2020-04-03, 03:21
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
För dyrt, vi har bara 7000 kr om året till förvaltningsvaror som mopphinkar, pennor, plasthandskar, namnbrickor etc, lite lågt jag vet, men det där paketet kommer vi aldrig ha råd med.

Vi ska vara glada om vi får en 50 cl flaska handsprit

Visa chefen. Kostnaden i förlorad intäkt blir väldigt snabbt högre.
Det är utrustning som kan dras av i deklaration.
Chefen måste vara totalt dum i huvudet om han inte förstår det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Hej allihop.

Har inte skrivit i tråden tidigare. Men har hört att en stor del av de som dött som en följd av Covid-19 här i Sverige har anknytning till Afrka. Kan det vara så att de har en underliggande sjukdom?

Vad jag menar med det är att när jag var yngre så visade man ofta på nyheterna olika svältkatastrofer i Afrika.

Kan det vara så att dessa återkommande problem med näring har byggt in någon form av svaghet i deras genpool vad gäller immunförsvaret?

Nej. Av de 307 som dog är ca 12 personer afrikaner.
Citera
Medlem
Citat:
Finns inga munskydd att få tag på i Sverige, inte ens handsprit.

Dessutom att "Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad" fungerar inte för oss som jobbar i livsmedelsbutiker för att vi inte får något skydd + att vi hanterar kontanter, id kort etc från alla kunder, sitter framför alla som hostar, nyser och harklar sig framför oss rakt ut.

Vi inom livsmedel är dem som kommer ryka först när det blir extremt allvarligt.

Lider med er! Ni är verkligen vardagshjältar som stretar på. Enda jag kan råda till är att prata med den som är ert fackliga skyddsombud. Om du inte vet/ni inte har ngn, så ring ert fackförbund (Handels?) och ta upp det här, och resonera kring vad facket kan hjälpa er med att begära i termer av skydd. Det finns skyldighet för arbetsgivare i lagen, att skydda sina arbetstagares hälsa ifrån risker...

Lycka till!
Citera
2020-04-03, 03:22
Medlem
Positivt att fler vill bli läkare och ssk i alla fall. Kanske kan råda bot på ssk-bristen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/intresset-for-att-bli-lakare-och-sjukskoterska-okar-kraftigt/
Citera
2020-04-03, 03:24
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ring dem. Ingen butik har antagligen tänkt på det först nu när jag skriver att de behöver sätta upp en lapp om att människor som är sjuka ska respektera butiken och dess anställda som kunder och återkomma när de är friska istället. Problemet löst. Sedan säger ni till. Klarar jag av att göra det i butiker som inte ens arbetar i dem, ska de anställda kunna göra det under en pandemi. Människor förväntar sig inte det. Medelålders kvinnor blir som små gnälliga barn eftersom de krymper av förvåning. Man säger till trevligt såklart. Jag kommer iallafall sluta. Tror folk förstår nu.

Ska faktist ta upp detta, fortfarande problemet med folk som inte tror dem är sjuka och går runt med viruset utan symptom men fulla smittbärare i veckor, kan vara jag som sitter och smittar tusentals kunder i veckan, vem vet.
Citera
2020-04-03, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analipungbl4si
Hade jag bott på Gotland hade jag KRÄVT att alla färjor, både till och från, ska stoppas. Hoppas verkligen de är tuffa nu när det gäller. De kommer inte klara en pandemi på ön då det kommer krossa de 3 vårdcentralerna som finns på Gotland.

Absolut, håller med. Min erfarenhet av Gotland är att de säkert har precis så att det räcker - för kommuninvånarna där. Vid enstaka extrema nödfall under sommarturismen så kanske det går att få fram ngn helikopter för ngn dödssjuk patient för att åka till fastlandet. Men ett flertal dödssjuka ("extra patienter" ) som ligger och rosslar och behöver IVA...nej.

Detsamma kan iofs sägas om många mindre orter i Sverige. Men kanske att Gotland och fjällen är det vi i sthlm åker mest till, vet inte, har inte hört diskussioner om andra resmål i Sverige...
Citera
2020-04-03, 03:31
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Lider med er! Ni är verkligen vardagshjältar som stretar på. Enda jag kan råda till är att prata med den som är ert fackliga skyddsombud. Om du inte vet/ni inte har ngn, så ring ert fackförbund (Handels?) och ta upp det här, och resonera kring vad facket kan hjälpa er med att begära i termer av skydd. Det finns skyldighet för arbetsgivare i lagen, att skydda sina arbetstagares hälsa ifrån risker...

Lycka till!

Tack, vi försöker så gott det går.
Kommer försöka ta upp detta i början av nästa vecka, skriver försöka eftersom det är svårt att få fram information till "höjdarna".

Finns inte mycket information om vad som är rätt och hur vår lagliga rätt fungerar under en pandemi som denna, så företag kan göra vad dem vill eller rättare sagt vad dem inte vill.

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Visa chefen. Kostnaden i förlorad intäkt blir väldigt snabbt högre.
Det är utrustning som kan dras av i deklaration.
Chefen måste vara totalt dum i huvudet om han inte förstår det.

Handlar nog inte om min chef utan chefens chef, och den chefens chef och chefernas chef och till slut VD.
Många ranker att klättra.
Har siffrorna framför mig redan då jag för diagram över vad vi drar in varje dag, skulle inte bli positivt om vi måste hålla stängt direkt.
Vet inte hur mycket pengar utrustning som detta kan dras av i deklarationen.

Dock fungerar inte direkt den där utrustningen att jobba med, vi skulle nöja oss med handsprit & ansiktsmasker, men enligt Tegnell så är ansiktsmasker & handsprit reserverade till vården så inte vårdpersonalen blir smittade som måste ha ständig KUNDKONTAKT, så vi inom livsmedelsbranschen blir helt enkelt utan!

Skulle vara roligt om alla som jobbar inom livsmedel blev sjuka och alla mataffärer stängdes ner några veckor, undrar om folk skulle börja äta kottar och barr.
Senast redigerad av Kakap0 2020-04-03 kl. 03:34.
Citera
2020-04-03, 03:34
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ska faktist ta upp detta, fortfarande problemet med folk som inte tror dem är sjuka och går runt med viruset utan symptom men fulla smittbärare i veckor, kan vara jag som sitter och smittar tusentals kunder i veckan, vem vet.
Men folk vet inte om de inte har symptom. Avstånd och hosta i armvecket om man plötsligt måste hosta. Sedan så får man gå hem. Det är en kontaktsmitta men inte syra. Människor blir inte direkt infekterade såsom andra ämnen skadar vid omedelbar kontakt. Omkring 2-3 smittar var sjuk. Så fort man varit i kontakt med någon som kan ha smittat en ska man isolera sig. Jag gjorde det. Tog några dagar sedan blev jag sjuk. Han tror ändå inte att han gjort mig sjuk, sedan inte att det kan vara covid-19. Det är för att folk inte förstår hur allvarligt lite sjuk, är. Eftersom de inte känner så mycket och bara har lite hosta och så. Jag vill tro att jag inte blivit smittad med flit utan blivit extremt arg och att problemet var att personen inte ville förstå. Men jag gav igen. Det är meningslöst att egentligen gräva i vilka som är sjuka utan symptom eller om folk är elaka eller aningslösa. Vi kommer alla möts viruset. Försök skjuta upp det bara och ha sådant som behövs hemma när det händer (paracetamol, mat och hygienartiklar, läkemedel, varma drycker, glass eller is osv) Man ska inte grubbla så mycket över det som kanske är utan vara försiktig bara. Inga onödiga risker. Det viktigaste är att vården hänger med och svagare grupper hålls undan så mycket som möjligt från viruset.
Citera
2020-04-03, 03:36
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Tack, vi försöker så gott det går.
Kommer försöka ta upp detta i början av nästa vecka, skriver försöka eftersom det är svårt att få fram information till "höjdarna".

Finns inte mycket information om vad som är rätt och hur vår lagliga rätt fungerar under en pandemi som denna, så företag kan göra vad dem vill eller rättare sagt vad dem inte vill.

Handlar nog inte om min chef utan chefens chef, och den chefens chef och chefernas chef och till slut VD.
Många ranker att klättra.
Har siffrorna framför mig redan då jag för diagram över vad vi drar in varje dag, skulle inte bli positivt om vi måste hålla stängt direkt.
Vet inte hur mycket pengar utrustning som detta kan dras av i deklarationen.

Dock fungerar inte direkt den där utrustningen att jobba med, vi skulle nöja oss med handsprit & ansiktsmasker, men enligt Tegnell så är ansiktsmasker & handsprit reserverade till vården så inte vårdpersonalen blir smittade som måste ha ständig KUNDKONTAKT, så vi inom livsmedelsbranschen blir helt enkelt utan!

Skulle vara roligt om alla som jobbar inom livsmedel blev sjuka och alla mataffärer stängdes ner några veckor, undrar om folk skulle börja äta kottar och barr.
Prata med facket? De borde kunna ställa några krav såsom skyltning iallafall.
Citera
2020-04-03, 03:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag har tänkt på en sak jag vill ni kanske skall tänka på i covida-19 farsoten.
Köp inget plockgodis. Människor kan ha stoppat ner fingrar i plastlådorna. Många olika personer gräver bland godiset. Sett ibland att någon stoppar ner handen istället för skopan när det är lite större godisbitar.
Var rädd om er.
Citera
2020-04-03, 03:39
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har tänkt på en sak jag vill ni kanske skall tänka på i covida-19 farsoten.
Köp inget plockgodis. Människor kan ha stoppat ner fingrar i plastlådorna. Många olika personer gräver bland godiset. Sett ibland att någon stoppar ner handen istället för skopan när det är lite större godisbitar.
Var rädd om er.
Hahahaha kul signatur.

Hm skrev det på Facebook. Plockgodis och riskgrupper är inte en bra kombination.
Citera
2020-04-03, 03:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Finns inga munskydd att få tag på i Sverige, inte ens handsprit.

Dessutom att "Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad" fungerar inte för oss som jobbar i livsmedelsbutiker för att vi inte får något skydd + att vi hanterar kontanter, id kort etc från alla kunder, sitter framför alla som hostar, nyser och harklar sig framför oss rakt ut.

Vi inom livsmedel är dem som kommer ryka först när det blir extremt allvarligt.

Mest troligt är att du och dina arbetskamrater redan haft covid-19, vare sig ni varit assyptomatiska eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in