2020-04-03, 17:15
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Orkar inte bläddra igenom allt du skrivit, men min förhoppning är att du nå'nstans noterat hamstringsbeteendet bland folk och ondgjort dig över det!
Jag har funderat över toapappershamstringen. Förstod aldrig det.
Fattar fortfarande inte varför just toapapper.
Medicin förstår jag. Om jag kommer upp i frikort hamstrar jag medicin också. Inte varit med om det så mycket, en gång va fan är det gratis så är det. Passade på att ta ut allt jag kunde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
2-3 veckor innan toppen är nådd i Sthlm säger dom flesta som räknat på det, säger Tegnell live i TV4.

Låter inte bra, detta sa han ju för en vecka sedan också. Då skjuter han ju på peaken. Men låt gå för detta, kanske kan vi se förbättringar efter 20 april, att framförallt antalet serious minskar samt naturligtvis dödsfallen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Förutom skolor på distans, att stänga restauranterna (som tog en jäkla tid) och avskärmningen av Nyland (som ingalunda är total) så är det faktiskt just rekommendationer och råd som gäller här med.

Men det gör nog en jäkla skillnad när alla partiledare med statsministern i spetsen står i tv och talar om hur allvarlig situationen är och att allas insats behövs för att rädda liv.

Jag tror att en (1) person har fått böter för att ha brutit mot beredskapslagarna hittills. Det var ett fyllo som körde igenom vägspärren mellan Nyland och Tavastland (tror jag det var) två gånger, av och an, förra söndagen.

Det som hänt den senaste veckan som är väldigt glädjande är att hyresvärd efter hyresvärd går ut och meddelar att de ger hyresfritt mars/april till maj till alla cafér och restauranter. Helsingfors stad var först ut förra veckan, den här veckan har det rasslat in liknande pressmeddelanden dag efter dag. Generositeten varierar så klart en hel del mellan olika aktörer, men trenden är att ingen vill att småföretag går omkull på grund av detta.
Det som skiljer är uppenbarligen förhållningssättet, men också att ni har ett par skarpa åtgärder.
Det kan också ha med mentaliteten att göra, här i Sverige ska allt vara fritt och ingen ska bli kränkt. Sen så har våra styrande ett behov av att visa upp sig för världen på ett helt annat sätt än vad jag uppfattat finnarna har - vi vill med vårt sätt att tackla saken sticka ut och sälja oss med ”den mjuka vägen”.

Det är ju inte bara så att man i Italien jobbar med förbud och straff. Man uppmanar, peppar och förmanar - och framför allt är man tydliga i sin kommunikation. Sen så är situationen långt mer allvarlig än häruppe i Norden.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-04-03 kl. 17:18.
Citera
Medlem
lapons avatar
Frankfurter Allgemeine -artikel om hur ryska trollen arbetar (stycket översatt med hjälp av Google translator)

"Under de senaste två månaderna har den europeiska utrikestjänsten (EEAS) registrerat 152 fall av desinformation relaterad till coronavirus, som utgått från källor relaterade till Kreml. Detta framgår av den senaste rapporten från den så kallade East Stratcom Task Force, en arbetsgrupp som analyserar dussintals tryck- och radiorapporter och nyhetssajter på Internet varje dag som är av ryskt ursprung. Man utvärderade bidrag som dykt upp mellan 22 januari - den första infektionen hade just hittats i Amerika - och 25 mars.
Totalt 39 bidrag inkluderade påståendet att viruset utvecklades som ett biologiskt vapen i amerikanska laboratorier. 24 artiklar uppgav uttryckligen att viruset användes som ett vapen mot Kina. I 26 artiklar spriddes berättelsen om att EU inte skulle tåla utan kollapsa av koronakrisen; särskilt i samband med rapporter om ryskt stöd till Italien. Flera artiklar innehöll vilseledande hälsopåståenden. Till exempel att viruset försvinner när du andas in en saltlösning, eller att 'tvätta händerna inte är till någon nytta' ..".

https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/eu-spuert-fake-news-kampagnen-zu-corona-aus-russland-nach-16710493.html
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Trodde du verkligen antalet döda skulle understiga 1000?

Med rätta åtgärder så trodde jag, men inte nu kanske, när Super Hero och Löfvén styr detta land.Sverige ligger ju två, tre veckor efter i säkerhets tänkandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Dödskurvan och IVA är viktigast. Smittokurvan är löjlig. Mörkertalet skulle visa en helt annan siffra.
Kanske de har valt den linjen också "Vi tar inga prover för då blir de rädda och vi vill inte veta"
Smittokurvan är intetsägande men om den börjar stiga drastiskt så börjar det stora mörkertalet klampa in och då blir smittokurvan en aning mer sant.

Vet inte hur intressant IVA är heller. Många som dör är gamla nog att inte flyttas från sina boenden, och kommer dö där utan någon IVA. Ensamma, i bästa fall med morfin i kroppen, om någon vågat/orkat gå in till dom. Men än så länge kommer dom med i dödskurvan, kanske med några dagars eftersläp.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
jaaa det är så de äldre blir smittade inne på boenden

Anhöriga tvingar in sig på äldreboenden – kommundirektören bestört och hotar med polis

Vid flera tillfällen har anhöriga tvingat in sig på särskilda boenden i Östersunds kommun för att besöka släktingar, trots att det råder besöksförbud. Detta har upprört kommunledningen som nu ryter ifrån.
– Jag blir bestört av att höra att det finns medborgare som vägrar följa beslutet att inte besöka anhöriga på särskilda boenden, säger kommundirektören Anders Wennerberg.

https://www.op.se/artikel/anhoriga-tvingar-in-sig-pa-aldreboenden-kommundirektoren-bestort-och-hotar-med-polis?referrer=app&fbclid=IwAR1edUTK_S4MQrkxQJTsew mq0I5kDZxTr6yfNBEXqsCfVQzJr3dgPS6kjy0

Låter inte direkt som ett Jämtländskt beteende snarast som kulturellt tvångsbeteende man måste vara med sina anhöriga in i döden.
Citera
2020-04-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hur vet du det, dessutom är det mängder av stater och stora städer där man inte ens har kommit igång på allvar med spridning eller dödsfall

Drygt 2 veckor är vad det tagit på andra ställen för effekt på dödstalen. Både New York och Detroit hamnar där inom nästa vecka.

Ser inte var det skulle accelerera jättesnabbt.
Jättestäderna i Kalifornien och Texas är exempelvis redan i "lockdown".
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag är ingen statistiker eller matematiker så därför har jag en fråga angående flockimmunitet. Där säger man att vi måste uppnå 60 procent smittade för att sjukdomen ska dö ut.
Men gäller dessa 60 procent oavsett folkmängd? Borde inte flockimmuniteten inträda vid lägre procent i en liten by än i Stockholm.

Flockimmunitet fungerar enbart när det finns vaccin och att viruset inte muteras.

Sedan har Imperial räknat ut att flockimmunitet skulle döda alldeles för många. 250 000 bara i England.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Den här smittan sprids verkligen likt pesten.

Jag kan vara smittad, men man vet inte. Så lurigt att många går runt utan symtom också. Man kan vara latent smittad och bära på viruset i flera veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Om att ligga i respirator:

För att andra ska slippa gå igenom det Lars gick igenom, nedsövd i respirator, vill han gå ut med en vädjan.

När Lars, 38, drabbades av en svår lunginflammation sövdes han ner i respirator.

Men det var ingen fridfull sömn – i stället var han fast i mardrömsliknande hallucinationer och dödsångest.
– Drömmarna var en vandring i ett fragmenterat undermedvetande som hela tiden färgades av kroppens kamp mot sjukdomen.

– I gränslandet mellan vakenhet och sömn hade jag vanföreställningar och hallucinationer som närmast går att jämföra med en skräckfilm på repeat.

Lars: Trodde de skulle skörda mina organ
I sina hallucinationer såg Lars inälvor som kröp ur väggarna, har han tidigare berättat. Personalen på sjukhuset såg ut som gula dockor och hans fru såg ut som en animerad figur.

https://www.expressen.se/gt/lars-38-sa-var-det-att-ligga-i-respirator/
Efter en hemsk olycka med medföljande operationer och amputerad kroppsdel har min vän sagt att bli nedsövd är en otroligt skön känsla. Så kan nog vara åt bägge hållen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Den här diskussionen är inte rättvis eftersom jag som du, inte kan spå i kaffesump.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Här är din kaffesump. Statistik kallas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in