2020-04-03, 21:16
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
I kvällens Aktuellt tas det upp att man kan smitta innan man har symtom och ägare till ett av Äldreboende-företagen ger det som förklaring till att smittan spridits på äldreboende.

Men hur skulle det smittvägen gå till? Är det inte droppsmitta? Jag köper att det är stor risk att jag smittar ner min sambo om jag kysser min sambo innan jag har tydliga symtom. Men hur ska personalen smittat de äldre? Krävs det inte att de ska ha kliat sig själv under näsan eller munnen och sen ska de äldre på något sätt fått in de in sin mun? Om det nu inte hostat eller nyst.

Dörrhandtag, beröring osv. Det är riktigt lurigt och det kan enligt senaste rönen smitta av enbart tal om du står nära någon.

Går inte att stoppa i princip. Asymptomatiska som smittar betyder att vi aldrig hade nån chans.
Citera
2020-04-03, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Vi kan konstatera att det inte slutar lyckligt i Sverige i alla fall. När Löfvén visar sig och säger tusentals döda då kan vi vara säkra på att detta är en megakatastrof. Mannen som älskar att gömma sig.

Åter igen, jag saknar kristallkulan du har, så det känns inte helt rättvist att vi ska slå vad.
Citera
2020-04-03, 21:17
Medlem
Vad kan detta innebära, kan det fortfarande vara så att Sverige kan besluta att helt vända om?

"Vice statsminister Isabella Lövin (MP) säger att Sverige när som helst är berett att ompröva sin strategi om situationen kräver det."

https://www.hbl.fi/artikel/isabella-lovin-till-hbl-vi-ar-hela-tiden-beredda-att-ta-nya-steg/
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Fyra av fem som smittats av coronaviruset kan vara helt symtomfria. Enligt tidskriften British medical journal har Kina sedan den 1 april börjat publicera siffror på antalet personer som testats positivt för covid-19 utan att visa några symtom.

Första dagen visade det sig att 130 av 166 nya fall som testats positivt var helt utan symtom.

Tom Jefferson är epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitetet. Han menar att resultaten är mycket viktiga. Han menar även att det är sannolikt att coronaviruset har cirkulerat och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

De nya uppgifterna säger mot WHO:s uppfattning från februari. Det som slogs fast i en rapport då var att smitta utan symtom var okänd men troligen relativt ovanlig och inte någon avgörande orsak till smittspridning. (Expressen)

Wow. Intressant. Då finns det ju betydligt större möjlighet att man haft det redan. Om det stämmer att det redan cirkulerat innan Wuhan.
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Andning?

Det definieras inte som luftburen smitta utan droppsmitta

https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/25868/Vårdhygien%20-%20Luftburen%20smitta%20och%20droppsmitta.pdf?a=fa lse&guest=true
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Hade inte vår regering käbblat med Kina och Ryssland kanske vi också hade fått leveranser av testmaterial och skyddsutrustning. Ödets ironi.
Men Frankrike och Tyskland och Finland kanske kan bistå oss nu?

Precis.
De två som hade kunnat hjälpa oss vill nog inte. De andra har antagligen nog med sitt.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förbud tycks inte vara en garanti, inte heller en lösning om förbudet inte kan upprätthållas rent fysiskt.

Omni citat;

Trots förbud har anhöriga tvingat sig in bland äldre
Vid flera tillfällen har anhöriga tvingat sig in på äldreboenden i Östersunds kommun, rapporterar SVT Nyheter Jämtland. Det ska ha skett de senaste dagarna, efter att regeringen beslutat om besöksförbud på samtliga boenden i landet.

Rök fram de här svinen, tjära, fjädra och kasta i Bottenviken.

Ja men det är ju svårt. Sett till ens egna nära och kära. Blev de satt där dog de snart. Såklart anhöriga vill säga farväl. Sitta med där när de dör. Det utesluter man ju med karantän. Det är svårt minst sagt. Men vill man förhindra en mer smitta kanske vi måste göra det. Förbjuda sista besök.
Citera
2020-04-03, 21:18
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Verkligen.

339 vårdas dock på IVA om jag har förstått det rätt. Det är en väldigt låg siffra som jag förstår, var ganska säker på att vi i helgen skulle ha 800-900 inskrivna på intensiven.

Jag litar ärligt talat inte ett skvatt på IVA statistiken. Stämde inte i början av smittspridningen och lär inte stämma nu heller. Allt för att lugna folket.

Skit samma, vi ser väl kurvorna ändå i antal döda, även om ÄVEN DÄR fuskas med statistiken genom att gömma coronafall i andra kategorier.

Undrar om inte FHM och regeringen själva börjar inse sitt enorma misslyckande?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Hade inte vår regering käbblat med Kina och Ryssland kanske vi också hade fått leveranser av testmaterial och skyddsutrustning. Ödets ironi.

Frankrike? Frankrike har beslagtagit 4 miljoner andningsskydd som var på väg till Sverige, för dom har infört exportförbud på vårdutrustning. Det är en beställning Sverige gjort och troligen betalat för men när det kom till Frankrike så beslagtogs allt.
Citera
Medlem
Citat:

Frankrike har ju stoppat en leverans av skyddsutrustning som redan var betald
Citera
2020-04-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Lovade citera ditt inlägg från 22 mars igen efter ett tag. 358 döda än så länge. Dumma, dumma, naiva svensk. Nu betalas priset för inkompetens och oduglighet.

Och under en influensasäsong i Sverige är 500-1000 döda normalt. Nu har vi inte vaccin mot Corona, ingen är immun och alla säkerhetsåtgärder du pratar om beror på att det är ett helt nytt virus.
Det var ett jävla tjat om dumma svenskar. Bosätt dig i Kina där folk är så jävla smarta att dom flår hundar levande på fladdermusmarknader med myrkottar. Eller varför inte Italien eller Spanien eller USA? Där dör det ju många fler än i Sverige trots deras restriktioner som karantän mm.
Citera
2020-04-03, 21:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Vad kan detta innebära, kan det fortfarande vara så att Sverige kan besluta att helt vända om?

"Vice statsminister Isabella Lövin (MP) säger att Sverige när som helst är berett att ompröva sin strategi om situationen kräver det."

https://www.hbl.fi/artikel/isabella-lovin-till-hbl-vi-ar-hela-tiden-beredda-att-ta-nya-steg/

Kommer att ske till slut. De blir tvingade till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in