2020-04-03, 17:23
Medlem
Det forskas nu om smitta kan spridas i luften tex rum!. Först avfärdades det helt, nu är man inte lika säker..(Med tanke på den snabba spridningen på äldreboende)
I början i tråden var det mång som trodde det. Ni kanske får rätt!
Citera
2020-04-03, 17:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
...

En enda plan dumsvenskarna hade lät en smula rimlig i all idioti, nämligen att skydda våra äldre. Det sket sig, två veckor senare är landets äldreboenden impregnerade av virus från golv till tak -- man missade visst att kolla de tusentals anställda som väller in och ut ur boendena.

...
Man glömde också att se till att gamlingarna höll sig inne, eller om inte annat höll sig ifrån folk.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den här smittan sprids verkligen likt pesten.

Jag kan vara smittad, men man vet inte. Så lurigt att många går runt utan symtom också. Man kan vara latent smittad och bära på viruset i flera veckor.

Såg en film där de avfärdade iden om att det bara är en vanlig förkylning. Där sa de att en av de farliga sakerna med covid-19 är att man kan gå så lång tid runt i samhället och smitta innan man får symptom och vet att man är sjuk.
Så ja, du har rätt.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Inga stora åtgärder kommer att göras, de vet att 1000 tals kommer att dö, men låt de dö bara, så att vi kan fylla dessa med ensamkommande sen, så tänker Löfvén och han snubben känd från Skavlan ikväll..
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jo, vi har ju jämfört pesten och COVID-19 och inte alla verkar förstå att vi står inför samma problem.

Ja, Sverige hade även sin egen Tegnell på den tiden också tyvärr...

"Hjärne vägrade tro på pesten
När man granskar källorna faller historiens dom hårt på arkiater Urban Hjärne som ledde den högsta medicinska myndigheten Collegium Medicum. Hans ovilja att acceptera att Stockholm drabbats av pest förhindrade alla möjligheter att stoppa smittan från att spridas i staden och till andra delar av landet"
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jo, vi har ju jämfört pesten och COVID-19 och inte alla verkar förstå att vi står inför samma problem.

Pesten dödar i större utsträckning, vid lungpest är dödligheten så gott som 100%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vänta två veckor till. Det är jobbigt läge.

Skydda befolkningen, eller skydda ekonomin? Kraschar ekonomin innebär det också sämre folkhälsa, men ingen vill ju att folk ska dö i masstal. Uttrycket pest eller kolera har väl sällan stämt så bra som med denna farsot?

OMG inte de legendariska 2 veckorna Nästan lika legendariskt som det mytologiska begreppet EXPONENTIELL ökning som flashback konstaterat är så komplicerat att det är intellektuellt omöjligt att begripa
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Toapapper- sinnessjukt.
Medicin- förståeligt (mht kostnader)
'Smygransonering' av apoteken- också förståeligt.
Ja folk hade väl tömt hyllor med alvedon. Jag skulle ha en ask, min var slut. Fick ett paket bakom kassan. De kunde inte ha dem ute i butiken.
Så ja de smygransonerar också på vissa mediciner. Är ju bra
Citera
2020-04-03, 17:25
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det forskas nu om smitta kan spridas i luften tex rum!. Först avfärdades det helt, nu är man inte lika säker..(Med tanke på den snabba spridningen på äldreboende)
I början i tråden var det mång som trodde det. Ni kanske får rätt!

Aerosol smitta, finns ett gäng rapporter kring det. I trånga utrymmen kan viruset "hänga" kvar i luften upp till tre timmar. Även om det någonstans på vägen skulle visa sig vara fel tror jag det är bättre att bara utgå från att det stämmer.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, Sverige hade även sin egen Tegnell på den tiden också tyvärr...

"Hjärne vägrade tro på pesten
När man granskar källorna faller historiens dom hårt på arkiater Urban Hjärne som ledde den högsta medicinska myndigheten Collegium Medicum. Hans ovilja att acceptera att Stockholm drabbats av pest förhindrade alla möjligheter att stoppa smittan från att spridas i staden och till andra delar av landet"

Känner till det där och har tänkt på likheten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Haha, NRA vill att vapenbutiker ska ses som ”samhällsviktiga” och därmed hållas öppna.

Jag är själv skytt och hade gärna sett mer generösa vapenlagar i Sverige, men där fick jag mig ett gott skratt.

USA är USA och ingen annan kan konkurrera med dem.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Tror ni att vi får se dödsfall även blad svenska sjukvårdare? Flera unga (och utan bakomliggande sjukdomar) sjukvårdare har ju dött av detta runt om i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in