2020-04-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ok, en sak kan vi vara säkra på.
Det finns INGEN i världen som med säkerhet kan säga exakt hur man smittas.
Kan det var aerosol? Jo, nej, äh, ja, jo, kanske.
Kan det vara när nån hostar och viruset blir kvar i luften? Hur länge i så fall?
Jo, mjo, nä, ja, nej, aa, kasnke.
Och så vidare.

Vad betyder det här? Det betyder att risken att smittas är väldigt stor.
Om man vill ta det säkra för det osäkra, då ska man t o m vara rädd att man kan bli smittad för att viruset finns i liften.

Vad är kontenta av allt det här?
Jo, om man vill vara 99% säker på att inte smittas då får man stänga in sig hemma.
Gå ut med handskar. Med munskydd. Med glasögon. Hålla flera meters avstånd från andra människor.

Så är det.

Med det sagt, finns det en väldigt självklar resonemang som även barn på lågstadiet förstår.
Vill man skydda en befolkning och se till att så få som möjligt inte smittas då får man stänga in dem. Det finns inget annat sätt. Allt annat är bara skitsnack.

Att säga att man själv ska ta ansvar håller inte för 5 öre. Jag kan ta ansvar. Men hur vet jag att resten av befolkningen tar samma ansvar som jag? Hur? Hur? Hur?
Ska staten betala skadestånd ifall jag blivit smittad för att nån annan inte tagit sitt ansvar?
Är det det jag får av staten efter att jag betalat flera miljoner kronor i skatt varje år?

Lämna detta land ni som kan.

Eget ansvar är förstås ett sätt för staten att ifrånsäga sig ansvaret när skiten träffar fläkten, vilket den gör snart när sjukhusen blir fullbelagda.
"Ni har inte följt våra rekommendationer bla bla blaa" kommer det att heta.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ser man till sammanlagda dödstalen pr mil invånare i vissa regioner så ser man hur Stockholms Län sticker ut nationellt:

791,3 Lombardiet
626,9 Madrid
406,1 Emilia-Romagna
310,4 Katalonien
225,5 Piemonte
130,5 Staten New York
130,0 Baskien
128,7 Île-de-France
75,3 Stockholms Län
69,6 Korsika
66,5 Louisiana
60,9 New Jersey
52,4 Balearerna
42,0 Valencia
41,7 Michigan
35,7 St. Washington
32,4 Kanarieöarna
31,5 Lazio
28,8 Campania
24,4 Sardinien, Normandie
21,0 Kalabrien
20,2 Occitanien
18,9 Bretagne
17,8 Basilicata
15,9 Norrbotten
15,3 Cádiz
7,6 Skåne
6,7 Florida
5,9 Kalifornien
5,2 Västra Götaland
2,7 Texas
Hur ligger Region London till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Döda - april, mars

Norge
2 - 50
1 - 44
31 - 39
30 - 32
29 - 26

Sverige
2 - 308
1 - 239
31 - 180
30 - 146
29 - 110
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Senaste fem dagarna ungefärligt:
Norge har dubblat antalet döda
Sverige har tredubblat antalet döda

Edit: Norge har totalt cirka 1/6 del av Sveriges döda. Sveriges elit måste känna sig stolta?
Norge stiger något långsammare än Sverige, men de är på en nivå där Sverige var för en vecka sedan, och det var lika mycket gnäll i tråden för det.

Om du tittar på din egna siffror så ser du att Norge fördubblar antal döda på 4 dagar, Sverige på 3 dagar. Det är inte så att Norge har det här under kontroll.
Citera
2020-04-03, 11:13
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Pneumokockvaccin är vaccinet mot bakteriell lunginflammation, det finns inget specifikt vaccin mot sepsis, även kallad blodförgiftning, som är en infektion som påverkar hela kroppen, som kan orsakas av olika saker.

SARS-CoV-2 är ett virus, det orsakar huvudsakligen viral lunginflammation, vilket det inte finns något vaccin mot.

Det är bara om du får en bakterieinfektion till följd av att immunförsvaret försvagas av viruset, att ett vaccin kommer att hjälpa, så det har viss effekt, men vaccin är ingen garanti för att inte få lunginflammation, eftersom det bara hjälper mot bakterier, inte virus !
OK då missuppfattade jag vad han sa. Jag var dock otydlig i mitt första inlägg och vill därför förtydliga att han inte har sagt att det finns ett vaccin mot blodförgiftning, tyvär kan det ha uppfattats som att han sa så i mitt inlägg. Jag ber om ursäkt, och återkommer såfort jag fått reda på vad det andra vaccinet heter.
Jag tillhör en av riskgrupperna och har bla nedsatt immunförsvar pga en kronisk sjukdom.
Ha en bra dag!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I would like to point out that asymptomatic does not stop a large amount from being pre-symptomatic. The Iceland study is too far in its infancy to draw any conclusions and 2 deaths is far too low a data set to start drawing up CFR’s and IFR’s. If the same statistics were applied to Italy for example, the entire population would have to be infected just for us to get 3,000 deaths - which is obviously not the case.

Indeed, it’s to early to draw any conclusions yet. That’s why I pointed this out specifically.

I don’t think 0,009% death rate will be the case in any country either, but I used it as an argument to show it’s pointless to conclude I was wrong at this stage.

Italy’s death rate can’t be applied in any Scandinavian country what so ever btw. For various of reasons. It’s a lot of variables to take in consideration here.

They have an vast elderly population, they live more together, have more social gatherings with elderly, have a lot higher population density, don’t have as near as many retirement homes, lesser sanitising routines, more humid climate (northern Italy), have a lot more smokers and kiss each other’s cheeks when greeting. Resistance of antibiotics could also be a huge factor.

They simply have a lot more people in the risk group, which is the key here, and they was infected in a very fast rate early, which overloaded their health system a lot. If their curve would have been more flat, they probably could have saved a lot more lives.

A lot more is clearly infected in Italy than the amount of cases confirmed. Who knows, maybe it’s 5, 10, 20, or 30%?

We will se. But of what we can see so far from all countries and which have done most testing and tracking of their infected ones, such as Norway, southeast Asian countries and Island, the death rate is a lot lower than it seems to be.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-04-03 kl. 11:50.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den här tråden har utvecklat sig till en genuin gnälltråd där samma postare postar samma sak om och om igen angående hur illa skött det är och hur duktiga virologer de själva är och vet vad som borde ha gjorts. Kom med något nytt för helvete i stället för att veva på som en skiva som hakat upp sig.

Det dog 5 miljoner i asiaten 1957-58 och inga samhällen stängdes och alla skolor var öppna och folket tog det för vad det var. Hur kan det ses så olika på något liknande då och nu? Ja det är väl de här satans sociala medierna där alla är sin egen självutnämnda expert.

Jag tror att COVID-19 har lite större dödspotential än asiaten vilket vi nu sakta men säkert upptäcker för varje dag. Asiaten ledde ju i sin tur till framforskningen av influensaviruset och det vi årligen nu kan gå och få en spruta emot.
Citera
2020-04-03, 11:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Även Skåne har hög densitet, men ingen Mello-detonator och följaktligen mkt färre dödsfall.
Nä Skåne har inte hög densitet utan väldigt mycket landsbygd och småorter.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det kanske fungerar men är ändå inget bra alternativ pg.a prisskillnaden samt detta

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2013/07/30/business/fda-strengthens-warnings-on-lariam-anti-malaria-drug.amp.html
Samma bieffekter som klorkinin alltså:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5336441/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
googla på det

Tokstolle. Bara för att det nämns i samma dokument så innebär det inte att det är samma sak. Står inget om att de på något sätt är likvärdiga. Dessutom är Meflokin känt för att ge allvarliga psykiska biverkningar. Meflokin är helt oprövad på Covid19 men kör på du och prova så kan du lägga upp hur det gick om du överlever.
Citera
2020-04-03, 11:15
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den här tråden har utvecklat sig till en genuin gnälltråd där samma postare postar samma sak om och om igen angående hur illa skött det är och hur duktiga virologer de själva är och vet vad som borde ha gjorts. Kom med något nytt för helvete i stället för att veva på som en skiva som hakat upp sig.

Det dog 5 miljoner i asiaten 1957-58 och inga samhällen stängdes och alla skolor var öppna och folket tog det för vad det var. Hur kan det ses så olika på något liknande då och nu? Ja det är väl de här satans sociala medierna där alla är sin egen självutnämnda expert.

Co vid-19 är mycket farrligare än asiaten.
Citera
2020-04-03, 11:16
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Tokstolle. Bara för att det nämns i samma dokument så innebär det inte att det är samma sak. Står inget om att de på något sätt är likvärdiga. Dessutom är Meflokin känt för att ge allvarliga psykiska biverkningar. Meflokin är helt oprövad på Covid19 men kör på du och prova så kan du lägga upp hur det gick om du överlever.

ryssarna förespråkar det :

https://twitter.com/chinedu70204650/status/1243921677370585089

Citat:
The Russian pharmacists also believe in the effectiveness of malaria medication against the virus, but suggested that another drug — Mefloquine — should be employed. They said their treatment was developed taking Chinese and French experience into account.

The drug, which has been around since the 1970s, blocks the degenerative effect Covid-19 has on cells and doesn’t allow the virus to replicate further, the Russian Federal Medical-Biological Agency (FMBA) said in a statement. They added that Mefloquine’s immuno-suppressive effect prevents the inflammatory response caused by the disease.

Jag menar att det inte kan skada att ha hemma som sista utväg eftersom vården kommer kollapsa. Jag kommer ta det när jag börjar känna symptom från lungorna.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-04-03 kl. 11:19.
Citera
2020-04-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Efter 2-3 veckor ska covid 19 vara ur kroppen
efter 8-9 dagar kan de riktigt tunga symptomen komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in