2020-04-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Att man testat många är inget som spelar någon roll.

Om du testas idag som osmittad så kan du vara smittad i morgon och då säger ju testet inget eller hur ?

Det avgörande är att det kan isolera en hög andel av de som är smittade, allt för att få ner spridningen.

Finns ingen anledning att fokusera helt och hållet på individuella variationer när det är den genomsnittliga effekten som räknas.
Citera
2020-04-03, 13:32
Medlem
En NY-doktor ifrågasätter om rådande behandlingsprotokoll av covidpatienter är rätt.

https://twitter.com/cameronks/status/1244982547815284742
Citera
2020-04-03, 13:33
Medlem
LaLocas avatar
Kan man se en tid i efterhand om man haft ett virus? Kommer jag kunna veta om jag har haft corona tidigare? Har man kunnat göra det med andra virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Du kan inte jämföra oss med Italien, vi är inte ens i närheten av deras siffror, trots att vi behållit det öppna samhället. Italien kommer att vara bankrutt efter corona, maffian kommer att ta över stora delar av södra delen av italien, folket gör snart revolt där nere. Det finns ett liv efter corona, visst kommer det att kosta liv, men det skulle det gjort i vilket fall som helst något annat är bara drömmar på rosa fluffiga moln.

Vi är samma nivå eller värre om ett par veckor jämförelse med döda per capita
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag var på ICA på förmiddagen och ska på Coop nu,

tyvärr måste jag återanvända de få masker jag har,

jag trillar snart dit ändå, men jag har iallafall gjort vad jag kunnat.

Det är väl inte säkert. Det är ju inte så att det är 100 % smitteffekt.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag är väl medveten om vad ett konfidensintervall är. Deras är skräp. Modellen blir bara så bra som skräpet du slänger in, och här har dom fått ut både skit och antagligen stoppat in lika mycket.

I så fall borde du utveckla ditt svar. Din första kommentar är ganska kryptisk. Vad är det för fel på modellen?
Antagligen? Så du vet inte vilka data man använt sig utav men ändå ger du ett kategoriskt svar?
Låter mer som att du inte gillar slutsatsen. Att en lockdown strategi har påverkan på coronavirusets spridning.
Citera
2020-04-03, 13:34
Medlem
"Olika regeringar försöker bekämpa coronaviruset på olika sätt. Indiens premiärminister Narendra Modi har uppmanat människor över hela ladet att på söndag 5 april stänga av sina lampor och istället tända ett ljus under nio minuter. Detta för att ”bekämpa coronavirusets mörker”, skriver indiska ndtv.
– Den 5 april klockan 21 vill jag ha 9 minuter från er alla. Stäng av alla lampor i dina hem, stå vid dina dörrar eller balkonger och tänd ljus, eller mobila ficklampor i 9 minuter […] Vi måste alla tillsammans utmana mörkret som spridits av coronaviruset och introducera det för ljusets kraft, sade premiärministern i ett inspelat videomeddelande."

Still a better statsepedimiolog than Tegnell
Citera
2020-04-03, 13:34
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

363 corona pat på IVA enligt uppdatering.
När brakar allt samman?
Citera
2020-04-03, 13:35
Medlem
Någon mer än jag som tror Iran egentligen är mest illa ute av alla länder? Konstant kring 140 döda? Låter skumt som fan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Intressant lista. Var tog du data ifrån?
Det är Worldometers siffror som jag noterat dag för dag.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Tror det handlar om att dom är snåla, om man kör på med Sydkoreas metod så kommer det att kosta oerhört mycket pengar, det är bara att kolla hela Europa har stängt ner men bara Sverige har valt att inte göra det.
Ja, eller snarare dumsnåla. Lite som när Magdalena Andersson avfärdade den "orwelliska" Lafferkurvan i ett anförande i riksdagen för några år sedan, och ansåg att höjda skatter alltid leder till höjda intäkter. Ickelinjära samband är omöjliga att förstå under en viss IQ-nivå.
Citera
2020-04-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tidigare kommentar var om "75-åringar på hem", så det var i den kontexten. Om man är bor på hem så är man oftast ganska dålig.

Dock så tror jag att även många pigga 75-åringar har en ganska pragmatisk syn kring det här. Det handlar inte om att offra sitt liv. De flesta överlever trots allt, även i riskgrupper. Om det står mellan 1/20 chans att dö eller 1/30 chans att dö + ett år i isolering + ekonomisk depression, så tror jag att många skulle välja det första.

Except it’s closer to a 1/5 chance of death. Maybe 1/3 now hospitals have collapsed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in