2020-04-03, 12:49
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag har sagt i flera veckor att folk aldrig kommer att vilja förstå rekommendationer.
Egot är större än empatin. Och när förnuftet inte ens finns att tänka logiskt är de ju ännu värre.
Vi måste ha tydliga regler, förbud och lagar att följa om de ska ge effekt.
Många lyssnar och håller sig hemma osv, majoriteten till och med, men de räcker ju inte.
Bevisligen är det väldigt många stolpskott som inte fattar någonting och dom sprider viruset vidare hela tiden. Folk dör på grund av dessa.

De är ju bara en extremt liten del av frågorna som kommer fram som vi får se hos Aftonbladet men bara på morgonen har jag läst flera. Hur många är de som vi inte ser, samt alla dom som inte ens frågar utan bara skiter i allt.
Vansinne.
Regeringen och Tegnell kör bara på som vanligt.
"Påskkärringarna bör låta bli att knacka på hos sina grannar i år". Ja men tack Löven för dom starka orden. Idiot!

Ja det är något lågaffektivt runt pressträffarna med FHM. Något folkrörelsepassivt. Som en högstadieskola som kapats av ett ungdomsgäng som lärarna går cirklar ikring. Den lufsige Tegnell i folkrörelsetröja uttrycker sig undanglidande och oklart. Typ "snart" kommer "eventuellt" det och det hända. Kanske. Inga åtgärder som kräver någon form av uppföljning eller kontroll föreslås. Det lufsas på. Det ordnar sig säkert. Det viktiga är att FHM drabbas av misslyckandet när det kommer, inte regeringen. Sånt är upplägget. Löfvén är i sin favoritroll. Kan kläcka ur sig självklarheter som att vi "tar detta på största allvar" och "folk bör betänka sig". Som sagt det är ett land i förfall vi kan skåda i prime time.
Citera
2020-04-03, 12:50
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ingen ökning av andelen Covid-19 i sentinelövervakningen vecka 13 vs vecka 12. 7 % av proven positiva båda veckorna. Möjlig inbromsning av smittspridningen.

Har du en länk vore jag tacksam
Citera
2020-04-03, 12:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja oppositionen sviker sina väljare även de. Står i bakgrunden. Men kom då inte efteråt och säg. Så här skulle vi ha gjort. Lätt att säga så när stormen har lagt sig. Jag tror inte på sådana heller. Gör det bara.

Media älskar snyftreportage. Ju mer tårar och snor som kommer desto bättre. Kanske ger de någon en lök att tugga på så att tårarna rinner till. Jag tycker att det verkar så ibland.
Sökte journalisten upp läkaren eller sökte läkaren upp journalisten.
Oftast brukar jag tänka så. Hur har det där gått till.
Om det var så att journalisten sökte upp läkaren så har hen i varje fall gjort sitt jobb. Sen kan man förvisso fråga sig varför: för att peka på en brist, eller för att fylla tidningen med nåt (snyftigt) om coronan ...

Att tidningen på annan plats, t ex i en ledare inte pekat på det sjuka i det hela får mig att tycka att det handlar mer om utfyllnad.
Citera
2020-04-03, 12:51
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det går ju inte att diskutera skillnader mellan ett virus som drabbade världen för 70 år sedan och ett som har hållit på i tre månader.

Jag tror att vi får återkomma om 4 år och jämföra skillnader.

Håller med. Öht stora logiska luckor i de flesta resonemang runt detta virus. Man är mitt i skeenden i olika delar av världen, på olika platser i smittspridningen och ingen plats kan anses vara "klar" med smittan. All jämförelse blir näst intill omöjlig och den som sitter på mest vetenskaplig data (gissningsvis WHO och FHM-liknande myndigheter världen över) kan göra bäst avvägningar. Men, stort men, det är inte över, finns inget facit, ingen vet vad som är rätt, och vad som är rätt idag må vara fel imorgon och tvärtom. Den som med säkerhet drar absoluta slutsatser ur ofullständig information gissar. En länk till en vetenskaplig rapport (allt annat är bogus) som påpekar det ena eller andra är en pusselbit inte ett svar. Som vetenskap fungerar. Ej fullständig, ständigt i förändring, ödmjuk om att man inte gar hela svaret. De som påstår sig veta exakt nu är antingen charlataner eller idioter eller påstår saker pga ngn firm av politisk övertygelse
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Här har vi en annan av mina favoritprediktioner:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-myndigheternas-information-om-coronaviruset-ar-forvirrande/

2020-03-03

Fem dagar före. Hoppas någon gör ett reportage i kronologisk ordning och lägger på YT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Träningar ja.. men allsvenskan elitserien m.m m.m

Man kan inte låsa ner allt, viruset kommer inte försvinna för det.
Hamna på defensiven är inge bra strategi.

Hamna på intensiven är en ännu sämre strategi nu när sjukhusen är överfulla.
Att låsa ner allt gör man inte för att viruset ska försvinna. Man gör det för att minska trycket på sjukvården så att alla som behöver andningshjälp kan få det och inte dör.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Minst 30 % procent visar inga symptom och smittar ca. 80 % befolkningen.
Mask skyddar inte mycket bli sjuka men den skyddar friska från de sjuka .

Fel, sluta repetera Tegnell-lögner.
Citera
2020-04-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Här har ni verkligheten,

Dotter skall föda om en vecka.

Ringer karolinska och vill veta hur dom coronasäkrar födseln.

Extremt otrevliga men får till sist en video (webplats).

Ingen med symptom får vara med och ingen med symptom får jobba, welcome to us.
Vi följer FHM rekommendationer till sista bokstav, trust us.

Det var ju precis så det spred sig i äldreboendena...

Jag är orolig för dom har ingen koll, smittkedjan in på förlossningen är lika öppen som in på äldreboendena.

Men Tegnell och Hallengren har ju sagt att blir det smitta är det andras fel, dom har inte följt rekommendationerna.

Jag kan absolut förstå din oro men samtidigt undrar jag: vad hade du tänkt dig? Vi har en allmän smittspridning, vilket innebär att denna smittan kan finnas på alla tänkbara platser i detta land. Det går liksom inte att kontrollera detta längre.

Ett alternativ är att föda hemma om du inte vågar ta dig till sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Att räkna på ökningstakten är mer vettigt då länderna rimligtvis har olika förutsättningar.
Ja, kanske, men i slutändan är det döda per capita som räknas, inte vad kurvan hade för lutning under tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Vi har varit naiva", tycker Anders Tegnell:

Känns detta igen?
"Vi har varit naiva", "vi såg det inte komma", "det är lätt att vara efterklok", osv

Vad är det för mening med en statsepidemiolog när han är sämre på att göra förutsägelser än kreti och pleti på Flashback? Jag vill ha tillbaka de delar av mina skatteinbetalningar som har gått till hans lön, med ränta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Bristvara då kan man höja rejält! Nej, det är f-n inte rätt!

Har inte sverige några lagar emot sådant?

I andra länder så jagar de de som utnyttjar situationen på det sättet, i sverige så acceptera regeringen själva det.

https://youtu.be/EECmcd_RWiA?t=118
Citera
2020-04-03, 12:53
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du menar eftersom svenskar är så bra på att följa regler?

Svenskar har tvärtom noll respekt för regler. Majoriteten bryter ett antal lagar om dagen. Man kör för fort, går mot röd gubbe, piratkopierar film, cyklar utan hjälp under femton, plankar på tunnelbanan, dricker eller kissar på allmän plats, osv.

Svenskar följer i princip inga regler alls, där det saknas ett brottsoffer.
Och här ser man inte heller sina konsekvenser direkt kopplat till sig själv och då skiter man i att följa de rekommendationer som finns.
Förbud skulle inte heller hjälpa till 100% men helt klar bättre än de mesande som är nu.
Dessutom skulle folk inte ha någonstans att dricka sin öl, köpa sitt smink, åka sina skidor osv om allt stängde.
Nu är det dubbla budskap hela tiden och för de med lägre intelligens eller för stort ego fungerar det inte alls då. Man väljer de som passar en själv bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in