2020-04-03, 10:17
Medlem
God morgon
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg. Finland fick på dödskartan idag en gemensam färg på hela landet, då jag bara vet var 7 av de 19 dödsfallen inträffade och verkar som de tagit bort det helt nu i Finland. Lite samma som de gör i Storbritannien. Men där "hann det dö" nog människor till att en extrapolering är vettig.

Äntligen har jag hittat bra regiondata på Turkiet (något jag letat efter i över 10 dagar och tror att det helt enkelt inte fanns innan). Nu är Turkiet delat in i NUTS-2 nivå, dvs 26 regioner. Turkiet har ju varit bland de mest intressanta länderna att följa ett bra tag nu.
Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande. Under är alltså länkar ni kan klicka på för att ta er till kartorna (var en del som inte hade insett det som frågade).

3 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

3 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.
Citera
2020-04-03, 10:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kulmen nås om ett par veckor.
Ok.

Hur många dör då dagligen, om "ett par veckor", och hur länge varar kulmen?

Vi kan ju kika på länder som idag verkar ha nått någon form av kulmen och se vad de gör, hur det går för dem och vilka följder både virusutbrottet i sig samt åtgärder de vidtagit fått.

Nej, här grinas inte över 300 döda.
Citera
2020-04-03, 10:18
Medlem
Ser man till sammanlagda dödstalen pr mil invånare i vissa regioner så ser man hur Stockholms Län sticker ut nationellt:

791,3 Lombardiet
626,9 Madrid
406,1 Emilia-Romagna
310,4 Katalonien
225,5 Piemonte
130,5 Staten New York
130,0 Baskien
128,7 Île-de-France
75,3 Stockholms Län
69,6 Korsika
66,5 Louisiana
60,9 New Jersey
52,4 Balearerna
42,0 Valencia
41,7 Michigan
35,7 St. Washington
32,4 Kanarieöarna
31,5 Lazio
28,8 Campania
24,4 Sardinien, Normandie
21,0 Kalabrien
20,2 Occitanien
18,9 Bretagne
17,8 Basilicata
15,9 Norrbotten
15,3 Cádiz
7,6 Skåne
6,7 Florida
5,9 Kalifornien
5,2 Västra Götaland
2,7 Texas
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tyvärr ligger väl sjukhuset utanför ringmuren.
Ja men rätt nära. De kan ta hjälp av trump att snabbt bygga en extra mur som sträcker sig runt sjukhuset
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det var en uppvisning av låg IQ och möjligtvis en svag utvecklingsstörning. Jag har förklarat för dig att dödligheten i den vanliga influensan är 0,1% , men du envisas med att covid-19 är "långt under 0,1". Har du sett bilderna från New York där dom lyfter upp döda kroppar med truckar och lägger in dem i kylskåpslastbilar? Har du sett bilderna från Madrid där en isrink används som bårhus?

Så ser det kanske ut varje influensasäsong enligt dig? " Kära besökare - isrinken kommer hållas stängd från vecka 8 till vecka 14 på grund av influensasäsongen". Har du sett en skylt som säger så?

Då ska vi se, nya siffror från Island som faktiskt nu testat mer än Norge per invånare. De har alltså lyckats bäst med att spåra hur många som är smittade och hur många som dött av viruset.

De har testat urval av befolkningen och kom fram att ca 6% är smittade. Vid den tidspunken var det 2 döda. Nu är säkerligen siffrorna förändrade med fler döda och fler smittade. Men utifrån de siffrorna får vi fram:

364 000 x 0,06 = 21 840.

2/21 840 x 100 = 0,009%.

Alltså mer än 100 ggr mer än mitt 0,1%.

Det går inte att komma fram till mer korrekta siffror i dagsläget. Vi måste vänta tills det hela är över och har gjort eftertester på hur stor andel av befolkningen som varit smittad. Det kan ta 2 år.

Just nu kan man konstatera att betydligt fler är smittade än de som är bekräftade. Många har inte ens symptom, vilket är ovanligt för en vanlig influensa. Island är dessutom ganska isolerat och inte speciellt urbant. Jag tippar på att utspridningen av viruset är betydligt större i Centraleuropa.

Självklart kommer siffrorna att ändra sig men spela inte smart när du inte har en jävla aning eller ens en siffra rätt.
Citera
Medlem
Exproprieras avatar
Vilket vårdföretag i Stockholm är det som har 50 döda och 230 sjuka?
Citera
2020-04-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det finns så många reviderade uttalanden att det räcker till hela landets alla nyårsrevyer, ståuppare och skämtprogram på TV. Och inte minst underlag till år av examensarbeten inom psykologi, sociologi och socialantropologi.

Självinsikt hos de som styr landet är lika sällsynt som skyddsutrustning hos de i vården.

Kanske de fattar allvaret först när deras egna drabbas. Eller de själva.
Du brukar ha bra och nyanserade inlägg, detta avvek något från din tidigare linje. Tror du inte att det hela handlar om att ingen egentligen vet vad som kan hända och hur detta virus men även hur nationer och människor reagerar när något liknande inträffar? Att det kommer reviderade uppgifter är väl knappast konstigt i denna situation?
Det är lite skillnad på att vara självutnämnd expert på fb (menar inte dig) som enbart skriver utifrån situationer som redan inträffat och myndighetspersoner som Tegnell som måste försöka skapa en fiktiv framtid utifrån modeller och statistik.
Citera
2020-04-03, 10:21
Medlem
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Mindre än 15 IVA platser kvar i Stockholm. Tack vare marginalerna vissa sjukhus kommer hålla samt att det är överflöde på t.ex Huddinge, det är utan tvekan att Triage är igång över hela Stockholmsområdet nu.
Citera
2020-04-03, 10:22
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Hoppas de kommer till användning.
Stort tack!

Känner du till nån bra sida med USAs åldergrupper nya fall och döda? Med etniciteter uppdelade i grupper? Jänkare brukar vara besatta av statistik men jag har inte hittat någon vettig amerikansk sida.
Citera
2020-04-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag undrar vad syftet med detta program är. Ska vi få lära oss att älska vår statsepidemiolog?
SVT har ju visat sig lite kritiska (!!!) till FHM:s strategi (ideologi) på sista tiden, och Skavlan är norsk, inte svensk. Detta gör mig något lite osäker på syftet. Normalt sett hade jag väntat mig ett riktigt mysprogram för att vi alla ska omfamna Anders (bildligt talat förstås i dessa coronatider). Nu är jag bara 99% säker på att det blir Tegnell-propaganda.
Eller så tror Skavlan att programmet blir omtalat och ses av många? Bra för Skavlans plånbok skulle jag tro.
Citera
2020-04-03, 10:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Att snabba på smittspridningen hade varit åtminstone lite mindre dåligt om vi hade haft:

* IVA-platser
* Bemanning
* Skyddsutrustning
* Medicinerm.m.

Är det brist på ovan så är det inte optimalt att påskynda smittspridningen med tanke på den belastning på vården och samhället som uppstår.

Det intressanta är att man gjorde en delvis hemligstämplad rapport över beredskapen vid en epidemi i det svenska samhället och den måste ju ha visat hur allt var med utrustningar, lager och sjukvårdsplatser. Efter detta skulle de ha fattat att Sverige behövde en väldigt långsam smittspridning och därmed infört restriktioner för besökare till Sverige via flyg eller hemmakarantän för hemkommande svenskar. Man hade till och med data på en smittad kvinna från Jönköping som behövde fem veckor på sig för att bli frisk. Fem veckors vård tid för en person är inte svensk sjukvård gjord för. Jag gjorde en trippel bypass för några år sedan och jag slängdes ut från sjukhuset efter tre dagar.
Istället gjorde politiker och myndigheter helt tvärt om i frågan.
Undrar om Italiens, Spaniens och Sveriges statsepidemiologer har gått på samma vidarutbildning?
Citera
2020-04-03, 10:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ser man till sammanlagda dödstalen pr mil invånare i vissa regioner så ser man hur Stockholms Län sticker ut nationellt:

791,3 Lombardiet
626,9 Madrid
406,1 Emilia-Romagna
310,4 Katalonien
225,5 Piemonte
130,5 Staten New York
130,0 Baskien
128,7 Île-de-France
75,3 Stockholms Län
69,6 Korsika
66,5 Louisiana
60,9 New Jersey
52,4 Balearerna
42,0 Valencia
41,7 Michigan
35,7 St. Washington
32,4 Kanarieöarna
31,5 Lazio
28,8 Campania
24,4 Sardinien, Normandie
21,0 Kalabrien
20,2 Occitanien
18,9 Bretagne
17,8 Basilicata
15,9 Norrbotten
15,3 Cádiz
7,6 Skåne
6,7 Florida
5,9 Kalifornien
5,2 Västra Götaland
2,7 Texas
Stockholm sticker ut nationellt men ska ju göra så av naturliga orsaker (densiteten). Norrbotten och övriga svenska regioner har för få döda för att det statistiskt meningsfullt. Norrbotten poppar tex upp med 4 för varje dödsfall.

Kollar du staten New York, som alltså har ca dubbelt så många invånare som Sverige så får du ju en betydligt högre siffra om du bara tar staden New York eller delar upp det i Counties (tror jag det heter där).

Så du jämför lite äpplen och päron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in