2020-04-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fullt logiskt. Man kommer att hitta igen dessa fall i statistiken över dödsfall under året ändå i efterhand. Varför slösa tester på de som redan är döda?

Det är i alla fall ett bekvämt sätt för S.L. och regeringen att mörka sanningen.

Tror du statistiken i efterhand kommer accepteras av politiker som visar vilka massmördare de är ?

S.L. vägrade redan i veckan att svara på om han och regeringen tar ansvar om det visar sig att valet av flockimmunitet som taktik var fel.
Det visar ju redan nu att de insett hur fel de gjort men prestigen gör ju att de offrar människoliv istället för att avgå vilket ju är enda möjliga när det blir omöjligt att ljuga sig ur denna katastrofala situation de försatt landet i.

Jag hoppas innerligt att mina beräkningar och farhågor inte besannas men än så länge ligger antal döda över min kurva. Hemskt är ett understatement för enligt uppgift så har ingen vägrats vård ännu fast jag betvivlar det då folk påstår att de inte fått komma till sjukhus för vård fast de haft andningssvårigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur mycket av våra skattepengar tycker du att folk ska få för att de inte fattade information på svenska om vikten av att tvätta händerna och att ge fan i att hosta på varandra?

Är du drogpåverkad? Har jag skrivit om somalier och invandrare? Det här handlar inte om somalierna, eller är alla som insjuknat somalier eller folk som inte kan förstå information på svenska? Hur stor andel är somalier eller invandrare?
Citera
Medlem
Ganska lugnt här i Jämtland.

Smittskyddsläkaren tror att vi kommer nå toppen om 2-3 veckor och att det då kommer vara 50 personer som behöver sjukhusvård.
Citera
2020-04-03, 19:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt Imperial College i London hade vi runt 3% smittade häromdagen. Detta enligt deras modellering. Enligt samma modellering hade Spanien runt 15% och Italien runt 10%. Snabbast smittspridning i Europa enligt deras modeller har Sverige. Norge hade klarat sig väldigt bra enligt dem och har lite smitta och negativ smittspridning (Rt<1).

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, du vet inte vilka som bor på äldreboenden. Dessa är idag mycket gamla, ofta över 90. Man får sällan nån plats på dessa boenden nuförtiden innan man är extremt gammal. Dessa gamlingar är ytterst orörliga och ofta sjukliga och är garanterat inte ute på stan och dräller. De 70-80-åringar du ser i affärer och bussar bor mycket sällan på äldreboenden utan snarare i egna hem.
Man kan ”hålla sig inne” i sitt hem.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför ska vi vänta pentry?

Han har som enda land kört på flockimmunitet.

Han missade tidiga åtgärder men det gjorde många.

Han har inte förespråkat en enda vettig åtgärd jämfört med alla andra länder.

Idag pudlade dom angående asymptomatisk spridning.

Dom säger fortfarande att munskydd inte fungerar.

Jag tycler vi kan utse dom till värst i klassen.
Bara som e empel är inte hela USA i lockdown. Fler och fler börjar snegla på Sverige med tanke på att de inte kan ha lockdown i en evighet. Sverige är ett föredöme och något resten av världen kommer ta efter.
Citera
2020-04-03, 19:58
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Kanske stöd i lagen för eventuellt utegångsförbud om det bedöms som nödvändigt. Tror inte de har rätt till detta idag.
Ännu mer begränsningar på folksamlingar, nedstängning av köpcentra samt andra handelsplatser (dags att bunkra upp lite mat nu då, toapapper skiter jag )

Man vill kunna stänga barer, cafeer,gym och sportanläggningar.

Begränsa transporter och tillgången till infrastrukturen, buss, tåg, flyg osv.

Det här vill regeringen ha befogenheter att göra.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Blir väldigt spännande att se vad dödstalen landar på idag.
Det är 358 döda i skrivande stund och om det hinner bli 10 till före midnatt, dvs 368, så har vi en exakt fördubbling av antalet döda var 4:e dag.

Nu börjar prognosen hålla väldigt bra. Vilket ju också är skrämmande.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ännu mer begränsningar på folksamlingar, nedstängning av köpcentra samt andra handelsplatser (dags att bunkra upp lite mat nu då, toapapper skiter jag )

Man vill kunna stänga barer, cafeer,gym och sportanläggningar.

Begränsa transporter och tillgången till infrastrukturen, buss, tåg, flyg osv.

Det här vill regeringen ha befogenheter att göra.

Var kan du se detta?
Citera
2020-04-03, 19:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Va skamligt av honom.
Han stod och sa på PK senast förra veckan att vi följer kurvan från Italien och Kina så det är en låg nivå som kommer hjälpa oss att platta ut kurvan. Han hade ändå 2-3 veckor på sig att kunna förutse att det skulle bli allvarligt.

Sverige hade kunnat göra mer tidigare i kampen mot coronaepidemin.

Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell som gästar SVT:s ”Skavlan”.

Jag tror alla blev chockade när det blev som det blev i Italien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/50g3rb/tegnell-sjalvkritisk--kunde-gjort-mer-tidigare

Saknar ord över denne Tegnell vars beslut nu kommer att döda en massa människor. Men är det inte alltid så det är med skapandet av epidemier!
Alltid en hög chef som absolut inte vill tro på rapporter från underlydande. Har för mig att samma sak skedde vid vår sista pestepidemi omkring 1710. Då var det också en Tegnellare som inte ville tro att pesten hade kommit till Stockholm vilket orsakade den stora smittspridningen.
Citera
2020-04-03, 19:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det är bristen på skyddsutrustning och tester som gjort att viruset spridits bland svaga grupper.
... och nonchalans från omgivningen samt från de gamlingar som varit oförsiktiga.
Citera
2020-04-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
Hej,

Jag har en fråga till er som räknar mycket på detta. Övriga göre sig icke besvär att svara.

När jag tittar på all data och all analys som gjorts avseende Diamond Princess så finns en oförklarad "anomali". Åtminstone anomali i så motto att den knappast idag används som ingående parameter i prognoser för städer/länder etc. Nämligen att antalet bekräftade coronafall i förhållande till totalpopulationen är runt 20%. Detta på ett kryssningsfartyg där det var business as usual åtminstone 2 veckor innan hyttkarantän inträdde. Då pratar vi buffémåltider, kvällens underhållning i auditoriet, hissknappar, ledstänger och allmän rörelse.

Hur skall man förklara detta?

mvh

Hur tidigt införde man hyttkarantän? Jag tänker att om man gjorde det när typ 5 eller kanske tom 10% var sjuka så känns siffran på 20% logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in