2020-04-03, 14:14
Medlem
Det här med inprisat och att börsen är framtidsäker etc är inte hållbart i dessa tider. Kolla vad som hände igår när den förväntade arbetslösheten var över förväntan och allt störtdök.
Citera
2020-04-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför skulle jag vänta? Nu har fårskocken Fear-läge, dvs de tror att de måste sälja. Då köper jag. Jag vet att börsen blir normal igen, året efter samtliga börs-kriser som varit de 50 senaste åren är de lönsammaste börs-åren som finns. Inte ens det vet fårskocken. Det är pinsamt.

Däremot kan jag inte garantera att botten är nådd. Det vet ingen. Jag har 25% cash kvar att använda om det sjunker ännu mer. I veckan blev jag faktiskt lite velig, särskilt efter HMs siffra, det är på håret att jag säljer allt och väntar en månad. Men Greed i mig säger att jag inte får missa uppgången.

Okej, du svarade återigen inte på min ursprungliga fråga.

Jag utgår härmed från att du inte visste vad du skrev om i det första inlägget.
Citera
2020-04-03, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Det här med inprisat och att börsen är framtidsäker etc är inte hållbart i dessa tider. Kolla vad som hände igår när den förväntade arbetslösheten var över förväntan och allt störtdök.
De ekonomi-expert-gissade arbetslöshetstalet i USA var 3.2 miljoner. Det blev 6.6. De famlar totalt i blindo och gissar att nästa vecka blir som förra veckan, rakt av.
Citera
2020-04-03, 14:19
Medlem
Citat:
De ekonomi-expert-gissade arbetslöshetstalet i USA var 3.2 miljoner. Det blev 6.6. De famlar totalt i blindo och gissar att nästa vecka blir som förra veckan, rakt av.

Siffrorna är irrelevanta. Vi vet att de är skit.

Det som är relevant är

1) att få bukt med corona.
2) se till att företag kan övervintra ett tag.
3) hitta vaccin/mediciner som lindrar symtom.
4) ha en plan för när allt kan startas.
5) se till att oljepriset stabiliseras.
Citera
2020-04-03, 14:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Okej, du svarade återigen inte på min ursprungliga fråga.

Jag utgår härmed från att du inte visste vad du skrev om i det första inlägget.
Om du menar frågan "Du tror inte, med all data som finns tillgänglig idag, att investerare inte kan räkna fram någon vettig siffra vad gäller antalet döda i corona i USA de kommande dagarna? Utan det kommer att komma som en total chock med t.ex. 10 miljoner döda i USA om 11 dagar?" så är svaret: de tror att det dör lika många imorgon som igår. Alltså helt oanvändbar kunskap. Börsexperterna kan inget om corona. jag kan inte heller mycket, men jag visste att corona skulle påverka börsen neråt. Börsexperterna trodde på Uppåt. Stor skillnad i vinst vem man lyssnade på i det läget.

Användbar kunskap: HM tappade 46% av sin omsättning i mars. Applicera det på hela väst-världen. Finns inte en börs-expert som hade den siffran på sin radar. Nu kommer de att tro att alla handelsföretag minskar 46%.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-03 kl. 14:22.
Citera
2020-04-03, 14:21
Medlem
Många investerare tror säkert som Trump att detta varar i ett par veckor eller en månad till, men det är ju verklighetsfrånvänt om jag uttrycker mig milt.
Nej, detta blir nog mycket obehagligt ska ni se.
Citera
2020-04-03, 14:25
Medlem
Citat:
Om du menar frågan "Du tror inte, med all data som finns tillgänglig idag, att investerare inte kan räkna fram någon vettig siffra vad gäller antalet döda i corona i USA de kommande dagarna? Utan det kommer att komma som en total chock med t.ex. 10 miljoner döda i USA om 11 dagar?" så är svaret: de tror att det dör lika många imorgon som igår. Alltså helt oanvändbar kunskap. Börsexperterna kan inget om corona. jag kan inte heller mycket, men jag visste att corona skulle påverka börsen neråt. Börsexperterna trodde på Uppåt. Stor skillnad i vinst vem man lyssnade på i det läget.

Användbar kunskap: HM tappade 46% av sin omsättning i mars. Applicera det på hela väst-världen. Finns inte en börs-expert som hade den siffran på sin radar. Nu kommer de att tro att alla handelsföretag minskar 46%.

Okej, tack för svaret. Du kan inget om ämnet, det håller jag med dig om.
Citera
2020-04-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
USA skulle vara open for business till påsk enligt Trump, de har fler tester och bättre koll än Sydkorea enligt Trump, det är vaccin fixat på nolltid enligt Trump.

Verkligheten slår hela tiden hål på hans skitsnack.

Tjurfälla.

Problemet för Trump är att det inte finns något val. Särskilt fattiga i USA har ingen beredskap alls för hur de skall klara sig om de blir av med jobbet. Det saknas försäkringar. I praktiken har de inget annat val än att strunta i Corona.

Frågan är hur de rikare reagerar på när Trumpen deklarerar faran över. I Sverige är ju köpcenter öppna men ingen går dit.

I slutändan är det en förkylning. Viruset i sig kommer inte orsaka några större problem för den amerikanska ekonomin. Åtgärderna för att stoppa viruset däremot...

Detsamma gäller Europa tror jag. Fortsätter exempelvis Italien och Spanien mycket längre så är de körda som Stater. Det kommer att befinna sig på samma nivå som Nigeria gör ekonomiskt om ett par månader. Särskilt som de inte har en egen valuta att urholka för att finansiera krispaket med. Euroområdet kommer inte att komma överens om att plötsligt finansiera medborgarlön i Italien och Spanien via sedelpressen samtidigt som nordeuropa finansierar sina egna krispaket över den vanliga statsbudgeten. Folk underskattar fortfarande farligheten i krisen.
Citera
2020-04-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Antal dödsfall i usa påverkar inte dow nämnvärt... intressant
Dödsfallen i sig bör inte ha någon påverkan på någon börs, det är åtgärderna för att minska dom som skapar ekonomiska bekymmer. Om tusen svenskar om dagen dör nästa vecka, är det ens säkert att det blir negativt på börsen? Det är snarare ett tecken på att vi kanske kommer genom detta snabbare. Ett långdraget förlopp som det är nu är det värsta för ekonomin.
Citera
2020-04-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Många investerare tror säkert som Trump att detta varar i ett par veckor eller en månad till, men det är ju verklighetsfrånvänt om jag uttrycker mig milt.
Nej, detta blir nog mycket obehagligt ska ni se.

Det är det inte.R0 är ungefär 3. Då är det över riktigt snabbt om man inte tar till kraftiga karantänsåtgärder. Det kommer att vara över i Maj senast. Särskilt i USA. Även i Sverige.

Med över menar jag då viruset. Kanske inte paniken, de ekonomiska problemen och de stängda gränserna.
Citera
2020-04-03, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
Oljan upp ca +14% idag (Brent Spot).

För 5 minuter kom också UNRATE (amerikanska arbetslöshetssiffror), till absolut ingens förvåning gick denna upp från 3.5 till 4.4. Mer intressant är hur mycket ned denna går nästa månad eller om den rentav fortsätter upp.

Värt att notera är att en nivå om 4.4 ur ett makroperspektiv är en väldigt låg siffra som är väldigt långt från den typen av domedagsscenarion som vissa envisas att måla upp i tråden. Värre blir det som sagt om det också fortsätter uppåt (att en ny negativ trend påbörjas).
Senast redigerad av sinewave 2020-04-03 kl. 14:41.
Citera
2020-04-03, 14:42
Medlem
Mitt stillfront har gått relativt bra. Men lite tråkigt med så sega rörelser hehe. När tror ni nästa bitcoin dipp kommer ? Skulle vilja ta ut hälften av stillfront och sätta dom i Bitcoins. Eller finns det något annat man kan investera på Stockholm börsen som ni gillar som har stor volatilitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in