlem
DickeFixs avatar
Heja Sverige! Nu leder vi ökningstakten i antalet döda!

https://ibb.co/JCj9r4y
Citera
2020-04-03, 21:19
Medlem
FedupFlorences avatar
Har precis tittat på Skavlan med Tegnell, där Tegnell befäste sin roll som stadsepidemiolog, är det med stort S kanske? Och han lyfte ungefär två gånger att han har en chef*. Och med det och därefter en bisats har han lyft att han förväntar sig att det kommer komma en våg av kritik.

Jag gillar Tegnell. Tycker att han är adekvat, så redig att jag hade önskat att alla hade varit så rediga som han. Men det är ju på grund av att alla inte är det som hans hållning ifrågasätts. (Det här får man väl ändå anta?) Nå, han öppnade i programmet för förväntad kommande kritik. Och för att han kommer att ducka för den och för att han faktiskt har rätt att ducka.

* Men vem är hans chef?
Citera
2020-04-03, 21:27
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och för att han kommer att ducka för den och för att han faktiskt har rätt att ducka.
* Men vem är hans chef?
Rätt att ducka? Att snubben är lika kall som en blågylta är ingen nyhet.
Men klart att FHM och inte minst GD:n där, har ett ansvar för alla liv som nu går till spillo.

- Var nånstans är forskningen, som de ska försvara sina världsfrånvända slutsatser med - medan folk dör långt snabbare än i länder där man infört restriktioner, masstestning, smittspårning..?

- Var redovisas underlaget till FHM:s slutsatser att vi ska låta smittan ha sin gång, nånstans..?

- Ska vi ha ett land, där myndigheterna är såpass arroganta att de kan ta livet av oss till och med utan förklaring?

- Där de kan uppge falska förklaringar istället för att säga som det är?

- Där rekommendationerna för vårdpersonalens skyddsutrustning hela tiden anpassas till huruvida facken riskera att införa skyddsförbud (som på Östra Sjukhuset i Göteborg igår..?), bristen på utrustning - istället för adekvata, evidensbaserade riktlinjer?

- Eller ja. Det var en fråga som visst råkade hamna lite mellan stolarna..Någon..? Nej ..Ok.

"Då avslutar vi här, tycker jag."
Senast redigerad av Xedome 2020-04-03 kl. 21:38.
Citera
2020-04-03, 21:36
Medlem
Önskar verkligen att Tegnell har rätt och alla vi andra är korkade som inte fattar nått. Har inga problem med att be om ursäkt till Tegnell och folkhälsomyndigheten om det visar sig att vi räddar fler liv än alla andra länder och vår ekonomi räddas.

Men har de fel och alla andra länder och experter har rätt sitter vi riktigt i skiten och många kommer långsamt plågas till döds när de inte får luft och ekonomin och jobben kommer vara förlorade för lång tid framöver.
Citera
2020-04-03, 21:37
Medlem
NiccoJs avatar
Ni som tycker Tegnell är fel ute och borde stänga ned Sverige istället:
-vem hindrar er från en egen karantän?
Lås in er för all del
Citera
2020-04-03, 21:38
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Det är en jävla skillnad på att vara professor i epidemiologi och knuten till universitetssjukhus, mot meriten att ha jobbat som läkare 1985 & skrivit ett tal om pandemi.
Till o med hans barn har ju gått ut och sagt att det var bra länge sen farsan var ute i den kliniska praktiken.

- Vilken akademiska och praktiska meriter menar du exakt när du påstår att du talar om 'välmeriterade experter'? Doktorsgrad? Docent? B-uppsats? Är karln ens infektionsläkare?

Jo, FHM hade ju den goda smaken att släppa iväg presskontakten till Somalia på tjänsteresa för ett helt annat uppdrag, exakt samtidigt som smittspridningen konstaterats på hemmaplan utan koppling till andra länder. Fast det var på Smittskyddsinstitutet han hamnade, inte FHM. Som ämbetsman.

Det är en stor skillnad på att vara ämbetsman och göra karriär och att vara expert.
Dan Eliassons armband med uppmaningen "Tafsa inte!" , är inget som direktkvalificerar honom till chef för MSB.
Det handlar ju om helt andra befordringsgångar. Som vanligt väldigt underkvalificerade gubbar på fel plats.

Det är ju uppenbart om man i något enda litet avseende följt detta på hemmaplan, att det sjabblas något alldeles kopiöst. Medan hela världen i övrigt undrar vad fan vi håller på med. Och folk dör. I onödan.

- Hur mycket krävs det egentligen för att folk ska begripa läget?

- Ska vi verkligen ha en tysthetskultur, där saker inte kallas vid dess rätta namn - och man, i likhet med Kina, benämner kritiska röster som ryktesspridning?

- Kanske hade varit klädsamt - om FHM redovisat vad de beslutar sina mycket mycket ensamma slutsatser på..?

Men för all del - kolla vidare på Skärgårdsdoktorn. Det är ju så trevligt.

Så kan vi fixa en granskingskommission i efterhand. Eller åtminstone nåt avsnitt på Uppdrag Granskning.
Tusentals fullbokade Estonia-färjor drar iväg med trasigt bogvisir, regeringen drar en extra stor cementblandare över hela skiten redan i förväg. No panic. De är 'bara' gamla & svaga som dör.

Fint tänkt. Ekonomiskt..? Vi måste tänka på företagen. Backa krogen & gå ut mer i första hand!!11
"- Döden är inget För oss som fixat oss en hyfsad tillvaro". "Vårdpersonalen "fantastisk" som offrar sig."

& Resten av svenska folket kollar tydligen vidare på Let's dance.

Han har en svensk läkarexamen och därefter år av erfarenhet bakom sig.

Vad har du?

Att låta de ute i klinikerna styra är ju lika vansinnigt som att låta Volvos montörer ta beslut om företaget. Det enda som skulle åstadkommas med det är konkurs genom mer personalförmåner, friare arbetsuppgifter, kortare arbetsdagar och högre löner.

Väx upp förfan.
Senast redigerad av Knobelsdorff 2020-04-03 kl. 21:43.
Citera
2020-04-03, 21:42
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Rätt att ducka? Att snubben är lika kall som en blågylta är ingen nyhet.
Men klart att FHM och inte minst GD:n där, har ett ansvar för alla liv som nu går till spillo.

- Var nånstans är forskningen, som de ska försvara sina världsfrånvända slutsatser med?

- Ska vi ha ett land, där myndigheterna är såpass arroganta att de kan ta livet av oss till och med utan förklaring?

- Eller ja. Det var en fråga som visst råkade hamna lite mellan stolarna..Någon..? Nej ..Ok.

"Då avslutar vi här, tycker jag."

Någon tidigare forskning har inte hänvisats till. Snarare den obefintliga framtida.

Lever inte gärna i ett land där nationen tar livet av oss utan förklaring. Eller gör jag det? Är pressen fri? Begriper jag ändå? Hade förstås önskat en prioriteringsordning. Men hey, vi har ju fått en av Socialstyrelsen, en uppdaterad. Med förväntad livslängd som aspekt att ta ställning till om det behöver prioriteras i läget att rädda liv på två eller fler med en apparat.

Hade jag önskat en mer allmän förståelse av prioritet? - Nej.
Önskar jag hänga GD för FHM efter det här? - Nej, bara tjänstgöring i verksamheter precis idag.
Senast redigerad av FedupFlorence 2020-04-03 kl. 21:50.
Citera
2020-04-03, 21:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Han har en svensk läkarexamen och därefter år av erfarenhet bakom sig.

Vad har du?

Exakt samma akademiska och praktiska meriter. Som 45 000 andra läkare i Sverige.

- Är det ok om jag bestämmer över alla er andras möjlighet att överleva nu..?

'Tack på förhand'.
Senast redigerad av Xedome 2020-04-03 kl. 21:46.
Citera
2020-04-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har precis tittat på Skavlan med Tegnell, där Tegnell befäste sin roll som stadsepidemiolog, är det med stort S kanske? Och han lyfte ungefär två gånger att han har en chef*. Och med det och därefter en bisats har han lyft att han förväntar sig att det kommer komma en våg av kritik.

Jag gillar Tegnell. Tycker att han är adekvat, så redig att jag hade önskat att alla hade varit så rediga som han. Men det är ju på grund av att alla inte är det som hans hållning ifrågasätts. (Det här får man väl ändå anta?) Nå, han öppnade i programmet för förväntad kommande kritik. Och för att han kommer att ducka för den och för att han faktiskt har rätt att ducka.

* Men vem är hans chef?

Johan Carlsson är GD... och fhm lyder under socialdepartementet med Lena Hallengren som högsta hönset...
Citera
2020-04-03, 21:43
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Exakt samma akademiska och praktiska meriter. Som några hundratusen andra läkare i Sverige.

- Är det ok om jag bestämmer över alla er andras möjlighet att överleva nu..?

'Tack på förhand'.

Du får tänka på att det han har att arbeta med är påverkat av alla politiska beslut de senaste 20-30 åren.

Har vi HUNDRA TUSEN läkare i Sverige? Skulle 1% av Sveriges befolkning vara utbildade läkare?
Citera
2020-04-03, 21:53
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Johan Carlsson är GD... och fhm lyder under socialdepartementet med Lena Hallengren som högsta hönset...

Vem tror du att han syftar på som sin chef? JC?
Citera
2020-04-03, 21:54
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Du får tänka på att det han har att arbeta med är påverkat av alla politiska beslut de senaste 20-30 åren.

Har vi HUNDRA TUSEN läkare i Sverige? Skulle 1% av Sveriges befolkning vara utbildade läkare?

1. Nej. Det jag tänker på - är de ändlösa ursäkter som underkvalificerade män tillåts häva ur sig för att ändå stanna kvar på sina toppositioner.

- Och det börjar bli ett jävligt stort problem för Sveriges samhällsbärande myndigheter, med alla dessa blåbär.

- Och för vårt anseende internationellt.

- Och för vårt anseende ur säkerhetspolitisk synpunkt.

- Och för samhällsklimatet i stort.

- Och för nästa val.

- Och för människosynen vi har i en demokrati som postulerar att alla människor är likvärdiga.
Att vi ska värna om de gamla, svaga och sjuka.

- Och synen på att företagsekonomi går före liv:

Under ett och samma dygn, stängde pubarna i London, Oslo införde alkoholförbud - och Sverige drog igång uteserveringarna en månad tidigare.

2. Nej. Skulle stå tiotusentals. Skitsamma, uppdaterade m det antal jag känner till.

Hejs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in