2020-04-03, 02:00
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Är det något fel på Frankrikes dödstal för 2 april? 1355 st
Citera
2020-04-03, 02:01
Medlem
[quote=kansascityshuffle|71022917]Inte en omöjlighet. Sker det skriftligt går det inte att fejka att man är normal.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kommer aldrig hända, men en fin tanke![/QUOTE

Säg inte aldrig. En gång i tiden avrättade vi ”psykopaterna” för att vi var tvungna att samarbeta för vår överlevnad.
Man måste lägga i grundlagen.
Jag försöker inte titta på presskonferenserna för att de gör mig arg och ledsen.
Jag ser många psykopater som försöker manipulera och föra folket bakom ljuset.
De ger inte tydlig information och leder inte folket sanningen. Bara demogoji.
Citera
2020-04-03, 02:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det skulle kunna vara i brist på annat.

Oppositionen ligger väldigt lågt. Förvisso är det viktigt att sluta upp bakom regeringen - men vitsen med demokratin är ju att det ska vara en debatt mellan olika åsikter.
Jag tycker faktiskt att oppositionen sviker sin uppgift när de låter regeringen handskas så vårdslöst som den gör!

Vår media gör ett väldigt dåligt jobb. Ställer inga frågor utan jamsar med. Visst visar de på saker som går fel och slår larm, men de kunde faktiskt skärpa tonen. Man gör ett reportage om en läkare som med gråten i halsen ber folk att inte komma till hans ort - men det är mer ett ”snyftreportage” och man levererar inte på nån plats ett ifrågasättande över att en läkare får lägga sin tid på det istf att göra sitt jobb.
Ja oppositionen sviker sina väljare även de. Står i bakgrunden. Men kom då inte efteråt och säg. Så här skulle vi ha gjort. Lätt att säga så när stormen har lagt sig. Jag tror inte på sådana heller. Gör det bara.

Media älskar snyftreportage. Ju mer tårar och snor som kommer desto bättre. Kanske ger de någon en lök att tugga på så att tårarna rinner till. Jag tycker att det verkar så ibland.
Sökte journalisten upp läkaren eller sökte läkaren upp journalisten.
Oftast brukar jag tänka så. Hur har det där gått till.
Citera
2020-04-03, 02:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Är det något fel på Frankrikes dödstal för 2 april? 1355 st

Ja. Det ligger alla döda hittills inom äldrevården i dagens siffror, i en stor klump.

Går att läsa på Reuters.
Citera
2020-04-03, 02:03
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Läs gärna artikeln jag länkade, om du inte gjort det. Den förklarar en del.

Med ett såhär långsamt muterande virus är det extremt osannolikt att det finns en massa olika strains med helt olika egenskaper och dödlighet. Det går emot all vetenskap om epidemiska virus, och det finns inga säkra belägg för att så skulle vara fallet här heller (artikeln bemöter teorin om de omtalade L- och S-strainsen).

Jag har sämre koll på om det stämmer att en högre "dos" av viruset gör den smittade mer allvarligt sjuk. Jag har hört uppgiften, men inte sett den som särskilt angelägen att gräva i.

I övrigt (står inte i den artikeln) har det visat sig att Italien har många döda läkare delvis eftersom hemläkare och egenföretagare jobbar högt upp i åldrarna. Läkarna som dött i landet ska i vart fall inte vara särskilt mycket yngre eller friskare än den genomsnittliga personen som dör i Corona.
Nej jag förstår. Men jag är närmare 40 och har levt rätt tufft för kroppen med aldrig någon större sjukvård eller provtagningar/utredningar när jag haft problem. Har EDS o hjärtsjukdom som dödar, i min släkt och även om jag alltid varit friskare än andra, blir kroppen äldre och mer belastad med åren. Jag är ändå inte nämnvärt dålig. Ibland blir det jobbigt en stund. 85% av tiden känner jag knappt av något alls även om jag kan hosta trots att jag mår bra. Tänker att killen som smittade mig kanske hade en snällare variant av viruset.
Citera
2020-04-03, 02:03
Medlem
Citat:

Med ett såhär långsamt muterande virus är det extremt osannolikt att det finns en massa olika strains med helt olika egenskaper och dödlighet. Det går emot all vetenskap om epidemiska virus, och det finns inga säkra belägg för att så skulle vara fallet här heller (artikeln bemöter teorin om de omtalade L- och S-strainsen).

Jag har sämre koll på om det stämmer att en högre "dos" av viruset gör den smittade mer allvarligt sjuk. Jag har hört uppgiften, men inte sett den som särskilt angelägen att gräva i.

I övrigt (står inte i den artikeln) har det visat sig att Italien har många döda läkare delvis eftersom hemläkare och egenföretagare jobbar högt upp i åldrarna. Läkarna som dött i landet ska i vart fall inte vara särskilt mycket yngre eller friskare än den genomsnittliga personen som dör i Corona.
Apropå "höga doser virus" kan man tänka sig att immunförsvaret får ett litet försprång om virushalten är liten i interstitiet och väldigt få virus hinner binda till receptorer för att föröka sig.

Med en hög dos initialt, hinner däremot inte immunförsvaret med utan det blir på efterkälken och när väl B- och T-cellsytemen drar igån har man stora mängder av virusangripna celler som cytolyseras av T-celler.

Smygs däremot infektionen igång hinner inte så många virus angripa celler och cytolysen blir inte så våldsam.

Men det är bara en hypotes, jag har inte någon forskning i ryggen för det här.
Citera
2020-04-03, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Låt oss göra revolt !

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Önskar det fanns funktionen "like" på inlägg, så jag slapp skriva att jag gillar ditt inlägg... Revolt kanske enda som hjälper? Men, jag är bara en liten kugge i statens hjul, skulle nog inte våga eller orka det...

Dessutom kan man ju vara rätt övertygad om att Säpo läser här inne, efter alla MSB:s kommentarer om att de kollar upp vad det finns för "desinformation" inom riket just nu (info som inte "stämmer" med vad de styrande vill ge för budskap utåt?) Ok nu lät jag konspiratorisk men men.

Jag är definitivt på!
(Om inte ett mirakel räddar oss)
Gränsen är liksom passerad. Samhällskontraktet är per definition brutet och i mina ögon råder det undantagstillstånd.
När det inte längre är någon skillnad på ålderdomshem och gaskammare så är måttet rågat.
Citera
2020-04-03, 02:05
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har sett dem flyga i dagsljus ibland, men kanske det var i skuggan. Det finns förstås många olika arter som alla kan ha lite olika vanor.

De är nattdjur. (Inte flyghundar dock.)
Var en bastard som landade på tomten under dagtid. Den ville inte flyga nå mer så det kanske är en förklaring på att det inte hör till det normala att vistas ute då.
Citera
2020-04-03, 02:05
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Teorin om att andelen virus du får i dig gör dig mer eller mindre sjuk är intressant. Det var ju så med Sars1 (eller om det var med Mers). Det skulle också betyda att alla som ligger tätt packade på sjukhus med andra patienter verkligen är illa ute. Och det skulle förklara varför läkare/vårdpersonal går åt.

Men finns som sagt ingen evidens ännu om detta, gällande covid19.
Citera
2020-04-03, 02:06
Medlem
aina08s avatar
Så vad tror ni.
Får vi höra nåt från Löven & co i morgon om en plan för påsken eller har han redan tagit semester?
Stänger man Sverige.
Stänger man Stockholm.
Stänger man ens Gotlandsfärjorna?
Eller blir det inte mer än uppmaningen om att påskkärringarna i år inte ska knacka dörr och tigga godis...?
Citera
2020-04-03, 02:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det låter som att du är rätt man för att minska mörkertal.

Vi har inte gjort så många tester. I Sydkorea har närmare 400k tester gjorts.
Räcker det med att en död person testas positivt för corona för att hamna med i statistiken så är mörkertalet enormt. Människor som återhämtar sig kan insjukna igen, de prioriterar patienter och då skickas smittade hem som kanske inte ens har registrerats och corona lever inte kvar lika länge hos döda värdedjur.

Om en person dör av viruset och hittas död i lägenheten ett par månader senare. Kan man se dödsorsaken?

Tack, skall du ha! Är en novis men lärt mig mycket bara av denna tråd.

Ja, statistiken blir väldigt snedvriden beroende på hur man använder sig utav data man, i bästa fall, inhämtat. Och som du säger - hur ser man på återsmitta och hur ser inkubationstiden ut? Många parametrar som är oklara och hur dessa behandlats är än mer otydligt, stater emellan och även inom staters olika områden.

Hmm, bra fråga - borde man kunnat se om man bildat antikroppar, eller inte, men osäker hur detta ligger till... Blodet förtäljer mycket!
Citera
2020-04-03, 02:09
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är definitivt på!
(Om inte ett mirakel räddar oss)
Gränsen är liksom passerad. Samhällskontraktet är per definition brutet och i mina ögon råder det undantagstillstånd.
När det inte längre är någon skillnad på ålderdomshem och gaskammare så är måttet rågat.

Håller med, om vi lyckas överleva detta så ska inte regeringen få gå ur detta med fria händer. De har visat klart och tydligt att pengar går före
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in