2020-04-03, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
308 döda på tre veckor.
Hur många ser vi på listan om tre månader?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Hur ska någon kunna veta det?
Citera
2020-04-03, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur ska någon kunna veta det?
Du är medveten om att du är på ett forum? De senaste 15000 sidorna är spekulationer, ska vi sluta nu?
Jag tippar på kring 16000 ST döda.
Citera
2020-04-03, 05:45
Medlem
Citat:
Jäag häar inte sett någon fakta från dig alls.

Det jag säger är att SARS-CoV-2 dör inte ut för att alla sätts i karantän. Det är fakta. Inte ens världens kraftigaste karantänåtgärder kunde göra det. Det flackar kurvan men dödar inte virusstammen.

Först när vi har ett vaccin eller naturlig immunitet dör stammen ut. Det är fakta.

Däremot kan virus mutera och komma tillbaka i en litet annan form.

Jag har inte direkt påstått att jag har några rena fakta och att det jag säger är bara ren fakta så att säga.. utan mer presenterat vad jag har läst på sistone. Det var endast du som sa att "fakta är fakta" (utan att presenterat några fakta alls... Lite konstig argumentationsteknik, men men ).

Jag har inte heller alls pratat om att utrota viruset med åtgärder, utan det är helt din egen tolkning. Det jag pratar om, och det jag ser andra säga till dig med, handlar om att minimera mänskligt lidande och död, via att bromsa ned smittningstakt, så att sjukvården hinner med........

Nåväl jag ger mig i argumentationen med dig, känns inte som det är fruktbart att kunna komma vidare. Jag vet inte riktigt vad det är du ville föra fram, mer än att det måste vara rätt åtgärder, dock oklart vilka. Du får stå fast vid ditt och jag har min uppfattning klar också.
Citera
2020-04-03, 05:48
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Du är medveten om att du är på ett forum? De senaste 15000 sidorna är spekulationer, ska vi sluta nu?

Kudos!
Inom två veckor har vi passerat 1000.
Det är jag nästan helt säker på.
Jag känner ingen som har blivit smittad eller dött men nyheten lär ju komma innan sommaren.
Citera
2020-04-03, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Om man ser på antalet människor i riskgruppen och procentuell dödlighet bland dessa borde vi hamna på 2400.
Citera
2020-04-03, 05:50
Medlem
Citat:
Men skillnaden blir ju bara höjden på kurvan. Norges kurva bli lägre men mer utsträckt i tiden, än Sveriges.
Mycket skratt: Så, det är ett visst antal smittade som skall fördelas över tiden på det ena eller andra sättet?
Slutsumman blir oavsett åtgärder alltid densamma?

Endast på Flashback, du knodden.

Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-03 kl. 05:55.
Citera
2020-04-03, 05:56
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Anders Tegnell! Han har fel om allt!

Han har uppenbarligen någon typ av Asperger eller liknande.

Till exempel när han påstår att munskydd i butiken inte är virustäta och därför inte skyddar. Trots att de självklart förhindrar att man petar sig runt munnen, kortar avståndet för hosta och stoppar större droppar. Man kunde ha tipsat om att ha en tjock halsduk över munnen om man inte har något annat.

Eller till exempel när han sprang runt och påstod att vi inte vet om vi har en smitta från människa till människa i Sverige, när man visste hur smittsamt det var och WHO hade utlyst en pandemi.

Han tänker helt svartvitt. Har sett det bland programmerare och matematiker. De kan vara djävligt bra och kompetenta, som Tegnell uppenbarligen är, men världen är inte svartvit och navigerar man efter en svartvit karta så kommer man alltid vara för sent ute.

Någon annan borde ta ledarpinnen och låta Tegnell få syssla med statistik eller dylikt. För det finns tusen detaljer i gråzonen, förutom stora saker som munskydd, testning, öppenhet kring data, prognoser, m.m. som inte har hanterats.

Detaljer som t.ex. äldreboenden. Bara för att man sagt till personal att inte gå dit om man är det minsta sjuk, så räcker det med att någon gör det ändå och hostar en gång så är det kört. Det förstår man om man inte tänker svartvitt.
Citera
2020-04-03, 05:57
Medlem
Citat:
Jäag häar inte sett någon fakta från dig alls.

Det jag säger är att SARS-CoV-2 dör inte ut för att alla sätts i karantän. Det är fakta. Inte ens världens kraftigaste karantänåtgärder kunde göra det. Det flackar kurvan men dödar inte virusstammen.

Först när vi har ett vaccin eller naturlig immunitet dör stammen ut. Det är fakta.

Däremot kan virus mutera och komma tillbaka i en litet annan form.

Jag lyssnar på experter (inte den bittra Tenggnällspiken).

Om allt funkar som det ska, dvs helt perfekt utan avbrott eller förhinder med planetens vässade hjärnor, så har vi vaccin om ca 18 månader. Det är ganska lång tid.

Det finns fördelar med karantän. Jag kan t.ex inte smitta någon om jag är i karantän. Vi får ha på oss rymddräkter när vi ska jobba och umgås!
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-03 kl. 06:35.
Citera
2020-04-03, 05:57
Medlem
Straff

Wow! I Nepal sätter de folk som brutit mot corona-regler i en bur på torget. Snacka om extremt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/opb3l0/ekstreme-karantenetiltak-voktet-av-politi-bur-hjemmeselfie-og-gps-sporing
Citera
2020-04-03, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Fan sparka denna Anders Tegnell! Han har fel om allt! Fa van. Sparka honom redan. Det är vårt land som står på spel.

Nej tycker han gör det jättebra jobb. Är du en expert? Hur vet du att du har rätt och har fel?
Citera
2020-04-03, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Nej tycker han gör det jättebra jobb. Är du en expert? Hur vet du att du har rätt och har fel?

För att de riktiga experterna har rätt. Han har handlat fel på alla punkter. Det blir så när aspergers sätter tonen.
Citera
2020-04-03, 06:03
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Mycket skratt: Så, det är ett visst antal smittade som skall fördelas över tiden på det ena eller andra sättet?
Slutsumman blir oavsett åtgärder alltid densamma?

Endast på Flashback, du knodden.

Det är så det fungerar med ett så pass smittsamt virus. Du kan ju titta på rapporten från Harvard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in