Noterar att du hoppade över nästan alla mina frågor.. suck
Citat:
Ursprungligen postat av
LetMomSleep
Det fetmarkerade gör att det inte går att ta det du skriver på allvar. Du menar alltså att fårskocken inte sålt av som yra höns? Tillåt mig gapflabba

Det har varit extrema nettoutflöden från aktiefonder, det är inga flöden som tar ut varandra när folk får panik.
Läste du ens vad jag skrev? Om det köps för 100kr och säljs för 110kr så säljer såklart fonden underliggande för 10kr. Förutsatt att dom inte har likvider för att kunna sköta just in/utflöden lite smidigare.
Citat:
Även om man driver en indexfond säljer man inte helt mekaniskt eftersom det driver kurser för mindre likvida bolag, om du absolut MÅSTE köpa/sälja en större post i ex. Traction kommer priset bli extremt slagigt, utan då säljer du mer likvida bolag för att få in cashen att betala ut till de som hoppar av trots att det hade varit bättre för kollektivet att inte sälja av dessa just då utan istället ex. sitta still i båten tills köparna återvänder till marknaden.
Att tro att indexfonder säljer underliggande utefter hur enkelt det är att hitta köpare istället för vad som måste göra för att hålla sig nära index är helt fel. Det får dom inte ens göra om dom ska marknadsföra sig som indexfond. Om inte marknaden är likvid så får dom stänga in/uttag tills marknaden löst det, se räntefonderna som nyligen stängt ner just av den anledningen.
Citat:
Man kan likställa fonder med att starta en aktieklubb tillsammans med några vänner, där man bestämt sig för en viss strategi, låt säga med inriktning på utdelningar. Sedan får någon i klubben panik från ingenstans, vill hoppa av och få sin del i cash. Då tvingas man kanske sälja av sina bolag med högst utdelning, dvs klubbens inriktning, för att de andra bolagen i portföljen helt enkelt inte har några köpare just då. För att casha ut en person som inte längre har något intresse i klubben!
Påverkar ingen annan om dom säljer av motsvarande panikarens andel i alla innehav, dvs som en indexfond är gör.