2020-04-03, 09:01
Medlem
joh80s avatar
Pressträffar idag:

Klockan 10.00 håller riksbankschef Stefan Ingves ett livesänt tal med anledning av de olika åtgärder som Riksbanken har vidtagit under mycket kort tid. Du kan följa talet på aftonbladet.se.

Klockan 11.00 håller Region Västra Götaland pressträff om utvecklingen kring coronaviruset. Du kan följa det i vår lokala direktrapportering här.

Klockan 14.00 håller myndigheterna sin dagliga pressträff om coronaviruset. Du följer det på aftonbladet.se.

Källa: Aftonbladet
Citera
2020-04-03, 09:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Så i ditt scenario hur hade karantän fungerat bättre? Skulle vi sitta i karantän i x veckor nu med förhoppningen att vi kan ta död på viruset och sen sitta i karantän i x veckor till när nummer 2 kommer?

Med den här lösningen så finns det i alla fall en chans att vi blir hyffsat immuna och kanske inte behöver göra lika mycket om det kommer en nummer 2.
Att snabba på smittspridningen hade varit åtminstone lite mindre dåligt om vi hade haft:

* IVA-platser
* Bemanning
* Skyddsutrustning
* Medicinerm.m.

Är det brist på ovan så är det inte optimalt att påskynda smittspridningen med tanke på den belastning på vården och samhället som uppstår.
Citera
2020-04-03, 09:02
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur får de fram antal smittade i Sverige?
Vilka är inkluderade?
Alla som ringer till 1177 och ”får diagnosen” Corona räknas dessa in?

Är det bara de fysiskt testade är ju mörkertalet helt enormt

Endast de som är inlagda testas för Corona, ja mörkertalet är enormt.
Citera
2020-04-03, 09:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Handhygienen är extremt viktig. Troligtvis mycket viktigare än andningsskydd.

Den svenska propagandan om de icke fungerande munskydden beror på att det inte finns några munskydd att köpa för svensken i Sverige. I övriga världen verkar man helt klart tro på munskydd.
Citera
2020-04-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Företag i Singapore. De har gjort en liten reklamfilm som visar hur testet går till:

https://www.youtube.com/watch?v=ekgJzSEBmTU

Tack!

Om detta skulle visa sig vara en pålitlig metod borde den kunna genomföras i stor skala även i Sverige, utan att sjukvården blir inblandad. Det verkar vara en så enkel process att t.ex. personal som friställts från andra verksamheter och som kan läsa, räkna och skriva borde kunna utföra det efter en viss inskolning.

Det som dessutom krävs är ju att man ordnar resurser inom FHM för att hålla koll på statistiken. Det borde inte heller vara alltför svårt.

Och om man hittar smittade, symptomfria personer som man isolerar i sina hem så borde smittan minska avsevärt.

Trycket på sjukvården påverkas inte eftersom de som blir allvarligt sjuka hamnar där förr eller senare i alla fall. Möjligen skulle antalet som behöver läggas in på sjukhus minska.

Det kan man räkna ut utan att vara epidemiolog.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Jasså? På Region Stockholms presskonferens i går var man väldig tydlig med att vårdplatserna ökar och kommer öka närmsta tiden. Det samtidigt som (vad jag antar i alla fall) smittspridningen och vårdbehovet sprider sig igenom landet.

Tyvärr ser jag ingen tendens på att antalet döda/dag kommer sjunka, tvärtom tror jag det kommer öka.
Självklart kan siffran bli lägre än dagen innan enstaka dagar, men jag menar på att antalet döda/dag kommer stiga, inte sjunka från och med nu.

Jag vågar mig till och med på en gissning. Nästkommande vecka (v.15) kommer vi passera 100 döda/dag, sen kommer kurvan totalt sett fortsätta stiga, med 75-150 döda/dag ett bra tag.

Möjligtvis kommer vi ha riktiga värsting dygn med 200 döda, men siffror på 400-500/dygn tror jag inte vi får se.

Men detta scenario är redan fruktansvärt i mina ögon,och jag hoppas naturligtvis jag har fel.

=/

Jag hoppas också att du har fel. Jag har ingen aning. Men enligt siffrorna som jag hittat så dör fler än som tas in på intensivvård. Så fortsätter detta så måste siffrorna för antal intensivvårdade (på platz.se) vara rejält fel.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Jasså? På Region Stockholms presskonferens i går var man väldig tydlig med att vårdplatserna ökar och kommer öka närmsta tiden. Det samtidigt som (vad jag antar i alla fall) smittspridningen och vårdbehovet sprider sig igenom landet.
Tyvärr ser jag ingen tendens på att antalet döda/dag kommer sjunka, tvärtom tror jag det kommer öka.
Självklart kan siffran bli lägre än dagen innan enstaka dagar, men jag menar på att antalet döda/dag kommer stiga, inte sjunka från och med nu.
Jag vågar mig till och med på en gissning. Nästkommande vecka (v.15) kommer vi passera 100 döda/dag, sen kommer kurvan totalt sett fortsätta stiga, med 75-150 döda/dag ett bra tag.
Möjligtvis kommer vi ha riktiga värsting dygn med 200 döda, men siffror på 400-500/dygn tror jag inte vi får se.
Men detta scenario är redan fruktansvärt i mina ögon,och jag hoppas naturligtvis jag har fel.
=/

Proportioner!! 100 döda per dygn i Sverige motsvarar 500 döda per dygn i Spanien eller 600 döda i Italien!
Citera
2020-04-03, 09:04
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Så i ditt scenario hur hade karantän fungerat bättre? Skulle vi sitta i karantän i x veckor nu med förhoppningen att vi kan ta död på viruset och sen sitta i karantän i x veckor till när nummer 2 kommer?

Med den här lösningen så finns det i alla fall en chans att vi blir hyffsat immuna och kanske inte behöver göra lika mycket om det kommer en nummer 2.

Men alltså, jag vet inte vad som inte riktigt framgår eller varför det tolkas till ytterligheter. Poängen med karantän är att dämpa spridningen och ge andrum till sjukvården. Också för att vi skall kunna styra när och vår peak kommer. Därefter behöver vi börja jobba rationellt, vi behöver testa för anti-kroppar så människor med immunitet kan återgå till samhället. Vi behöver också testa människor för det faktiskt viruset så vi kan isolera dessa och börja styra vårt samhälle därefter. Sen kommer det säkerligen behövas fler och andra mer intelligenta metoder som många med expertkunskap säkerligen kan bistå med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Exakt. Jag skulle aldrig låta mina barn injiceras med ett nytt vaccin mot coronavirus. Eller min fru, för den delen.

Då är jag ändå extremt vaccinliberal.

Särskilt inte om Tegnell säger att det är väl beprövat och säkert, som han sa om Pandemrix.

Jag är också extremt vaccinliberal men efter Pandemrixhistorien har jag blivit medveten om hur viktigt det är att vaccin verkligen är väl beprövade och att det bevisas av forskning, inte att någon bara påstår det som Tegnell gjorde (och hade fel).
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den svenska propagandan om de icke fungerande munskydden beror på att det inte finns några munskydd att köpa för svensken i Sverige. I övriga världen verkar man helt klart tro på munskydd.
Givetvis är det så! Enligt samma devis så sänker de kraven på skyddsutrustningen i vården. De "anpassar vetenskapen" utifrån mängden material som finns...
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är det nya politiskt inkorrekta, att ifrågasätta Sveriges coronahantering.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Medias roll i Sverige är inte att granska myndigheter och makten utan att uppfostra folket.

Sedan gör de allt för att hitta utländska röster som säger att Sverige gör nog rätt. Men i takt med att containern på sjukhusets parkering blir trångbodd så kommer media att byta strategi. Det kommer inte gå att tysta antalet döda jämfört med våra grannländer. Därför kommer de att trycka på folkets ansvar för smittospridningen. De kommer tala om Stockholmare som trotsat rekommendationer och rest runt i landet, skylla på privata äldreboenden för avsaknad av utrustning och rutiner.

Ni har helt rätt i det ni säger. Redan nu börjar man se tendenserna, skylla på vanligt folk att de inte "tagit detta på allvar". Är det så jävla konstigt egentligen när FHM i flera veckor sagt att man kan leva som vanligt och att man bara ska stanna hemma när man känner symptom? Det är en stor fet paradox, att ena stunden som myndighet stå i riks-TV och säga att det inte finns chans för smittspridning i Sverige och ena stunden skylla på vanliga människor att smittspridningen tagit fart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Många tror att det är betydligt fler än vad som rapporterats som dött på grund av covid-19 i landet

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/omvarldens-dom-sa-skoter-sverige-corona/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7444896

Min farbror fick en mystisk lunginflammation förra veckan och avled till följd av den men enligt sjukhuset hade han inte covid-19. Jag är skeptisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in