2020-04-03, 15:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Försök inte din lilla skit. Det var du som började. Så du kan ta dina hot och fara åt helvete.

Jag som började?
Det var snarare du som svarade på mitt inlägg och med en fräck ton började kritisera min fakta, så ta och håll truten du:
Citat:
Läs på innan du ger maskråd.

Citat:
Försök inte din lilla skit. Det var du som började. Så du kan ta dina hot och fara åt helvete.

Och vilka hot har jag yttrat mot dig? Att nyreggade användare åker ut fort?
Det är bara ett konstaterande, inget hot mot dig personligen.
De flesta nyreggade klarar faktiskt inte av att hålla reglerna och tillslut blir de avstängda.
De som funnits här länge (som jag sedan 2005) vi har tydligen klarat oss.

Citat:
Och sluta att ge råd angående skydd.

Sålänge råden är vetenskapligt vedertagna så är det inga problem.
Att FFP3-masker är godkänna för bruk vid virus är ju självklart, annars skulle inte alla läkare och sjukskötare använda dem, eller hur?
Annars skulle väl 99% av sjukvårdsstyrkan redan vara smittade vid detta laget, eller hur?

Jag kan hålla med dig om att mekaniska P3 filter som ex. finns på Sundstöm-maskerna är en promilles till en halv procent bättre än FFP3-maskerna, men den differensen är endast marginell.
Jag äger själv både S-100 och S-900 masker med P3 filter, men kör ändå med FFP3 engångsmasker när jag drar på butiken eftersom jag vet att de erbjuder mer än fullgott skydd, och är dessutom mer behagliga.

Slutligen kan jag bara notera att du registrerade dig i Februari 2020, alltså för blott en månad sedan.
Du har sedan registreringen formligen skitit ut 1460 inlägg, grovt räknat på 30 dygn så är det ~49 inlägg per dygn... du kanske ska ta och lugna ned dig lite?
Jag förstår att du mår dåligt när du hänger på virus-formuet varenda vaken timme.
Eftersom du har så mycket kunskap om maskers skydd så antar jag att du då även äger minst en sådan, så varför inte ta och gå ut i solen och få dig lite frisk luft,det kanske får dig på bättre humör?
Senast redigerad av kato85 2020-04-03 kl. 15:47.
Citera
2020-04-03, 15:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Problemet är att deras åtgärder har fått enorma konsekvenser på landets ekonomi och på folkets personliga ekonomi samt välbefinnande.

Eftersom Sveriges situation ser likadan ut så har dom inte längre mandat att bedriva sin nedstängning. Det är inte längre gångbart. Hade Sverige haft 250 dödsfall per dag så hade Danmark ALDRIG lättat på sina åtgärder nu.

Men hur tänker du egentligen. Det spelar liksom ingen roll om alla företag är öppna. Majoriteten av bolagen är i någon meningen internationella. Dvs de säljer eller behöver saker från andra delar av världen. Det är inte speciellt mycket som tillverkas enbart i sverige.
Citera
2020-04-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
På IVA-registrets sida står det nu:
Antal patienter som vårdas på IVA i Sverige: Ca 363

D.v.s. man har fr.o.m. idag börjat redovisa aktuella inlagda fall. Totalsiffror (som är det som redovisats tidigare) finns längre ner på sidan. Men notera "Ca", eftersom statistiken över nuläget alltid släpar efter på någon punkt.

Visste inte att de hade ändrat så jag tar tillbaka vad jag sa.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
På IVA-registrets sida står det nu:
Antal patienter som vårdas på IVA i Sverige: Ca 363

D.v.s. man har fr.o.m. idag börjat redovisa aktuella inlagda fall. Totalsiffror (som är det som redovisats tidigare) finns längre ner på sidan. Men notera "Ca", eftersom statistiken över nuläget alltid släpar efter på någon punkt.
Äntligen, det blir en bra värdemätare på hur pandemin utvecklas. Ännu bättre om de redovisade per region.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
OK. Att han uppmuntrats av public service att styra hur vi röstar tycker jag låter väldigt otroligt och får nog sorteras under någon form av konspirationsteori. Sen så tror jag inte på att en person har all den makt folk vill tro. Marcon sitter nog inte och detaljstyr hur leveranser skall hanteras.
Jag satte ”uppmuntrar” inom citattecken.
Hur kom det sig annars att han fick sitta som nån slags landsfader i vår public service?

Det handlar inte om detaljstyrning om dessa utleveranser stoppas, det är en policyfråga - och där har han nog en hel del att säga till om, tror du inte det?
Och oavsett det så är det Frankrike som talat till och agerat mot oss i bägge fallen. Ser du inte ironin i det?
Citera
Avslutad
Citat:
Hade du råkat vara med i en bilolycka eller sett dina barn vara med om det, så hade du nog ändrat dig. Det dör 3000, företrädelsevis unga människor i trafiken i Sverige varje år. Tiotusentals människor skadas svårt.

Eh nej? Det har redan dött fler personer av covid än vad det gjorde i trafiken under hela 2019.
223 personer dog totalt i trafiken under hela 2019. Minst 357 har nu redan dött av covid på några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Politiska beslut som inte påverkar smittspridning men ger folket förtroende för regering osv.

Ja, dessutom har isoleringen gett direkt motsatt effekt. Spridningen ökade drastiskt kort efter isoleringen infördes, för att det blev stor ökning av smittspridningen i hemmet. Istället för att 1 person i hemmet är smittad så blir hela familjen smittad när de stängs in med varandra. Att Italien fick en så kort och hög kurva är orsakat av detta. Ironiskt nog.
Citera
Medlem
Citat:
Dom kommer lätta punkt slut. Sedan kan dom ju inte gå ut och säga "fan det här var nog inte så smart av oss, vi får ändra detta". Speciellt inte när det förstört tusentals danskars liv, för att inte säga miljontals.

Dom måste linda in det på ett bra sätt. Men vad dom gjort är att dom sett att deras åtgärder var rätt meningslösa i jämförelse med Sveriges.

Inte vad jag hört från familj i Danmark, man tänker öppna för nedstängningen har gett effekt.

Räcker ju med att titta på antalet dagliga fall för att se det, måste ju till och med du kunna se även om du inte får medge det

Norge är ju också bäst i klassen med väldigt låga dödstal.

I sverige har corona släppts lös på 80% av äldreboendena...
Citera
2020-04-03, 15:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Politiska beslut som inte påverkar smittspridning men ger folket förtroende för regering osv.

Du menar att när läkare och sjuksköterskor skrek och grät och säger att vi inte kan ta emot fler vi har ingen plats så är det ett politiskt beslut enbart för vinna röster och inte för att hjälpa sjukvården?
Citera
Medlem
Citat:

Det påverkar visst smittspridningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Danmarks siffror ser bättre ut än Sveriges. Så uppenbarligen har de lyckats bättre än oss.

Nej verkligen inte med tanke på vilket pris dom har fått betala för det. På nationell nivå är skillnaden nästan minimal när man räknar efter folkmängd. Det är ju därför dom vill lägga ner det nu.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.
Vilka tankar är det? att du anser att FHM rapporterar korrekt samtidigt som FB medlemmar är konspiratoriska?
Eller syftade du till 1. att våra grannländer mörkar sina siffror över antalet döda. 2. att deras karantän inte har med deras låga dödstal i C19 att göra?

Du litar på FHM men samtidigt så tror du inte på grannländernas siffror samtidigt som att OM du skulle göra det så har deras siffror inget med deras karantäner att göra?
Vad är det du försöker säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in