2020-04-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är helt säker på att den rådande uppfattningen, bland de som är experter på virus, är att Covid-19 beter sig ungefär som något av tidigare coronavirus.

Virus som inte ger immunitet är helt andra sorters virus. Som vinterkräksjukan.

Sen kan var och en välja att tro på vad den vill.
För dig som du skriver handlar det om tro.

Du drar dina fakta ur "röven" dvs det är skitsnack.
Citera
2020-04-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Vad säger ni lockdown-förespråkare om att Wuhan och andra delar av Kina nu igen behöver gå in i karantän aka det vi har sagt hela tiden skulle hända. Karantän fungerar inte om smittan redan finns punkt.
Haha ja de flesta förnekare i denna tråd hyllade Wuhan.. De har successivt försvunnit ur denna tråd.
Citera
2020-04-03, 08:12
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ett nytt test har utvecklats och köpts in av Italien. Om detta test visar sig vara reliabelt skulle det kunna vara något att satsa på även för Sverige.

Det är ett test som påstås ge ett (säkert?!) svar inom 20 minuter.
Får väl se om de är kontaminerade med viruset, likt de som månglas av Bill Gates ..
Citera
2020-04-03, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Vilken peak dödlighet per dag kommer Sverige att få om ingen nedstängning som minskar smittningen från >2 smittade per ny smittad till ett värde under 1?
.

Om inga åtgärder genomförs, har befolkningsstorleken i hela landet inte så mycket att säga för hur många människor som kommer dö varje dag i den inledande fasen.
Så länge det finns fler som ska smittas och inte många nog är immuna, kommer det bara att växa vidare.

20 döda om dagen för en vecka sedan, 50 döda om dagen nu, 150 om dagen om en vecka etc.

Om det går till 500 vet inte jag, men ser egentligen inte någon anledning till att det stannar där om inga strängare åtgärder införs?

Det finns fortfarande miljoner svenskar som är potentiella värdar för viruset. Det är 1 miljon människor bara i Stocholm, så detta kommer att vara en lång tid.
Jag tror inte på någon "peak" i april, om inga åtgärder införs kommer det antagligen mycket senare, eftersom det inte finns något som stoppar smittspridningen.

Så länge R0 är över 1, fortsätter smittspridningen bara, tills många nog är immuna, eller tillräckligt livrädda att de frivilligt bryter all mänsklig kontakt, vilket i sin tur får R0 att minska, men när det inträffar vet ingen?
Senast redigerad av Kurt7777 2020-04-03 kl. 08:15.
Citera
2020-04-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Otroligt låga siffror. Det dör 300 per dag i Sverige i normala fall. Vi har många i Sverige som behöver en sista knuff över kanten, som ändå skulle dött men det här gör ju ingen skillnad.
Ge mig källa på att 300 dör varje dag av en specifik sjukdom i Sverige.
Citera
2020-04-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Ok, mer än jag visste, låter väldigt konstigt, då skulle ju sannolikt väldigt fler unga dö. Antikropparna är ju otroligt viktiga i immunförsvaret.
Vid vissa infektioner som ex calicii ( vinterkräksjuka) så går infektionen så fort genom kroppen att antikroppar inte alltid hinner bildas således kan man få den flera ggr per säsong, för mig okänt om detta stämmer med Corona
Jo, vinterkräksjuka är ju ökänt för det, men alla kända coronavirus utvecklar man någon nivå av temporär immunitet ifrån.
Citera
2020-04-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Får väl se om de är kontaminerade med viruset, likt de som månglas av Bill Gates ..

Ja, håller med om tveksamheten. Det var därför som jag uttryckte mig lite ifrågasättande. Det är många bedragare i farten.
Citera
2020-04-03, 08:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vad säger ni lockdown-förespråkare om att Wuhan och andra delar av Kina nu igen behöver gå in i karantän aka det vi har sagt hela tiden skulle hända. Karantän fungerar inte om smittan redan finns punkt.

Lockdown gör man för att minska belastning på sjukvården och för att begränsa smittspridning. Karantän funkar alltid om den är total och en längre period. Vet inte varför jag försöker förklara för en som ändå inte fattar
Citera
Medlem
Citat:

Precis är det så. Viruset är här för att stanna. Det är mänsklighetens nya och sjunde kända coronavirus som nu nått pandemisk spridning Endast SARS har försvunnit pga den begränsade spridningen och att tro att Sars-Cov-2 ska försvinna om man stänger ner några veckor är bara någons slags flasback-tro. Stänger man ner samhället några veckor så kommer det tillbaka när man lättar på det. Och så kommer länder som stänger ner att hålla på tills de inser att det inte funkar. Det sprider sig sannolikt hela tiden men långsammare när det är fuktigt och varmt och snabbare när det är torrt och kallt. Förutom väder är det immunitet som kommer att få det att spridas långsammare på längre sikt.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Damberg vad kan bli sämre? Ekonomin? Den kommer krascha ändå för lilla Sverige bestämmer inte ekonomin det gör OMVÄRLDEN (USA). Sen kommer inga vilja vara ute i samhället ändå när man kan bli smittas eller vill sluta konsumera pga oroliga tider.

Om vi håller samhället öppet kommer sjukvården kollapsa och FOLK DÖ SOM FLUGOR.

Säg som det är, ni har inte ledarskapet och resurserna att stänga samhället på kort sikt som alla andra I-länder, vi är ett jävla U-land. Ni gör bara det som är mest populistiskt just nu, vilket i sig är äckligt för det innebär att Sverige bryr sig mer om pengar än människoliv, även fast vi ändå kommer ta stryk ekonomiskt.

Får väl se om folk fortfarande tycker det var rätt val när vi har massdöd pga överbelastad sjukvård och en ekonomi i fritt fall ändå.

Äckliga människor.
Senast redigerad av Haddock93 2020-04-03 kl. 08:20.
Citera
2020-04-03, 08:18
Medlem
Ogunquits avatar
Från BNO NEWS
23:32: Brazil’s health ministry has determined that a 75-year-old woman who died on January 23 was infected with coronavirus, more than a month before South America’s first confirmed case. (Source)

Undrar när Sverige hade sitt första "verkliga"
dödsfall?
Citera
2020-04-03, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Lockdown gör man för att minska belastning på sjukvården och för att begränsa smittspridning. Karantän funkar alltid om den är total och en längre period. Vet inte varför jag försöker förklara för en som ändå inte fattar

Karantän fungerar bara lokalt och en kortare tid när nu när viruset nåt pandemisk spridning. Viruset kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in