2020-04-03, 15:58
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Norge har 54 döda och Sverige 351.

Det enda sättet att mäta detta i är antalet döda.

Coronaviruset har nu släppts lös på ålderdomshemmen då FHM och vår gloriösa regering vägrar acceptera att assymptomatisk spridning sker och att munskydd fungerar.

Sant, antal döda, så länge dessa inte felkategoriseras eller mörkas, är en god indikation på hur bra ett land sköter coronakrisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Källa på 80%!
Det låter allvarligt...

Jag är lite teatralisk, "det finns smitta på minst en tredjedel av äldreboendena i Stockholm" skall det vara.

Minst kan ju här såklart betyda att man bara hunnit testa en tredjedel men det vet jag inget om
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej, men skillnaden är extremt stor.
Hur många miljarder har man inte slängt ner i ett slukhål bara för att sen konstatera att man enbart skjutit problemet framför sig.

Däremot har man - på ett sniket sätt - låtit andra göra jobbet genom deras smittbegränsande åtgärder. Sannolikt har man en förhoppning om att kunna tjäna pengar på andras elände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
SAS minskar inrikes trafiken

SAS. Från och med nästa veckan flyger SAS endast inrikes till fyra destinationer, Arlanda till Umeå, Kiruna, Luleå och Visby. De fortsätter att flyga till destinationerna för att upprätthålla samhällskritisk infrastruktur, menar bolaget.
"SAS ambition är att så snart det är möjligt starta flygningarna igen" skriver SAS i ett pressmeddelande

Kolla

https://www.flightradar24.com/

Nästan helt lungt i Europa, om man jämför
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Det finns inget alternativ. Har du en annan lösning får du gärna presentera den. Isf skulle alla världens epidemiologer ha mycket att lära av dig.

Man kan inte isolera ett helt samhälle i väntan på ett vaccin, och viruset kommer inte att dö ut även om man isolerar hela världen. Folk måste äta, dricka, få sjukvård, etc.

Det finns inget annat alternativ än flockimmunitet.
Viruset dör ut när det inte finns någon att smitta. Utifrån den informationen finns det en hel del olika alternativ. Do the math.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det gör dom ju. Om jag kör rattfull så kan jag köra ner 20 andra människor, rent teoretiskt.

Sedan var min siffra fel för att jag skrev en nolla för mycket av misstag, jag menade 300/år.

Det är ingen smitta, vad du än påstår.

Eller har du läst någonstans :-den rattfulle föraren orsakade genom sin smitta med bilen, att 20 personer hamnade på sjukhus !

Visa gärna ett exempel ifrån en rättegång.

Citera
2020-04-03, 15:59
Medlem
Jag tycker att dödstalen i relation till hur kurvan sett ut tidigare och med fler och fler vårdade på intensiven är otroligt låg. Speciellt nu när det rapporterats att hundratals blivit sjuka på ålderdomshem.

Bla Hanif Bali har twittrat om att dödsfallen mest troligt mörkas eftersom det tydligen inte rapporteras som coronafall om personen dör utanför sjukhuset.

Vad tror ni? Är dödssiffran per dygn egentligen högre än den som presenteras? Jag får nästan en chock varje dag kl 14:00 med dom siffror som ges.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Som statistiken nu utvecklas så kommer våra makthavare att bli tvungna att börja manipulera siffrorna om det inte redan görs. Det blir alltför uppenbart hur fel Sverige har gjort. Nu kommer operation damage control och cover up. Det finns redan rapporter om sjukvårdspersonal som känner sig hotade. De får inte läcka information till pressen. De politiskt tillsatta toppcheferna håller organisationerna i ett järngrepp och svenskar är otroligt rädda att förlora jobbet tydligen.

Ja det skulle chockera mig om de var ärliga.
Men som vissa säger- de kan alla skylla ifrån sig! Tegnell på Löfvén och vice versa. Och de kan båda skylla på folket som uppenbarligen inte följde rekommendationerna(...).
Och svensken kommer svälja det- det vet vi från tidigare
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Varför är det inte under lockdown längre? Tror du att viruset är helt utrotat där eller?

Svaret är enkelt: De bygger flockimmunitet just nu.

Anledning till lockdown är så att inte alla smittas samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Helt fel.

Flockimmunitet innebär inte att 100% av befolkningen är immuna. Det innebär att tillräckligt många är immuna för att spridningen ska sjunka till en nivå som är hanterbar för vården.

Du har fel, för att uppnå flockimmunitet skall 60% bli smittade och tydligen betyder det att en promille av befolkningen dör. Jag kanske läste fel och att det var en promille av de smittade och isåfall blir det 60 000 döda.
Citera
2020-04-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Som statistiken nu utvecklas så kommer våra makthavare att bli tvungna att börja manipulera siffrorna om det inte redan görs. Det blir alltför uppenbart hur fel Sverige har gjort. Nu kommer operation damage control och cover up. Det finns redan rapporter om sjukvårdspersonal som känner sig hotade. De får inte läcka information till pressen. De politiskt tillsatta toppcheferna håller organisationerna i ett järngrepp och svenskar är otroligt rädda att förlora jobbet tydligen.
business as usual i Sverige med andra ord.
Citera
2020-04-03, 16:00
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hej alla! Dum fråga: Är IVA=respirator???

Nej det står för IntensivVårdsAvdelning

Intensivvård för corona innebär flera olika stadier.

Enklast är en slang syre som ges via näsan dvs du kan själv andas och drar in extra syre via näsan

Nummer 2 är syre via mask. Då andas du med en mask över munnen där man tillsätter rent syre.

Sedan kan syre ledas in i lungorna mer direkt via en respirator och mask

är det illa så öppnar man ett hål i halsen och leder in luft+syre direkt in i luftrören

efter det så finns det speciella maskiner som kallas ECMO det är maskiner som helst sköter andningen åt patienten. Ligger någon i respirator så är det oftast nedsövda och eller får lugnande medel då det är lätt att få panik då en maskin andas åt dig.

Det finns lite mer varianter på syretillförsel men i huvudsak går det till på dessa sätt.

Så det kan finnas MÅNGA fler på en intensivvårdsavdelning än just de som ligger i en respirator eller ECMO flertalet som finns där får syrgas och annan behandling i form av dropp och olika mediciner de behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in