2020-04-03, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
All respekt för oliktänkande - du får tycka som du vill, och jag med. Lämnar argumentet med dig då det är tydligt vi nog tycker rätt olika och inte kommer längre i det men lämnar min tanke iaf här för eftervärlden..

Det jag anser är att den extrema bristen på åtgärder från ansvariga i Sverige, närmar sig goda grunder för åtal om ett folkmord. Och jag är en person som vanligtvis uttrycker mig väldigt återhållsamt men nu går det inte att vara tyst längre. Vet att jag inte är ensam om att tycka så här i denna tråd. Min enda förhoppning är att de ansvariga ska få stå till svars, på något sätt, någon gång. Då jag inte längre tror att åtgärder kan stoppa särskilt mkt då det är försent, så hoppas jag på ngn form av laglig rättvisa i senare skede.
Det handlar inte om tyckande. Det handlar om kunskap om hur epidemier fungerar.

Men du har all rätt till dina åsikter. Men fakta är fakta . . .
Citera
2020-04-03, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu läser jag inte utländsk media om just dessa frågor, men jag håller med.

Jag räknade ikväll på hur många som kan dö bara hos dessa Familjeläkarna, och kom till sist fram till att 3000 gamlingar kan bli offer, bara i Stockholm.

Om 50 har avlidit hos ett bolag som har knappt hälften av marknaden, måste 100 ha avlidit totalt. Om de sedan har 250 smittade av 7000 eller kanske av 4500 - beroende på hur man räknar - måste det betyda att vi riskerar att få se 2-3000 gamlingar stryka med, bara i Stockholm.

Om man sedan betänker att många kommuner ute i landet har en avsevärt äldre befolkning, är det lätt att förstå att den här sjukdomen kommer gå fram som ett liehugg i Sverige.

Man får ta en sup och en bön, och hoppas att sjukan inte når ens egna släktingar.

Min moder är 82 och i en riskgrupp, men hon är inte alls döende. Tänk att få leva med att man kanske hostade ihjäl morsan. Ja, är det något jag inte önskar i mitt liv så är det väl att man kanske gjorde det.

Det jag vill lyfta fram är att Familjeläkarna säger att 20 % har avlidit.

Ja jag vet, de har säkert äldreboenden som hospis, och folk skulle ändå dö, men är det verkligen så med alla? På SVT fanns ju en nyhet om en med en moder som var bara 76, eller vad det var.

Förstår din oro. Min mamma är "bara" 65, men har ca 3-4(!) underliggande 'risktillstånd". Och arbetar som lite mer ansvarig SSK/DSK på ett boende, UTAN skyddsutrustning så klart... Som så många ggr har tagits upp i tråden, så är det verkligen där ute, i verkligheten. Som tur är har jag lyckats övertala henne att inte jobba på ett tag, tills detta är över. Om hon skulle få i sig viruset, särskilt större mängder kanske, så är det tack och godnatt för henne.

Med regeringens brist på ansvarstagande så får vi försöka bäst vi kan, att ta hand om våra anhöriga och äldre.
Citera
2020-04-03, 05:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Hur hanterar man följande situation?

Vi är ett gäng på 12 personer som varje vecka hyr en sporthall för att dela upp oss i två lag (blandade åldrar från 25 till 50 år) för att spela en typ av innebandy. Gänget har hållit på i 4 år. Man får böta några 100 om man inte kan komma eller så får man skicka dit någon annan i stället för sig själv.

Ingen publik. Minimalt med närkamper. De flesta byter om hemma.

Borde vi lägga ner eller fortsätta? Ett bråk har utbrutit om vi ska sluta eller spela så länge vi betalt hyra i förskott? (Juni. Rätt mycket pengar)

Hur fan motiverar man de som tycker att Corona är överdrivet och vill köra på så länge man känner sig frisk? Bryter vi mot någon lag om vi kör på? Grupptrycket gör att man känner sig som en idiot om man vill lägga ner.

Vi bor i en stad utanför Stockholm där smittan inte riktigt tagit fart ännu.

Slå på dom idioterna! Det är inget litet hot. Lägg ner!
Citera
2020-04-03, 05:17
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Men skillnaden blir ju bara höjden på kurvan. Norges kurva bli lägre men mer utsträckt i tiden, än Sveriges.

Exakt, det som Sverige säger varje dag i princip tappat räkningen 30-40dar kanske det har tjatats om denna kurva, samtidigt som vi gör allt som går utan att bli åtalad för vållande i 180 grader i andra riktningen.

Tog inte hänsyn till folkmängd, så visst Norge är mest lika Sverige därför tog det, orättvist att säga att halverats kanske vi får se framåt men näst intill, hälften ungefär grovt dör i Norge där man inte kört Duharte-style ytan minskat lite mer sociala bitar.
Citera
2020-04-03, 05:18
Medlem
Citat:
Det handlar inte om tyckande. Det handlar om kunskap om hur epidemier fungerar.

Men du har all rätt till dina åsikter. Men fakta är fakta . . .

Jag har inte sett dig presentera några fakta alls, faktiskt i dina svaromål till mig, bara sånt som du presenterat som fakta enligt dig själv. Men det är lugnt, jag läser på mkt i media och forskning från hela världen, så jag upplever mig ha god grund för det jag sedan formar till min åsikt. Det gör säkert du också. Sen finns det ett visst utrymme att ta det säkra före det osäkra med ett nytt virus, anser jag. Men men. Ha det fint och stay safe.

Citera
2020-04-03, 05:28
Medlem
Citat:
Men skillnaden blir ju bara höjden på kurvan. Norges kurva bli lägre men mer utsträckt i tiden, än Sveriges.

Det är just tid vi måste vinna i o m att sjukvården snart är överbelastad. Du offrar alltså de älde och sjuka utan att ge dem en chans. Hela strategin med Hammaren och Dansen går ut på att köpa tid för att hinna få fram mediciner, avlasta sjukvården åtminstone periodvis för att så småningom komma fram till ett vaccin.

Flockimmunitet är inte en strategi - det är ett resultat när en stor del av befolkningen blivit smittade (och dit vill du skynda?).

För att citera professor Björn Olsen:

"Det finns också ett tredje alternativ: Att släppa restriktionerna för att minimera skadorna på ekonomin. Men det är ett val som skulle ställa om vår moralisk-etiska kompass en gång för alla, anser Olsen.

– Om vi säger: ”vi släpper på det här nu och låter sjukvården ta smällen. Det kommer göra ont och det kommer vara smutsigt, men det kommer att vara värt det. ”Då har vi plötsligt en grupp människor som vi tycker kan undvaras, som kan exkluderas. Vi har accepterat att utsatta grupper, gamla och svaga, som vi normalt värnar om, kommer att dö.

Hur många kommer att dö av coronaviruset globalt?

– Den här pandemin har tagit fart sedan ungefär en månad, så vi kan egentligen inte säga särskilt mycket om hur framtiden kommer att te sig. Men om vi får en bred smittspridning talar vi om miljontals döda världen över. Men hanteras pandemin fel kan det bli värre än så, menar Olsen."

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
Citera
2020-04-03, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har inte sett dig presentera några fakta alls, faktiskt i dina svaromål till mig, bara sånt som du presenterat som fakta enligt dig själv. Men det är lugnt, jag läser på mkt i media och forskning från hela världen, så jag upplever mig ha god grund för det jag sedan formar till min åsikt. Det gör säkert du också. Sen finns det ett visst utrymme att ta det säkra före det osäkra med ett nytt virus, anser jag. Men men. Ha det fint och stay safe.

Jäag häar inte sett någon fakta från dig alls.

Det jag säger är att SARS-CoV-2 dör inte ut för att alla sätts i karantän. Det är fakta. Inte ens världens kraftigaste karantänåtgärder kunde göra det. Det flackar kurvan men dödar inte virusstammen.

Först när vi har ett vaccin eller naturlig immunitet dör stammen ut. Det är fakta.

Däremot kan virus mutera och komma tillbaka i en litet annan form.
Citera
2020-04-03, 05:31
Medlem
Citat:
Tror aldrig att Norge, eller för den delen resten av Sverige, får samma nödläge som Stockholm. Den urusla organisationen av sjukvård och äldreomsorg, och nonchalanta inställningen hos somalier och medelålders svenskar saknar motstycke i Norden.
Citera
2020-04-03, 05:34
Medlem
nu har jag inte hängt med sen kl 19 igår,men hann se att regimen skickat nån forskare till tv4 som stog och babblade om att stockolm kanske redan nåt flockimmunitet och annat dravel bla bla,är det inte det är det nåt annat som skitprat om trump mm.
är ju precis likadant som förut som med invandringen,klimatet.
kan det bli ett stopp med den här skiten efter coronoakrisen och allas ekonomi har krashat,jag menar att det måste ju vända nån jävla gång☹️
och sen mitt i alltihopa skicka 100milj till globalisterna,man upphör aldrig och förvånas.
Citera
2020-04-03, 05:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
308 döda på tre veckor.
Hur många ser vi på listan om tre månader?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-03 kl. 05:40.
Citera
2020-04-03, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Det är just tid vi måste vinna i o m att sjukvården snart är överbelastad. Du offrar alltså de älde och sjuka utan att ge dem en chans. Hela strategin med Hammaren och Dansen går ut på att köpa tid för att hinna få fram mediciner, avlasta sjukvården åtminstone periodvis för att så småningom komma fram till ett vaccin.

Flockimmunitet är inte en strategi - det är ett resultat när en stor del av befolkningen blivit smittade (och dit vill du skynda?).

För att citera professor Björn Olsen:

"Det finns också ett tredje alternativ: Att släppa restriktionerna för att minimera skadorna på ekonomin. Men det är ett val som skulle ställa om vår moralisk-etiska kompass en gång för alla, anser Olsen.

– Om vi säger: ”vi släpper på det här nu och låter sjukvården ta smällen. Det kommer göra ont och det kommer vara smutsigt, men det kommer att vara värt det. ”Då har vi plötsligt en grupp människor som vi tycker kan undvaras, som kan exkluderas. Vi har accepterat att utsatta grupper, gamla och svaga, som vi normalt värnar om, kommer att dö.

Hur många kommer att dö av coronaviruset globalt?

– Den här pandemin har tagit fart sedan ungefär en månad, så vi kan egentligen inte säga särskilt mycket om hur framtiden kommer att te sig. Men om vi får en bred smittspridning talar vi om miljontals döda världen över. Men hanteras pandemin fel kan det bli värre än så, menar Olsen."

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
Javisst ska vi flacka ner epidemikurvan. Men det är inte effektivt att sätta hela befolkningen i karantän ett halvår.

Det går heller inte att stänga gränserna helt. En enda smittad sjöman kan ge en rejäl puckel på kurvan sex och en halv månad efter att karantänen inleddes och vi är tillbaka på ruta ett igen . . .

Det är ett besvärligt virus eftersom det har en ganska lång inkubationstid.

Sedan tycker jag INTE att FHM är perfekta i sin hantering av det här. Jag tycker åtgärderna är OK (men inte mer) och man borde varit snabbare att sätta in dem.
Citera
2020-04-03, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tror aldrig att Norge, eller för den delen resten av Sverige, får samma nödläge som Stockholm. Den urusla organisationen av sjukvård och äldreomsorg, och nonchalanta inställningen hos somalier och medelålders svenskar saknar motstycke i Norden.
Ja det är ett stort aber. Jag är glad att jag inte jobbar i Sthlm längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in