2020-04-03, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
I ett tillräckligt glesbefolkat land där folk är tillräckligt skygga och antisociala går andelen som behöver smittas innan flockimmunitet uppnås mot 0....

Osäker vad du menar, men visst, till slut skulle även Sverige/Finland ha ,+75 procent smittade.

Samtidigt skulle vi mjäkiga svenskar ha en fullständig systemkollaps redan vid 15-20 procent smittade.

Denna väg kan vi ej gå under några som helst förutsättningar.

Vi ligger fortfarande lågt (högst 100-160k smittade) vi har alla chanser att stänga ner samhället totalt under April. Å sen försiktigt öppna upp och testa, testa...

Då kan vi vara back on track i slutet av juli, å ja kan ta min Creta resa i slutet av September. Är fortfarande 27-30 grader där då.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-03 kl. 19:41.
Citera
Medlem
Jag hoppas att folk som spyr ut sitt missnöje på nätet kommer delta i upploppen som jag hoppas kommer komma efter det här när vi får en hög arbetslöshet och kanske den största krisen sen depressionen på 1920-talet. Hade varit underbart om vi som älskar Sverige bränner ner riksdagen och hänger dom ansvariga för årtionden av landsförräderi
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Lever du under en sten eller? Jag gick en promenad idag och kunde med egna ögon konstatera att, ja, skolor och dagis är öppna, precis som det sägs.

Nej. Jag lever i ett land som befinner sig under en allvarlig kris och fortfarande har vidöppna dagis och skolor. Tycker det är så sjukt att jag börjar leva i förnekelse.
Citera
2020-04-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
100% mörkat.
Sverige testar inte de som dör på ålderdomshemmen tex. Så absolut finns det ett mörkertal.
Citera
2020-04-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Håller med dig. Tråden går i stort sett ut på att tegnell är en psykopatisk massmördare! Själv tror jag att han underskattade coronan från början, men summa summarum så är det en djävulsk sjukdom som alla länder lider av.....och de andra länderna har ingen tegnell, men likväl lider de av samma orsak som vi.

De har dock en taktik som är logisk . Försök få ner hastigheten på smittandet så sjukvården får så bra möjlighet som möjligt att ta emot de sjuka och då ska man tänka på att Sverige har mycket färre respiratorplstser än övriga länder.

Sveriges idé med flockimmunitet kan inte användas i ett land med få respiratorplatser för tanken är ju att snabbt smitta ner 60% av befolkningen och sedan är det "business as usual" men utan överskott på respiratorplatser blir många utan vård och avsiktligt utvalda av ett politiskt beslut att dö utan vårdplats.

Regeringen har återigen visat vilka huvudlösa beslut de tar.

När länder som satsat på nedstängning gått igenom 6 veckorsluten kommer de absolut förbjuda svenskar att resa in i deras länder för efter luten gäller det ju att hålla borta smittorisker från inresande människor.
Detta blir intressant men tyvärr tror jag Sveriges taktik är dödsdömd på flera sätt.
Citera
2020-04-03, 19:35
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
100% mörkat.

Baserat på vad? Det är inte mörkning när man erkänner att man ej har testkapacitet, då kör man med öppna kort. Vad gäller döda är det ingen mörkning.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mja pest eller kolera är väl ett bra uttryck men samtidigt så även fast man håller allt öppet kommer man inte kunna rädda mycket av ekonomin eftersom hela omvärlden stängt ner och i oroliga tider som dessa konsumerar folk inget ändå.
Egentligen är det ett värdelöst ordspråk om man går in på vad som sägs.
Det är ett superenkelt val: kolera är lätt att bota medan pesten är mycket värre.
Så att välja mellan pest eller kolera är alltså väldigt enkelt, dvs tvärtom mot innebörden i uttrycket. ;D

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Då kanske det är bättre att välja att folk inte dör i masstal och återbygger ekonomin när omvärlden öppnar. Liv går inte att bygga upp igen, men det gör ekonomin.

Men erfarenheten säger att riktigt dålig ekonomi också leder till massa dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
31 år, tar blodtrycksmedicin , Ej ACE hämmare, Utan medicin 145/80 med medicin 130/65 Bör jag se mig själv som riskgrupp?

Är en person med blodtrycksmedicin och som har stabilt blodtryck i samma risk som en med vanligt blodtryck utan medicin?

145/80 hade jag också tidigare, det fixade jag genom att börja gå/jogga 30 min om dagen.
Efter ett par veckor ligger trycket mellan 125/70 - 135/75.

EDIT: Skippa att salta maten och ät mer grönsaker.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Hur ser siffrorna ut just nu för Sverige? 18% fler dödsfall per dag, och tre veckors genomsnittlig tid tills döden inträffar efter insjuknandet?

Om vi inte tar hänsyn till några andra variabler (kraschad vård, lyckade "stanna hemma"-riktlinjer, etc) så ger det oss följande enkla uppskattning för antalet döda under de kommande tre veckorna:

69*1.18 + 69*1.18^2 + ... + 69*1.18^21 = 14 169.

Med andra ord ungefär vad en miljon smittade med 1.5% dödlighet ger oss. Bättre modeller är välkomna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har undrat samma som du då jag också har högt blodtryck men inteär supergammmal än, lite äldre än dig dock.

Så jag har letat mkt info om det. Ta det jag säger med en stor nypa salt, då jag inte är medicinskt kunnig. Men av det jag läst vad expertisen sagt (tror det var i Aftonbladet), så bör ett medicinerat högt blodtryck inte innebära ngn större risk.(med reservation för att sån ACEmedicin ev. kunde vara riskfylld).

Dock kan man även se att runt 30 procent av de som låg på IVA (nyligen häromdan enligt Aftonbladet), hade högt blodtryck. Men, det verkar vara främst hög ålder i kombination med andra riskfaktorer, som är den största risken.

Det verkar som att inte ens experterna är helt och hållet säkra dock, så att ja, man får göra vad man kan för att undvika smitta....

Det jag tycker är konstigt som en läkare i USA, Vad kan högt blodtryck leda till? Stroke, hjärtinfarkt, njurarna tar stryk. Det är dom stora riskerna med högt blodtryck..

PErsonerna som dör av Corona och har högt blodtryck dör inte av varken stroke eller hjärtinfarkt, Utan deras lugnar drabbas lättare, Så det måste ju vara medicinen som gör det? Inte själva blodtrycket i sig?

Hade corona höjt blodtrycket väldigt mycket på någon som redan har det så hade dom dött av stroke eller hjärtinfarkt och det gör dom inte vad jag läst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Och hur blir det efter några veckor när alla varit instängda? Vad är planen då

Och hur blir planen om 1 månad? 2? 3? 5? 10?

Att vi ska gå in i total isolering i 12 månader är uteslutet. Vi har inget samhälle kvar efter det.

Bättre att vi tar smällen nu, uppnår någourlunda immunitet och sen öppnar upp. Annars måste vi vara på tå hela tiden och "jaga" viruset.
Citera
2020-04-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Varför tror du det.?
Det var ett inslag för ett psr år sedan på "Ring P1" där en f.d. anställd på socialförvaltning rller migratoonsverket, minns inte vilket sa att han avslutat anställningen så nu kunde han prata om hur de ekonomiska reglerna är. Han beskrev en ensamstående mamma med två minderåriga barn. Hennes ekonomi innebar ca 22000 per månad efter skatt med bostadsbidrag. Det blev ett j...a liv här på FB men då var frågsn om det verkligen kunde vara sant. Inte ens FB-arna trodde honom. Efter ett tag anslöt en centerpartist som t.o.m. sa sitt namn att siffrorna var fel. Det var inte 22 000 utan 21 000 något !!! Det gjordr inte FB-arna lugnare för det är ju mer än många som jobbar heltid får ihop !!!
Nu har ju många invandrarfamiljer långt fler barn än 2 så det innebär ju långt mycket mer!
En intressant sak berättade en lärare: Vid terminens början var det en 28årig invandrarpappa som hade 10 barn i skolåldern.
Efter några veckor försvann barnen. Kan det vara så enkelt som att man lånar barn, blir registrerad och får naturligtvis barnbidrag för dessa sedan skickas barnen hem igen men barnbidraget är ju registrerat + säkert andra bidrag som följer med.
Slutsats, säg inte generellt att invandrare är fattiga i jämförelse med normala svenska låginkomsttagarfamiljer !
Jag har ingen kunskap om hur mycket socialtjänster eller försäkringskassor betalar ut. Jag antar bara att det är lika för alla och även lika krångligt numera, att man blir fattigare utan jobb. Även en hel del etniska svenskar bor i "utsatta områden" och det finns även en del normala svenska låginkomsttagarfamiljer som har det svårt. Det är möjligt att en del människor lurar myndigheter men i denna situation är det ju enkelt att avgöra då det är barn som går i skolan som möjligen ska hjälpas.

Det är kristider nu, vem som lurar vem på bidrag är inte riktigt intressant under några månader utan det får dom rensa upp senare. Det är viktigare att stoppa smittspridningen tycker jag. Behövs det så dela ut pengar till människor som behöver så skolor kan stänga och barn kan äta sig mätta.

Låt oss återgå till covid-19 och den krisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in