2020-04-03, 04:35
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Precis. I det stora hela tycker jag Tegnell och FHM har skött sin uppgift ganska bra utifrån sina förkastliga förutsättningar med t.ex. närmast obefintliga beredskapslager. Med det sagt kommer det här landet förstås gå åt helvete nu.

Jag tror problemet till viss del bestod i att FHM tog fram modeller utifrån bristfällig data, och inte betonade osäkerheten i prognoserna tillräckligt mycket. Där kunde de ha agerat bättre. Om regeringen besatt någon kompetens eller förmåga till att fatta egna beslut beslut hade de rimligtvis sneglat mer på omvärlden parallellt med att lyssna på Tegnell. FHM kunde av naturliga skäl inte säga "men titta på Sydkorea, de verkar ju ha klarat det här bra, så nu bör vi följa deras exempel" eftersom de rimligtvis har saknat tydlig data för detta.

Skulden ligger således främst på regeringen som inte kan använda sina verktyg på rätt sätt.

Tror det handlar om att dom är snåla, om man kör på med Sydkoreas metod så kommer det att kosta oerhört mycket pengar, det är bara att kolla hela Europa har stängt ner men bara Sverige har valt att inte göra det.
Citera
2020-04-03, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En felaktighet som visas i dina länkar är ju kurvan för att inte göra någonting. Den ser inte ut så i verkligheten.

Nästan alla länder kör nu en variant av den strategi/taktik som beskrivs i artikeln. Den redovisar på ett enkelt sätt grundprincipen.

Ta gärna upp dina invändningar beträffande detaljer på @tomaspueyo
Citera
2020-04-03, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Precis. I det stora hela tycker jag Tegnell och FHM har skött sin uppgift ganska bra utifrån sina förkastliga förutsättningar med t.ex. närmast obefintliga beredskapslager. Med det sagt kommer det här landet förstås gå åt helvete nu.

Jag tror problemet till viss del bestod i att FHM tog fram modeller utifrån bristfällig data, och inte betonade osäkerheten i prognoserna tillräckligt mycket. Där kunde de ha agerat bättre. Om regeringen besatt någon kompetens eller förmåga till att fatta egna beslut beslut hade de rimligtvis sneglat mer på omvärlden parallellt med att lyssna på Tegnell. FHM kunde av naturliga skäl inte säga "men titta på Sydkorea, de verkar ju ha klarat det här bra, så nu bör vi följa deras exempel" eftersom de rimligtvis har saknat tydlig data för detta.

Skulden ligger således främst på regeringen som inte kan använda sina verktyg på rätt sätt.
De länderna som klarar sig bättre är de som inte har en helt nedmonterad vårdapparat, som har beredskapslager, som har egna starka industrier och liknande. Utfallet kommer nog först och främst bero på sådana faktorer, inte på epidemiologiska strategier. Därför går det bättre i exempelvis Asien samt Central- och Östeuropa. I västerländska stater på dekis kommer det gå sämre. Det sämsta man kan göra är dock att stänga ner sin ekonomi, då det bara än mer eroderar basen för att kunna hantera smittan, vilket är en stark ekonomi och ett starkt samhälle.

Vad definierar du som att landet går åt helvete för övrigt? Det är sant att det blir så, men inte på det sättet du antagligen syftar på. Virusets härjningar i de värst drabbade länderna är ännu inte i närheten av tillräckliga för att hota dessa länders framtid. Åtgärderna mot viruset har däremot redan orsakat ofattbar skada.
Citera
2020-04-03, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu läser jag inte utländsk media om just dessa frågor, men jag håller med.

Jag räknade ikväll på hur många som kan dö bara hos dessa Familjeläkarna, och kom till sist fram till att 3000 gamlingar kan bli offer, bara i Stockholm.

Om 50 har avlidit hos ett bolag som har knappt hälften av marknaden, måste 100 ha avlidit totalt. Om de sedan har 250 smittade av 7000 eller kanske av 4500 - beroende på hur man räknar - måste det betyda att vi riskerar att få se 2-3000 gamlingar stryka med, bara i Stockholm.

Om man sedan betänker att många kommuner ute i landet har en avsevärt äldre befolkning, är det lätt att förstå att den här sjukdomen kommer gå fram som ett liehugg i Sverige.

Man får ta en sup och en bön, och hoppas att sjukan inte når ens egna släktingar.

Min moder är 82 och i en riskgrupp, men hon är inte alls döende. Tänk att få leva med att man kanske hostade ihjäl morsan. Ja, är det något jag inte önskar i mitt liv så är det väl att man kanske gjorde det.

Det jag vill lyfta fram är att Familjeläkarna säger att 20 % har avlidit.

Ja jag vet, de har säkert äldreboenden som hospis, och folk skulle ändå dö, men är det verkligen så med alla? På SVT fanns ju en nyhet om en med en moder som var bara 76, eller vad det var.

Du kan läsa den officiella statistiken.De äldre är de som blir allvarligast sjuka.

Men endast 6 procent av de nyinskrivna på intensiven är över 80 år.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-04-03, 04:49
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Naturligtvis ska man sätta in effektiva åtgärder för att flacka ner kurvan men kraftfulla åtgärder är inte nödvändigtvis de mest effektiva.

Men de flesta verkar ganska överens om att det är dåligt att vistas tätt ihop. Även att smittan sprids vid resor, särskilt kollektivtrafiken.

Några skillnader mot ett grannland; som pedagogisk dagis-lärande och ändå fattar folk inte. Ser inget som helst samband. Kunde valt Finland också...

Sverige
- öppen gräns
- rekommendation att jobba hemifrån i stockholm de som kan
- rekomenderas att inte besöka äldreboenden (skärptes väl nu? inte många kvar där snart)
- alkoholbeställning sittande, buffé är OK dock.
- Öppna skolor
- i Stort sett alla jobbar
- Sälen och Åre sluta nyligen med 500pers afterski mycket tätt packat.
- Trängsel på bussar
- Starkt ökande vårdbehov
- Över 200 döda

Norge
-Stängd gräns
-Trysil Stängt en månad
-20 000 i böter om övernattar någon annanstans än där du är skriven
-Undvik folksamlingar helt. det mesta nedstängt
-Stängda skolor
-Få jobbar
-Stängd kollektivtrafik
-Minskade IVO-behov
-Ca 50 döda
Citera
2020-04-03, 04:56
Medlem
Det ar alltid valdigt enkelt att skjuta pa ett oppet mal - det har under en langre tid varit vardagsmat nar det galler den svenska insatsen gallande en mangd saker. Det kan nog inte bli mer tydligt an under den gallande corona-krisen dessvarre. Man behover inte vara tok-hoger pa den politiska kartan for att inse att det faktiskt ar fruktansvart illa stallt nar det galler beredskap, logik och att ingjuta fortroende i befolkningen. A andra sidan gar stodet upp for Steffo i Rosenbad - vilket ar forvanande normalt sett, men kanske sager mer om det svenska folket generellt sett samt att en ledares siffror nastan alltid gar upp i en kris, oavsett vad de gor, i alla fall initialt.

Anders Tegnells urtvattade chinos o skrynkliga Dressman troja ar ju en petitess i sammanhanget o egentligen ratt oviktig i det stora hela. Det ar ju kutum att svenska officiella foretradare klar sig undermaligt och langt under det internationella snittet.
Vad som ar varre ar saklart budskapet. Det ar ett enda stort velande. Det gissas fran vanster till hoger men forklaras pa korta presstraffar som sanningar.

'Vi har kontroll pa laget' , 'Corona kommer aldrig till Sverige' , 'Det ar en lokal kinesisk smitta' , 'Att aka till Italien ar ingen fara'.
Det ar bara ett axplock om vad som sagts. Inget har nagonsin stamt overens ens med den radande verkligheten, an mindre med den prognos som hogt utbildade experter i omradet torde och borde ha koll pa. Det ar just darfor de ska finnas dar.
Vid en kris. Nar medborgarna behover vagledning, rad, formaningar och ska kunna samlas sa unisont som det bara ar mojligt. Att vara forberedda atminstone sa langt som det bara gar. Kan nagon verkligen saga att Sverige har lyckats?

Om man tittar pa grafer och tabeller och har med i berakningen att de antalet bekraftade smittade i Sverige ar sa langt ifran verkligheten som man bara kan komma - fragan blir ju, hur illa kommer det bli under de narmsta 4-8 veckorna i Sverige?

Jag tror inte man behover vara konspiratoriskt lagd for att inse att det kommer chockera 'Svenne Banan' i allmanhet hur illa det kommer bli. Det gar inte vara mentalt forberedd pa totalt kaos och en kurva som inte planas ut, utan en kurva som gar spikrakt uppat.

Nej, det ar inte Steffos eller Anders fel att coronaviruset existerar. Det ar dock deras fel att Sverige valde en vag, som ingen annat land som hade lite extra tid att kopa sig valde. USA o UK valde samma vag ocksa, och se pa hur det ar i dessa lander nu och for en overskadlig framtid. Det ar en chockerande syn. Men dessa lander har i alla fall infort ratt sa harda restriktioner, om an alldeles for sent.
Detta medans Sverige fortfarande velar , fortfarande har lite losa rekommendationer och tips om hur saker och ting 'kan vara'. Nar kommer Sverige infora hardare restriktioner? Oavsett svaret pa den fragan, sa blir en effekt av att forsoka stavja smittspridningen ytterst minimal for en langre period.

Men nu ar det snart helg och Steffo o Tegnell kan ta helgledigt som vanligt och sen kan vi forklara de hoga staplarna pa mandag med att det var helgen och efterliggande siffror som gjorde susen.
Citera
2020-04-03, 04:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det speglar väl bara kunskapsläget vid de aktuella tidpunkterna. Är det så himla märkvärdigt?
Kunskapsläget inom FHM, inte kunskapsläget om man hade bemödat sig om att inhämta kunskap och erfarenhet från andra länder.

Att tro att Sverige är en isolerad bubbla, och kan så förbli, måste ju ändå anses vara höjden av okunskap? Dårskap rentav!
Citera
2020-04-03, 04:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Fattar inte det här. Det borde var krig mot det här jävla skitviruset! Jag är fan mig rädd för det. Ligga och kipa andan. Det är är helvetes sätt att gå ut på. Alla resurser som vi ens kan gå med borde gå på mot kampen mot detta skitvirus.
Citera
2020-04-03, 05:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antar att jag får köra den metoden när munskydden är slut.......
Jag använder olika sjalar, och vantar/handskar. De som använts får ligga i ”karantän” en vecka innan de används igen. Det är kanske meningslöst men man vill ju göra vad man kan.

Nu är jag ju tjej och har ett relativt stort lager av sjalar och vantar. Men ändå.
Citera
2020-04-03, 05:03
Medlem
Citat:
Naturligtvis ska man sätta in effektiva åtgärder för att flacka ner kurvan men kraftfulla åtgärder är inte nödvändigtvis de mest effektiva.

All respekt för oliktänkande - du får tycka som du vill, och jag med. Lämnar argumentet med dig då det är tydligt vi nog tycker rätt olika och inte kommer längre i det men lämnar min tanke iaf här för eftervärlden..

Det jag anser är att den extrema bristen på åtgärder från ansvariga i Sverige, närmar sig goda grunder för åtal om ett folkmord. Och jag är en person som vanligtvis uttrycker mig väldigt återhållsamt men nu går det inte att vara tyst längre. Vet att jag inte är ensam om att tycka så här i denna tråd. Min enda förhoppning är att de ansvariga ska få stå till svars, på något sätt, någon gång. Då jag inte längre tror att åtgärder kan stoppa särskilt mkt då det är försent, så hoppas jag på ngn form av laglig rättvisa i senare skede.
Citera
2020-04-03, 05:04
Medlem
Hur hanterar man följande situation?

Vi är ett gäng på 12 personer som varje vecka hyr en sporthall för att dela upp oss i två lag (blandade åldrar från 25 till 50 år) för att spela en typ av innebandy. Gänget har hållit på i 4 år. Man får böta några 100 om man inte kan komma eller så får man skicka dit någon annan i stället för sig själv.

Ingen publik. Minimalt med närkamper. De flesta byter om hemma.

Borde vi lägga ner eller fortsätta? Ett bråk har utbrutit om vi ska sluta eller spela så länge vi betalt hyra i förskott? (Juni. Rätt mycket pengar)

Hur fan motiverar man de som tycker att Corona är överdrivet och vill köra på så länge man känner sig frisk? Bryter vi mot någon lag om vi kör på? Grupptrycket gör att man känner sig som en idiot om man vill lägga ner.

Vi bor i en stad utanför Stockholm där smittan inte riktigt tagit fart ännu.
Citera
2020-04-03, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Men de flesta verkar ganska överens om att det är dåligt att vistas tätt ihop. Även att smittan sprids vid resor, särskilt kollektivtrafiken.

Några skillnader mot ett grannland; som pedagogisk dagis-lärande och ändå fattar folk inte. Ser inget som helst samband. Kunde valt Finland också...

Sverige
- öppen gräns
- rekommendation att jobba hemifrån i stockholm de som kan
- rekomenderas att inte besöka äldreboenden (skärptes väl nu? inte många kvar där snart)
- alkoholbeställning sittande, buffé är OK dock.
- Öppna skolor
- i Stort sett alla jobbar
- Sälen och Åre sluta nyligen med 500pers afterski mycket tätt packat.
- Trängsel på bussar
- Starkt ökande vårdbehov
- Över 200 döda

Norge
-Stängd gräns
-Trysil Stängt en månad
-20 000 i böter om övernattar någon annanstans än där du är skriven
-Undvik folksamlingar helt. det mesta nedstängt
-Stängda skolor
-Få jobbar
-Stängd kollektivtrafik
-Minskade IVO-behov
-Ca 50 döda
Men skillnaden blir ju bara höjden på kurvan. Norges kurva bli lägre men mer utsträckt i tiden, än Sveriges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in