2020-04-03, 02:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Detta får dig nog att förstå mentaliteten på en del människor ännu mer:

Vart är deras föräldrar i de här kan man undra... lät inte mogen för att få röka heller.
Men ja kan ha viss förståelse om ungar inte är fullt utvecklade i hjärnan eller skämtar och vill verka lite balla för sina polare.
Men vuxna människor som fortfarande inte förstår hur läget är i landet. Som fortfarande vrider och vänder på allt för att dom ska kunna strunta i sitt ansvar för att egot är större. De är riktigt sjukt.

Förstå hur stort mörkertal av smittade vi har. Och de som smittar innan symtom, eller dom som inte lyssnar på signalerna och jobbar, handlar osv kanske 1 dag för mycket innan dom blir mer sjuka, eller dom som gärna vill få symtomen att vara pollen eller vanlig förkylning och bara kör på som vanligt.
Ja man kan fortsätta hur länge som helst. ALLA dessa sprider fortfarande viruset i hela landet, och regeringen vill fortfarande tro att rekommendationer kommer att stoppa spridningen.
Nu är de fokus på Stockholm men samtidigt ökar smittan rejäl i övriga landet.
Hur ser de ut om 2-3 veckor...?
Citera
2020-04-03, 02:26
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Gotlandsfärjorna kommer stå stilla i påsk. Det är jag övertygad om.

Stänga Stockholm, nej. Det verkar så svårt enligt dom.

Allmänna Råd om att ha sjal eller halsduk för ansiktet skulle vara uppfriskande. Liknande USA gör.

En positiv nyhet vore att antikroppstester är färdiga att tillverkas inhemskt.

Bekräftelse från FHM att asymptomatiska smittar vore också hedersamt av dom.
Ja tror nog också att de på sin höjd kommer att stoppa färjorna, men mer blir det nog inte.
En ny uppmaning till påskkärringarna kanske på sin höjd och lite fler förmaningar med allvarlig röst.
"Tänk efter en extra gång om du verkligen måste resa."
Jag har inga stora förhoppningar på nåt annat. De är nog helt enkelt kört...
Citera
2020-04-03, 02:28
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Vart är deras föräldrar i de här kan man undra... lät inte mogen för att få röka heller.
Men ja kan ha viss förståelse om ungar inte är fullt utvecklade i hjärnan eller skämtar och vill verka lite balla för sina polare.
Men vuxna människor som fortfarande inte förstår hur läget är i landet. Som fortfarande vrider och vänder på allt för att dom ska kunna strunta i sitt ansvar för att egot är större. De är riktigt sjukt.

Förstå hur stort mörkertal av smittade vi har. Och de som smittar innan symtom, eller dom som inte lyssnar på signalerna och jobbar, handlar osv kanske 1 dag för mycket innan dom blir mer sjuka, eller dom som gärna vill få symtomen att vara pollen eller vanlig förkylning och bara kör på som vanligt.
Ja man kan fortsätta hur länge som helst. ALLA dessa sprider fortfarande viruset i hela landet, och regeringen vill fortfarande tro att rekommendationer kommer att stoppa spridningen.
Nu är de fokus på Stockholm men samtidigt ökar smittan rejäl i övriga landet.
Hur ser de ut om 2-3 veckor...?

Då skulle du se våra kunder som hostar, fräser och nyser rakt ut och sedan skrattar o säger "ingen fara det är pollen", "ingen fara jag är bara lite förkyld", "ingen fara jag är bara lite dum i huvudet" etc..

Bett ledningen på jobbet att fixa fram våra plexiglas så fort som möjligt so vi kan sitta skyddade i kassan.

Vi vet heller inte hur vi får bete oss mot kunder som har dessa hostanfall, får jag sparken om jag kickar ut dem ur butiken eller ska jag låta dem hosta runt hej vilt?
Ingen vet reglerna nu...
Citera
2020-04-03, 02:29
Medlem
Mindbusinesss avatar
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern gav det bästa rådet jag hört:

”Agera som att alla du möter är smittade”!
Citera
2020-04-03, 02:31
Medlem
@politico
Citat:
The White House encouraged Americans to use homemade coverings, like scarves and bandannas, when outside the home — in addition to practicing social distancing.

Health experts believe it'd reduce the risk of people without symptoms spreading the disease

Vita huset säger att dom rekommenderar hemmagjorda skydd som bandanas och sjalar när dom går ut för att öva på social distans. Experter tror att det kan reducera risken för att smittas av människor utan symptom.
Citera
2020-04-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är definitivt på!
(Om inte ett mirakel räddar oss)
Gränsen är liksom passerad. Samhällskontraktet är per definition brutet och i mina ögon råder det undantagstillstånd.
När det inte längre är någon skillnad på ålderdomshem och gaskammare så är måttet rågat.

Jag håller med dig oerhört mycket i just detta - har själv tänkt tanken flera gånger, då jag läst de "interna dokumenten" inom vården, som media tagit upp. Där det uttryckligen står att man ska sortera bort folk. 😭

Ngn annan i tråden sa att man kan tänka i bilder - håller med! Flera ggr fått mentala bilder av en Auschwitz-vakt som står vid en respirator och skakar på huvudet: "Nein, den där är nog lite för gammal? Ålder? Finns bakomliggande sjukdomstillstånd? Jaha, nej, bort med den till andra salen, där borta.. "

Känner stora obehagskänslor att äldre som betalat skatt hela sitt liv och kanske arbetat i 40 år, ska behöva behandlas så, helt utan värdighet, för de är inte "produktiva" längre? Nej, men de kanske har byggt upp att vi ens har en gemensam skola och sjukvård etc, med sina arbetsinsatser... Blir ledsen, arg, förbannad, över bristen på respekt för dem, nu.

Som sagt - jag är bara en enda person och vet inte vad jag kan åstadkomma i det. Men finns det något slags upprop där folk vill driva det här (fredligt), så är jag med.

(OffT: hur kan jag se om mina inlägg har fått svar? Jag hinner inte med att läsa 100% av inlägg oftast, tack. )
Citera
2020-04-03, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern gav det bästa rådet jag hört:

”Agera som att alla du möter är smittade”!
Vi som följt traden fran januari lyssnade pa dr John redan da. Och han gav just det radet med sk proaktivt beteende. Att en premiärminister 3 manader Senare fattat detta e ju bra men för sent tyvär
Citera
2020-04-03, 02:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Då skulle du se våra kunder som hostar, fräser och nyser rakt ut och sedan skrattar o säger "ingen fara det är pollen", "ingen fara jag är bara lite förkyld", "ingen fara jag är bara lite dum i huvudet" etc..

Bett ledningen på jobbet att fixa fram våra plexiglas så fort som möjligt so vi kan sitta skyddade i kassan.

Vi vet heller inte hur vi får bete oss mot kunder som har dessa hostanfall, får jag sparken om jag kickar ut dem ur butiken eller ska jag låta dem hosta runt hej vilt?
Ingen vet reglerna nu...
Arbetar du i livsmedelsbutik?
Min sambo arbetar i detaljhandeln och måste fortfarande arbeta helt oskyddad. Det ska testas smink, parfymer, demonstreras husgeråd och provas kläder medan man hostar och snorar.
De som jobbar måste arbeta som vanligt. Inga skydd varken på kroppen eller i kassan. Handsprit har dom inte haft på flera veckor.
Förstår inte varför man ska ut och köpa strumpbyxor och smink när man är sjuk och ska hålla sig hemma.
Halva personalstyrkan är hemma sjuka och till helgen måste dom börja ringa in personal från andra varuhus.
Helt galet att de ens är öppet i köpcentrum fortfarande...
Citera
2020-04-03, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst är det så.

New York har väl en rätt stor Chinatown, apropå ingenting . . ?

Jag tror iofs att andelen Kineser är en delförklaring.

Tror att en internationell stad som NY har många riskfaktorer. Internationell miljöer med globala institutioner såsom FN, världsbanken osv. Globala företag osv. Många turister, en global miljö med inte enbart kineser utan även norditalienare på besök eller som har besökt drabbad region Lombardiet.
Citera
2020-04-03, 02:35
Medlem
aina08s avatar
Ännu en intelligent person som skriver till Aftonbladet:
Finns denna virus på riktigt? Isf. är den som vanlig influensa som vi har varje år, eller farligare? Jag känner mig jätte oroligt, men visa säger att det är lika dant som varje år, bara att media blosset up extra mycket just i år. Vad ska jag tro på? Är verkligen oroligt därför hoppas jag att ni kan förklara för mig om vem jag ska tro på, behöver jag ta det på allvar? Magdalena

Hoppas hon har någon diagnos som försvar...
Citera
2020-04-03, 02:37
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag håller med dig oerhört mycket i just detta - har själv tänkt tanken flera gånger, då jag läst de "interna dokumenten" inom vården, som media tagit upp. Där det uttryckligen står att man ska sortera bort folk. 😭

Ngn annan i tråden sa att man kan tänka i bilder - håller med! Flera ggr fått mentala bilder av en Auschwitz-vakt som står vid en respirator och skakar på huvudet: "Nein, den där är nog lite för gammal? Ålder? Finns bakomliggande sjukdomstillstånd? Jaha, nej, bort med den till andra salen, där borta.. "

Känner stora obehagskänslor att äldre som betalat skatt hela sitt liv och kanske arbetat i 40 år, ska behöva behandlas så, helt utan värdighet, för de är inte "produktiva" längre? Nej, men de kanske har byggt upp att vi ens har en gemensam skola och sjukvård etc, med sina arbetsinsatser... Blir ledsen, arg, förbannad, över bristen på respekt för dem, nu.

Som sagt - jag är bara en enda person och vet inte vad jag kan åstadkomma i det. Men finns det något slags upprop där folk vill driva det här (fredligt), så är jag med.

(OffT: hur kan jag se om mina inlägg har fått svar? Jag hinner inte med att läsa 100% av inlägg oftast, tack. )

Inte bara det vi hade 3 månader på oss att förbereda men kan säga redan nu Sveriges regering visste detta men ekomin var viktigare vilket vi märker nu.

Du ser på ringklockan uppe i högra hörnet.
Citera
2020-04-03, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag tror iofs att andelen Kineser är en delförklaring.

Tror att en internationell stad som NY har många riskfaktorer. Internationell miljöer med globala institutioner såsom FN, världsbanken osv. Globala företag osv. Många turister, en global miljö med inte enbart kineser utan även norditalienare på besök eller som har besökt drabbad region Lombardiet.
Debuten av SARS-CoV-2 timade med det Kinesiska nyåret.

Men naturligtvis spelar många andra faktorer in. Exempelvis den höga andelen invånare i riskgrupper, i USA.

Och naturligtvis det du tar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in