2020-04-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Except it’s closer to a 1/5 chance of death. Maybe 1/3 now hospitals have collapsed.
I gruppen 70-79 år är det 8% som dör, av bekräftade fall.

I gruppen 80+ är det 15% som dör, av bekräftade fall.

Även i dessa grupper kan det finnas ett inte oväsentligt mörkertal av smittade som inte har några allvarliga symptom.
Citera
2020-04-03, 13:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag var på ICA på förmiddagen och ska på Coop nu,

tyvärr måste jag återanvända de få masker jag har,

så jag trillar snart dit ändå, men jag har iallafall gjort vad jag kunnat.

En partikelfiltermask håller tills filtret är igensatt vilket lär dröja i typiska dammfria vardagsmiljöer. Gasfilter har en mycket mer begränsad hållbarhet.
Citera
2020-04-03, 14:00
Medlem
crisscrosss avatar
333 döda enligt FHM +51
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

363 corona pat på IVA enligt uppdatering.
När brakar allt samman?

Aldrig, det gäller bara att lära sig prioritera bort tillräckligt många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Du kan inte jämföra oss med Italien, vi är inte ens i närheten av deras siffror, trots att vi behållit det öppna samhället. Italien kommer att vara bankrutt efter corona, maffian kommer att ta över stora delar av södra delen av italien, folket gör snart revolt där nere. Det finns ett liv efter corona, visst kommer det att kosta liv, men det skulle det gjort i vilket fall som helst något annat är bara drömmar på rosa fluffiga moln.

Ok kanske inte behövde jämföra just med Italien då.. Men tycker ändå Sverige kunde kommit med riktlinjer tidigare.
Vi har ju haft öppet hela tiden och folk har gått på stora evenemang som Mello tex.
Jag kan tycka öppna samhället är bra, men informationen nådde ut till befolkningen för sent, när smittspridningen i samhället redan var ”mycket hög risk”
Istället för att gå ut med information tidigt gällande att inte besöka äldre tex.
Först var det bara lugnande besked att alla är hittade via smittspårning, dvs att vi inte kommer få en samhällssmitta i Sverige. Istället för att förebygga detta redan då med dessa riktlinjer om att tvätta händerna.
Där tycker jag att de som jobbar med smittskydd borde veta vad som gäller vid en allmänfarlig sjukdom gällande Smittskyddslagen och förebyggande arbete.
Citera
2020-04-03, 14:01
Medlem
sannes avatar
333 såg jag nu i uppdateringen, sen slog den tillbaka till 282?
Citera
2020-04-03, 14:02
Medlem
51 döda

nu har vi 333 döda sammanlagt i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Japp, helt klockren. Den artikeln borde alla svenskar läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fantastiskt att läsa Stefan Hansons artikel i DN, känns som att jag själv skulle ha skrivt den:

https://www.dn.se/asikt/stang-ner-sverige-innan-det-ar-for-sent/

Gillar att han tar upp den ytterst kompetenta Solberg, hon är som en skinande sol jämte det efterblivna drägget Löfven.
Stefan Löfven, lyft luren och ring till Erna Solberg! Och ge Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter direktiv att försöka reducera dödstalen så mycket det går så att maximalt många kan överleva tills vi fått mediciner eller ett nytt vaccin.

Slutklämmen är helt i enlighet med min övertygelse:
Stefan Löfven kommer att ångra sig om han inte ens försökt.

Med den lilla nyansskillnaden att jag ser icke-försöket som ondska, ett svek av historiska proportioner mot Sverige.

Och kanske så är det inte för sent? Kanske är det enbart ett fåtal områden i Stockholm som är för långt gångna?
Vi har förlorat en månad, men bättre sent än aldrig att ta steget mot smittobekämpning.

Vad är det som är så klockrent? Jag uppfattar bara ett desperat "Gör någonting!!" utan några förslag på hållbara lösningar.

Han skriver att man ska testa mer. Det beslutade regeringen att göra för några dagar sedan.

Han skriver att man ska stänga ner landet ännu mer utan att han har förslag på hur man ska hantera baksidorna av det; ekonomisk totalkrasch och att epidemin bara kommer fortsätta när man öppnar upp igen.

Han skriver att regeringen, som inte kan någonting om virusbekämpning, ska sluta lyssna på de som faktiskt kan något om det och istället lyssna på en annan som inte kan någonting om det. Låter smart, som att låta en bilmekaniker utföra en hjärtoperation.

Han skriver att man ska införa verkningslösa åtgärder som skadar ekonomin även om man vet om att de inte funkar, bara för att sända en signal. Vilken signal blir det? Att vi är så desperata att vi testar precis allt även om det skadar ekonomin utan nytta? Förtroendeingivande not.

Han skriver att Norge minsann har lägre dödstal än Sverige och kopplar det till deras åtgärder. Vilket är helt felaktigt eftersom de som dör nu smittades FÖRE att Norge vidtog några åtgärder som skiljer sig från Sverige.

Det enda jag tycker han har en poäng i är att man borde tydligare inskärpa allvaret av att de åtgärder som är beslutade och rekommenderade efterlevs. Men det gör man inte på något av de sätt som han beskriver.
Senast redigerad av zorigo 2020-04-03 kl. 14:10.
Citera
Medlem
sannes avatar
51 då. (333-282)=
Citera
2020-04-03, 14:03
Medlem
Tydligen så kan alla Mars 2020 konton (och de gamla dom råkade ha) leva med sig själva och kör på, viljan att tjäna pengar är helt klart starkare än den lilla integritet dom har kvar.

Det är lite sorgligt att det bästa denna regering kan prestera är sin sociala-medier krishanteringsgrupp som skall forma oponion

Man tycker ju att är viljan så stark att försvara nuvarande strategi så kunde dom ju gå till valfritt sjukhus och anmäla sig som frivilliga till palliativen.

De clowner som fått mest utrymme är, Giesecki, Agnes Wold och hovnarren Anders Tegnell.
Dom har konsekvent hävdat att asymptomatisk spridning inte existerar och att munskydd inte hjälper, senast igår.

Dr Fauci i USA står idag i direktsändning och säger "eftersom vi har kraftig asymptomatisk spridning så använd munskydd, en halsduk är bättre än inget, det är liksom folkvett (common sense)".

Ni kan dra åt helvete Mars 2020 kontona, jag tar Dr Fauci varje dag i veckan före dessa etniska rensare.

När det gäller er hoppas jag ni får känna på er egen ondska, en kraftig folkoponion kan alltid vända strategin men ni suppressar den allt ni kan så instant karma torde inte vara långt borta

enda anledningen att man upptäckte smittan på 80% av Stockholms äldreboenden var att man gjort en testrunda där, det var ju det Anders Tegnell menade med utökad testning.

Gissa hur det ser ut på skolorna...

vi har nu passerat alla tillfällen att minska spridningen med rimliga mitigerande insatser.

Det som är kvar är att stänga Stockholm i panik när spridningen och antalet döda exploderar.
Citera
2020-04-03, 14:03
Medlem
Diskuterarns avatar
43 döda idag enligt https://c19.se/
350 totalt.

FHM siffror är överhuvudtaget inte kompletta. Det är ett lagg i deras siffror.
Citera
2020-04-03, 14:04
Medlem
Ändå vettigt med lite mer statistik och info. Tegnell behöver aldrig mer synas, han är en komplett katastrof på samtliga plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in