2020-04-03, 06:04
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Plockgodis är ett aber. Blir bakterier i ibland också..
Ser ofta människor, både vuxna och barn, stoppa ner händerna och plocka upp sura remmar, vill ha två i trasslet utav alla remmar tex
De kan ha hostat med handen för munnen, en reflex man har ibland, och stoppar sedan handen i plastlådan.
Viruset kan överleva i två dagar på plast tex.

Det behöver inte vara endast riskgrupper. Du kan bli smittad och smitta riskgrupper även du.
Jävla aber allt.
Nu vet jag inte men misstänker kraftigt att det är coronan jag åkt på. Hoppas det eftersom jag inte vill bli dålig igen men jag kommer absolut inte köpa lösgodis och liknande när jag är bra igen eftersom man inte vet. Läste att de inte vet hur länge det "lever" eller bara är rester. Var mer än två veckor efteråt de fann spår av viruset på den där båten.
Citera
2020-04-03, 06:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Hur hanterar man följande situation?

Vi är ett gäng på 12 personer som varje vecka hyr en sporthall för att dela upp oss i två lag (blandade åldrar från 25 till 50 år) för att spela en typ av innebandy. Gänget har hållit på i 4 år. Man får böta några 100 om man inte kan komma eller så får man skicka dit någon annan i stället för sig själv.

Ingen publik. Minimalt med närkamper. De flesta byter om hemma.

Borde vi lägga ner eller fortsätta? Ett bråk har utbrutit om vi ska sluta eller spela så länge vi betalt hyra i förskott? (Juni. Rätt mycket pengar)

Hur fan motiverar man de som tycker att Corona är överdrivet och vill köra på så länge man känner sig frisk? Bryter vi mot någon lag om vi kör på? Grupptrycket gör att man känner sig som en idiot om man vill lägga ner.

Vi bor i en stad utanför Stockholm där smittan inte riktigt tagit fart ännu.

Ett mycket bra exempel - vad gör man när det inte längre är sex kvar? Det blir inget spel längre.

Klubbar som din finns på många ställen - eller har funnits. Hur kul är det att hyra en hall, och sedan dyker det inte upp några?

Jag vet faktiskt inte, men om man tänker sig de noshörningshanar jag spelat mot, både inom fotboll och innebandy, skulle jag tro att de har stor förmåga att sprida virus.

Jag tror att det minsta läggnerarna kan göra är ockå att säga att de fullt ut betalar sin del av planhyran.
Citera
2020-04-03, 06:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jäag häar inte sett någon fakta från dig alls.

Det jag säger är att SARS-CoV-2 dör inte ut för att alla sätts i karantän. Det är fakta. Inte ens världens kraftigaste karantänåtgärder kunde göra det. Det flackar kurvan men dödar inte virusstammen.

Först när vi har ett vaccin eller naturlig immunitet dör stammen ut. Det är fakta.

Däremot kan virus mutera och komma tillbaka i en litet annan form.

Men - hur menar du nu? Om vi tar tio personer och placerar dem i ett jaktslott mitt i skogen, med taggtråd och fällor och låsta grindar, så ingen kan komma in. Vi förser dem med alla nödvändiga förnödenheter (mat, mediciner, tvål, klorin, toapapper...) för flera år. När någon dör, så begraver de andra honom/henne själva ute på ägorna.

Efter ett halvår öppnar vi grindarna. Kommer det att finnas något aktivt coronavirus på slottet, då? Om svaret är ja, så vill jag att du utvecklar hur det är möjligt.

Mitt svar är NEJ, men det bygger förstås på tesen att man blir immun i åtminstone några månader, som med andra virusinfektioner Annars skulle de tio personerna teoretiskt sett kunna fortsätta smitta varandra, så att det gick runt, runt...
Citera
2020-04-03, 06:07
Medlem
Företag i Sverige har problem att leverera vårdutrustning till andra länder pga stängda gränser, exempel i Expressen ca nyss:

'svenska företaget Mölnlycke health care haft stora problem att distribuera miljontals ansiktsmasker och gummihandskar till Spanien och Italien, rapporterar Sveriges radio" (Expressen 3 april)

Eeeh.... Nu var detta bara en kort notis, men en fundering väcks ju: varför exporterar ett företag i Sverige masker och handskar till utlandet öht, när det har rasat en debatt senaste veckorna om att vårdpersonal i Sverige inte har tillgång till just sådant? Och andra länder har man hört att de har i princip exportförbud på sin utrustning nu....

Detta såg jag som sagt bara nyss som en kort notis i Expressens flöde. Jag kan bara hoppas att jag har missförstått detta och att vi inte exporterar sånt som vi har skrikit att vi har brist på, i veckor.... Att man inte exporterar medans SSK och äldreboenden här står utan.. 😟 För isf är nog mitt sista förtroende förlorat för den här regeringen.
Citera
2020-04-03, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det är så det fungerar med ett så pass smittsamt virus. Du kan ju titta på rapporten från Harvard.
Så vi har obegränsat med sjukvårdsresurser exempelvis intensivvårdsplatser. Har vi det idag?

Vi kanske kan helt spara in på vården - slutsumman blir ju alltid densamma?

En studie gör ingen "total" vetenskap!
Vilka andra studier har vi?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-03 kl. 06:13.
Citera
2020-04-03, 06:09
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Företag i Sverige har problem att leverera vårdutrustning till andra länder pga stängda gränser, exempel i Expressen ca nyss:

'svenska företaget Mölnlycke health care haft stora problem att distribuera miljontals ansiktsmasker och gummihandskar till Spanien och Italien, rapporterar Sveriges radio" (Expressen 3 april)

Eeeh.... Nu var detta bara en kort notis, men en fundering väcks ju: varför exporterar ett företag i Sverige masker och handskar till utlandet öht, när det har rasat en debatt senaste veckorna om att vårdpersonal i Sverige inte har tillgång till just sådant? Och andra länder har man hört att de har i princip exportförbud på sin utrustning nu....

Detta såg jag som sagt bara nyss som en kort notis i Expressens flöde. Jag kan bara hoppas att jag har missförstått detta och att vi inte exporterar sånt som vi har skrikit att vi har brist på, i veckor.... Att man inte exporterar medans SSK och äldreboenden här står utan.. 😟 För isf är nog mitt sista förtroende förlorat för den här regeringen.
Är det regeringen som äger företaget? Annars är din slutledningsförmåga något skev.
Citera
2020-04-03, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst ska vi flacka ner epidemikurvan. Men det är inte effektivt att sätta hela befolkningen i karantän ett halvår.

Det går heller inte att stänga gränserna helt. En enda smittad sjöman kan ge en rejäl puckel på kurvan sex och en halv månad efter att karantänen inleddes och vi är tillbaka på ruta ett igen . . .

Det är ett besvärligt virus eftersom det har en ganska lång inkubationstid.

Sedan tycker jag INTE att FHM är perfekta i sin hantering av det här. Jag tycker åtgärderna är OK (men inte mer) och man borde varit snabbare att sätta in dem.

Läs mina länkar innan du kommer med dina halmgubbar. Fas 1 (karantän av all icke samhällsviktig personal) behöver "bara" vara 4-6 veckor. Efter att man fått ner smittspridningen och virusmängden så kommer Fas 2 där man håller R en bra bit under 1 tills vaccin (eller åtminstone mer effektiv antiviral medicin) tas fram.

Om enstaka fall finns kvar har vi ändå avlastat sjukvården och plattat ner kurvan mycket mer än vi gör med nuvarande implementerade metoder.

Det har alltså aldrig varit frågan om att utrota helt eller stänga ner allt - inte ens stänga in alla helt. LÄS hela artiklarna.

Du argumenterar ohederligt.

Här är några professorer till som inte håller med dig: https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-l%C3%A5ta-coronaviruset-spridas-%C3%A4r-cynisk-1.25515058

Men du (och FHM) har väl rätt och i stort sett hela övriga världen fel. Vad kan oddsen för det vara tror du?

Om Sverige inte har resurser att kunna genomföra Fas 1 (Hammaren) eller Fas 2 (Dansen) bör man erkänna detta istället.

Och nej EN smittad sjöman ger inte en rejäl puckel med vidtagna åtgärder i fas 2. Patient zero i Kina härjade runt ett bra tag utan att världen hade några åtgärder på plats. Noll åtgärder vill väl inte ens du ha?

"Det hela kretsar kring R. Tidigt i ett vanligt, oförberett land är det någonstans mellan 2 och 3: under de veckorna som någon är smittad smittar de mellan 2 och 3 andra personer i genomsnitt.

Om R är över 1, växer infektioner exponentiellt till en epidemi. Om det är under 1 dör de ner.

Under hammaren är målet att få R så nära noll så snabbt som möjligt för att släcka ner epidemin. I Wuhan beräknades R ursprungligen till 3,9, och efter nedstängningen och den centraliserade karantänen gick den ner till 0,32.

Men till dansen behöver du inte göra det längre. Du behöver bara få din R att stanna under 1".
Senast redigerad av heavydutybody 2020-04-03 kl. 06:13.
Citera
2020-04-03, 06:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Ja fler döda i Covid19 på en vecka än i influensan på ett år o det har precis börjat....

https://www.exakt24.se/fler-doda-i-corona-senaste-veckan-an-i-influensa-under-helt-ar/
Citera
2020-04-03, 06:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Jag tänker, att det nog är svårt att avbryta en leverans när papperen redan är underskrivna. Men någon borde ju ha ropat "hey!" INNAN papperen skrevs under, och ifrågasatt om vi inte hellre behövde produkterna här. Det här är ju något vi kan ta till oss, det kanske går att skriva en lag om det för kommande smittoutbrott? Typ "om ett företag vill exportera varorna X, Y och Z, så ska detta först meddelas Socialstyrelsen, så att de får möjlighet att först köpa upp den kvantitet de önskar av produkterna". Det här kan ju vara en paragraf som ligger vilande, och som snabbt aktiveras när det blir klart att det finns en farlig smitta någonstans i världen.

Nu när Mölnycke ändå har gjort ett eller flera ärliga försök att leverera produkterna utomlands, så tycker jag faktiskt att vi kan ta dem själva...
Citera
2020-04-03, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Han har uppenbarligen någon typ av Asperger eller liknande.

Till exempel när han påstår att munskydd i butiken inte är virustäta och därför inte skyddar. Trots att de självklart förhindrar att man petar sig runt munnen, kortar avståndet för hosta och stoppar större droppar. Man kunde ha tipsat om att ha en tjock halsduk över munnen om man inte har något annat.

Eller till exempel när han sprang runt och påstod att vi inte vet om vi har en smitta från människa till människa i Sverige, när man visste hur smittsamt det var och WHO hade utlyst en pandemi.

Han tänker helt svartvitt. Har sett det bland programmerare och matematiker. De kan vara djävligt bra och kompetenta, som Tegnell uppenbarligen är, men världen är inte svartvit och navigerar man efter en svartvit karta så kommer man alltid vara för sent ute.

Någon annan borde ta ledarpinnen och låta Tegnell få syssla med statistik eller dylikt. För det finns tusen detaljer i gråzonen, förutom stora saker som munskydd, testning, öppenhet kring data, prognoser, m.m. som inte har hanterats.

Detaljer som t.ex. äldreboenden. Bara för att man sagt till personal att inte gå dit om man är det minsta sjuk, så räcker det med att någon gör det ändå och hostar en gång så är det kört. Det förstår man om man inte tänker svartvitt.
Ja han är säkert jätteskicklig. Men de slutliga besluten måste tas av en regering som kan omvandla kunskapen till verkligheten. Regeringen måste brinna för att rädda liv, använda sitt sunda förnuft, vara snabba och handlingskraftiga. Känna en kärlek och ha empati till sitt folk och vilja deras bästa. Allt detta saknar regeringen. De har medvetet förvandlat Sveriges äldreboenden till helvetet på jorden.
Citera
2020-04-03, 06:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Är det regeringen som äger företaget? Annars är din slutledningsförmåga något skev.

Nä, men i händelse av krig och kris brukar regeringar kunna gå in och lägga första tjing på produkter som behövs inom landet, innan de får exporteras. Regeringar brukar t.o.m. kunna kräva att ett privat företag lägger om produktionen av något mindre nödvändigt till något mera nödvändigt, som behövs inom landet. Nu VET inte jag hur Sveriges lagar ser ut, men går inte det här så bör lagarna omgående skrivas om.

Donald Trump berättade t.ex. i sitt tal i går, att han hade kunnat stoppa en stor leverans av respiratorer från ett privat företag (finns det ens några statliga företag i USA?), och rekvirerat dem till t.ex. New Yorks sjukhus. Men han valde att inte göra det.
Citera
2020-04-03, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Spelar ingen roll om det är regeringen som äger företaget eller ej - som jag sa, många länder har infört exportFÖRBUD på viss essentiell vårdutrustning som det landet själva behöver. Jag är som jag sa, inte heller insatt i om Sverige öht har gjort några sådana åtgärder som exportförbud av vårdutrustning vi själva behöver.

Men om myndigheterna inte har uppmärksammat debatten som har pågått ett tag nu, om att vårdpersonal och äldreboendepersonal, riskerar sin hälsa pga brist på skydd, och underlåtit att göra exportförbud (som de flesta andra stater), då blir jag mörkrädd på riktigt. Då betyder det att det är totalt noll koll. Som sagt jag hoppas verkligen, verkligen att jag missuppfattat detta helt, och att vi inte exporterar miljontals masker till andra länder just nu.

Värt att kolla upp vidare sedan men det kanske ngn hugad i tråden även ev. vill göra också, sovdags här.

(Pratet om export var i Expressens livenotiser för en stund sedan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in