2020-04-03, 02:09
Medlem
Haloumis avatar
"Den 41-åriga kvinnan gråter. Hon vill inte medverka med sitt förnamn, men vi kan kalla henne Karin.

Karin jobbar till vardags som undersköterska på ett sjukhus i Stockholm. När vi pratar sitter hon på en akutmottagning – som patient. Hon har väldigt svårt att andas och hoppas bli inlagd på sjukhuset. Samtidigt vet hon av egen erfarenhet hur snabbt platserna sinar, inte minst i tider som dessa.

– Men det är verkligen jättetungt att andas. Det känns som att det är ett skum i halsen som inte går att hantera. Jag är livrädd. "

En som vårdade en hostande patient och själv blev sjuk.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/kvinnorna-raddar-andra-plagas-nu-sjalva-svart
Citera
2020-04-03, 02:10
Medlem
[quote=new2011|71023032]
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Inte en omöjlighet. Sker det skriftligt går det inte att fejka att man är normal.

Man måste lägga i grundlagen.
Jag försöker inte titta på presskonferenserna för att de gör mig arg och ledsen.
Jag ser många psykopater som försöker manipulera och föra folket bakom ljuset.
De ger inte tydlig information och leder inte folket sanningen. Bara demogoji.
När det är över skyller de folket och tar inte ansvar.
Japaner gör harakiri när de gör något dumt mot samhälle men Makteliten i Sverige får feta avgångsvederlag när de misslyckas.
Citera
2020-04-03, 02:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst är det så.

New York har väl en rätt stor Chinatown, apropå ingenting . . ?

Jepp! En intressant iakttagelse som jag icke tänkt på - en population som innebär att man har en till- och frånströmning utav folk från värst drabbade områden, torde vara i än större farozon än de som inte har det. Ungefär som vi i Europa och skidåkande turister...
Citera
2020-04-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Just det som är så svårt, svenskar har haft sina tyglar allt för länge, regeringen vet att vi svenskar kommer inte att göra något så de kan komma undan med allt. Men någon gång så måste det räcka för den yngre generationen skull.

Håller med om det, jag är bara en vanlig kvinna dock, ingen revolutionär som växt upp i Amazonas djungler och tränats för den typen av uppgift

Dock håller jag med helhjärtat om att alla ansvariga skall ställas till svars efter detta, med rättsliga efterspel till den grad det är möjligt och självklart rösta bort dem etc.
Citera
2020-04-03, 02:12
Medlem
aina08s avatar
Från Aftonbladet:

Bor i Småland med familj, är det ok att vi åker och hälsar på våra föräldrar i Stockholm i påsk, våra föräldrar är 50 år och barnbarnen saknar dom. Tacksam för svar. Per

Fortfarande ingen info ang campingar? Vi avråds från inrikes resande. Gäller det i hela Sverige eller bara Stockholmarna? Jag har en bra bit att åka till affären och det är ju också en resa tänker jag. Eller är resa endast när man övernattar? Eva

Folk fattar alltså fortfarande inte...!?

Om 80% av befolkningen förstår att lyda de rekommendationer som kommit så är de fortfarande ca 2 miljoner svenskar som inte gör de och lever på som vanligt.
Och så undrar folk varför vi behöver tydliga förbud.
Citera
2020-04-03, 02:13
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så vad tror ni.
Får vi höra nåt från Löven & co i morgon om en plan för påsken eller har han redan tagit semester?
Stänger man Sverige.
Stänger man Stockholm.
Stänger man ens Gotlandsfärjorna?
Eller blir det inte mer än uppmaningen om att påskkärringarna i år inte ska knacka dörr och tigga godis...?

Gotlandsfärjorna kommer stå stilla i påsk. Det är jag övertygad om.

Stänga Stockholm, nej. Det verkar så svårt enligt dom.

Allmänna Råd om att ha sjal eller halsduk för ansiktet skulle vara uppfriskande. Liknande USA gör.

En positiv nyhet vore att antikroppstester är färdiga att tillverkas inhemskt.

Bekräftelse från FHM att asymptomatiska smittar vore också hedersamt av dom.
Citera
2020-04-03, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Apropå "höga doser virus" kan man tänka sig att immunförsvaret får ett litet försprång om virushalten är liten i interstitiet och väldigt få virus hinner binda till receptorer för att föröka sig.

Med en hög dos initialt, hinner däremot inte immunförsvaret med utan det blir på efterkälken och när väl B- och T-cellsytemen drar igån har man stora mängder av virusangripna celler som cytolyseras av T-celler.

Smygs däremot infektionen igång hinner inte så många virus angripa celler och cytolysen blir inte så våldsam.

Men det är bara en hypotes, jag har inte någon forskning i ryggen för det här.
Därför dör många sjukvård personal i Italia
Citera
2020-04-03, 02:15
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
[quote=new2011|71023032]
Citat:
Inte en omöjlighet. Sker det skriftligt går det inte att fejka att man är normal.

Jag försöker inte titta på presskonferenserna för att de gör mig arg och ledsen.

Svårigheten med ett nytt virus är just detta att ge adekvat och riktig (sanna) fakta, men att man inte fullt ut ens försökt står, enligt mig, helt klart fast. Man velar allt för mycket och detta tyder mer på desinformation än okunskap... Är man så osäkra på ett virus potenta och allmänna, samt specifika egenskaper, ja då går man mer försiktigt fram än vad Tegnell, Löfven et al gjort...
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
[quote=new2011|71023032]
Citat:

Det är bestraffningen för att vi har det så bra och hoppas att nån annan ska lösa problemen.
Det är inte raketforskning att lista ut att nån inte är som oss.

Man kan scanna hjärnor men det är att ta i. Men vi vill ju inte att såna människor ska ha sånt stort ansvar, för de äventyrar andra människors liv i större omfattningar. De bryr sig inte, men får däremot en kick av det.

Thank god att de inte är piloter eller liknande. De saknar tålamod.

Ta t.ex Dan Eliasson som hoppar fritt mellan stora myndigheter och bränner ner landet. Kolla valfri intervju och låt dig häpnas av det du ser. Han gör extremt många gester/ansiktsuttryck på kort tid som inte matchar nån form av genuin mänsklighet. Han ska ha tvångströja på sig.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Från Aftonbladet:

Bor i Småland med familj, är det ok att vi åker och hälsar på våra föräldrar i Stockholm i påsk, våra föräldrar är 50 år och barnbarnen saknar dom. Tacksam för svar. Per

Fortfarande ingen info ang campingar? Vi avråds från inrikes resande. Gäller det i hela Sverige eller bara Stockholmarna? Jag har en bra bit att åka till affären och det är ju också en resa tänker jag. Eller är resa endast när man övernattar? Eva

Folk fattar alltså fortfarande inte...!?

Om 80% av befolkningen förstår att lyda de rekommendationer som kommit så är de fortfarande ca 2 miljoner svenskar som inte gör de och lever på som vanligt.
Och så undrar folk varför vi behöver tydliga förbud.

Detta får dig nog att förstå mentaliteten på en del människor ännu mer:

Citera
2020-04-03, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jepp! En intressant iakttagelse som jag icke tänkt på - en population som innebär att man har en till- och frånströmning utav folk från värst drabbade områden, torde vara i än större farozon än de som inte har det. Ungefär som vi i Europa och skidåkande turister...
Ja. Jag påpekade just det där med USAs många Chinatowns som en riskfaktor, i tråden . . . För sisådär 10000 inlägg sedan . . . .
Citera
2020-04-03, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4
https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/aerosol-coronavirus-spread-white-house-letter/index.html

Lite citat kanske? Experter tror att även personer genom att bara andas och prata kan smitta. Alltså inte bara av host, och nysningar utan via andningen. Mer troligt inomhus då andningen stannar i luften medan utomhusluften då passerar på ett annat sätt. Nu rekommenderas amerikanare att bära munskydd i New York.

Jag vill veta mer och jag orkar inte ta in allt snart med vad alla säger och hur det ändras varenda dag. Kan ingen jävel konstatera något för en gång skull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in