2020-04-03, 17:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tur att man lagrat på sig några hundra 20mg piller av morin då.. då får man ta med sig sitt eget morfin till sjukhuset eller ta dem hemma.

Antar att morfintabletterna kommer bli guld värda, långt över dagens 600:- per 80mg på gatan.
Jag förstår hur du tänker men jag tycker inte att det är ok att bunkra läkemedel som andra människor behöver för sin överlevnad.

Det finns många människor med svår smärta vilka behöver ha tillgång till t ex oxykodon ( m fl ) på en daglig basis för att kunna leva med sin smärta.

Ditt förråd räcker en månad för en patient med svår smärta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag efterfrågar fortfarande källan till utvärderingen från coronakrisen efter att vaccinet har kommit, dvs när krisen är över.
Haha när tror du vaccinet kommer, nästa vecka?
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har funderat över toapappershamstringen. Förstod aldrig det.
Fattar fortfarande inte varför just toapapper.
Medicin förstår jag. Om jag kommer upp i frikort hamstrar jag medicin också. Inte varit med om det så mycket, en gång va fan är det gratis så är det. Passade på att ta ut allt jag kunde.
Trenden började i kina när pappersbruken slog om till att tillverka munnskydd istället för toapapper.
Det blev brist på det i kina.

Här har man helt huvudlöst hakat på trenden, trots att vi inte sagt åt våra fabriker att ställa om.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Diabetes och hjärtkärlsjukdom kan och så bero på otur med gener. Men fetma går att förebygga helt. Skippa chips och läsk

Vi har en ungdom i släkten som mer eller mindre är född med diabetes (typ1) är det rätt åt henne också då eller ?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
OMG inte de legendariska 2 veckorna Nästan lika legendariskt som det mytologiska begreppet EXPONENTIELL ökning som flashback konstaterat är så komplicerat att det är intellektuellt omöjligt att begripa

Inte jättesvårt väl?

50 döda dag 1
100 döda dag 3
200 döda dag 6
400 döda dag 9
800 döda dag 12
1600 döda dag 15

Så ja - det kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Skulle tro att restriktionerna är högre om två veckor. Men de borde bromsat redan för 2 veckor sedan. Jag kan inte se att sjukvården kommer ha en chans nu. Så på ett sätt är det redan för sent. Stefan har rätt i det sista han sagt. De döda kommer uppgå till tusental. Ingen tvekan om det.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Varför tror folk härinne att ett virus av denna typen ens går att stoppa? Nu har det nått hela världen. Avsätt alla politiker visst men det kommer ändå drabba alla eftersom. Riktiga idioter är de flesta som skriver här.

Ja, den finns i hela världen. Ja, den går att stoppa.

Ett av de första länderna utanför Kina att drabbas var Taiwan. De har ingen samhällsspridning överhuvudtaget, har aldrig haft. 5 döda sammanlagt.

Och nej, de är inte i lock-down.
Citera
2020-04-03, 17:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Är näsblod ett symptom på covid? Jag o frugan fick det båda två med några timmars mellanrum. Brukar aldrig ha näsblid. ???😲
Nä, om ni inte snutit er som faen senaste veckan, så att slemhinnorna tagit skada?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ja här är allt stängt för man vill inte ta några risker för spridning. Är du ute på gatorna utan ärenden till apotek eller mataffär så kan det bli fängelse, militären patrullerar. De äldre skyddas extra mycket då kommunen här har anställt folk som ger dem service med mat och mediciner. Vi sitter på uteplatsen och får frisk luft så det är ok, tre-fyra veckor kan vi offra oss för allas skull här.
Ja, det går säkert bra. Synd om dem bara som bor i trånga lägenheter. Du lever i en storstad, vi bor i en mindre. Inte tätt med folk, så det är enklare att gå ut här utan att vara nära nån.
Citera
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
INTENSIVVÅRD. Antalet intensivvårdsplatser går åt – och det snabbt. Enligt flera läkare som P3 Nyheter har pratat med har personer i Stockholm, som i vanliga fall skulle ha bra förutsättningar att cklara coronaviruset, nekats intensivvård.
– Vi är nära att nå taket för hur mycket vård vi kan ge. Folk kommer att dö som annars kanske hade kunnat överleva om de fick adekvat vård, säger Johan Styrud från Läkarförbundet.
I stället har personerna erbjudits morfin och syrgas, rapporterar P3.
Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson säger dock att det fortfarande finns ledig kapacitet i intensivvården

Så vad stämmer egentligen?
Är vi nära nå taket eller finns det ledig kapacitet?

Båda kan ju stämma. Är egentligen inga motsättningar. Vi ÄR nära taket men det finns ledig kapacitet.

Du måste förstå politiker/journalistsnack. Ledig kapacitet kan mycket väl innebära ett par sängar med syrgas och EKG-monitor i en källare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skulle det inte vara 8000 döda i Stockholm till maj enligt vissa i tråden?

Jo men så illa tror jag inte det kan bli. Trots allt är det ju så att dom flesta klarar viruset. Detta är inte Digerdöden. Men jag underskattar inte det. Beräknar 1600 döda alltså i början av maj och sedan vem "fan" vet vad som händer, men troligen har det peakat då.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Fucking elite slutledningsförmåga med tanke på att Tysklands dödstal stiger brantare än något annat land exklusive USA. KING analytisk förmåga.

Klart som fan den stiger, det som händer idag är resultatet av smittspridning för 2-3 veckor sedan. Vad tyska myndigheter däremot säger är att smittspridningen idag minskar kraftigt till följd av stenhårda åtgärder och begränsningar för befolkningen. Detta kan man fastslå i de länder som testar befolkningen ordentligt. I Sverige däremot vet vi inte ett skvatt, är 5, 20 eller 50% av befolkningen smittad? Eftersom ansvariga myndigheter glömt lagra testkit tvingas vi famla i totalt mörker.

I Tyskland smittar nu varje smittad person en person ytterligare istället för som tidigare 5-7 personer. I Sverige smittar varje smittad sannolikt 10-15 personer.
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
DE når aldrig taket utan nekar många så att det alltis finns plats för satsministern och statsepidemiologen. Med fruar barn och barnbarn

Efter allt detta är över borde det kartläggas hur många politiker och dess anhöriga som dött respektive nekade intensivvårdsplatser, det borde kunna påvisa en viss korruption i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in