Citat:
Ursprungligen postat av
Aspsusa
Förutom skolor på distans, att stänga restauranterna (som tog en jäkla tid) och avskärmningen av Nyland (som ingalunda är total) så är det faktiskt just rekommendationer och råd som gäller här med.
Men det gör nog en jäkla skillnad när alla partiledare med statsministern i spetsen står i tv och talar om hur allvarlig situationen är och att allas insats behövs för att rädda liv.
Jag tror att en (1) person har fått böter för att ha brutit mot beredskapslagarna hittills. Det var ett fyllo som körde igenom vägspärren mellan Nyland och Tavastland (tror jag det var) två gånger, av och an, förra söndagen.
Det som hänt den senaste veckan som är väldigt glädjande är att hyresvärd efter hyresvärd går ut och meddelar att de ger hyresfritt mars/april till maj till alla cafér och restauranter. Helsingfors stad var först ut förra veckan, den här veckan har det rasslat in liknande pressmeddelanden dag efter dag. Generositeten varierar så klart en hel del mellan olika aktörer, men trenden är att ingen vill att småföretag går omkull på grund av detta.
Det som skiljer är uppenbarligen förhållningssättet, men också att ni har ett par skarpa åtgärder.
Det kan också ha med mentaliteten att göra, här i Sverige ska allt vara fritt och ingen ska bli kränkt. Sen så har våra styrande ett behov av att visa upp sig för världen på ett helt annat sätt än vad jag uppfattat finnarna har - vi vill med vårt sätt att tackla saken sticka ut och sälja oss med ”den mjuka vägen”.
Det är ju inte bara så att man i Italien jobbar med förbud och straff. Man uppmanar, peppar och förmanar - och framför allt är man tydliga i sin kommunikation. Sen så är situationen långt mer allvarlig än häruppe i Norden.