Citat:
Ursprungligen postat av
FejkEmran
Men ändå. De tror att det är exponering som gör folk olika mycket sjuka men om det är olika mutationer så förklarar det snabbare varför frisk vårdpersonal dör eftersom de träffar dem som blivit sjukast. Om de inte smittas av flera. Människor tycks klara av sjuka partners och familjemedlemmar eller inte insjunkna samtidigt. Blir de lika sjuka eller i varierande grad? Exet skrev att han hade varit sjuk, men vad är sannolikheten för att han blir det två gånger inom kort? Människor med mildare varianter, kanske smittar människor med mildare och det påverkas inte bara av underliggande sjukdomar. De kanske bara hjälper viruset att besegra värden men ändå är aggressiva varianter. Det skulle kunna förklara att några friska, men inte alla, i vårdenheter blir sjuka och såpass att de kan stryka med. Även om viruset främst verkar vara likvärdigt efter olika grupper som drabbas. Jag vet inte riktigt. Men tänkte på det. Vad är det som skiljer dem åt som får feber, att immunförsvaret reagerar hårdare? Då kan ju en familjemedlem gå utan symptom samtidigt som ingen kanske behöver läggas in om det inte är en mängd sårbarheter. Sedan kanske andra drabbas av mer aggressiva varianter av samma virus.
Läs gärna artikeln jag länkade, om du inte gjort det. Den förklarar en del.
Med ett såhär långsamt muterande virus är det extremt osannolikt att det finns en massa olika strains med helt olika egenskaper och dödlighet. Det går emot all vetenskap om epidemiska virus, och det finns inga säkra belägg för att så skulle vara fallet här heller (artikeln bemöter teorin om de omtalade L- och S-strainsen).
Jag har sämre koll på om det stämmer att en högre "dos" av viruset gör den smittade mer allvarligt sjuk. Jag har hört uppgiften, men inte sett den som särskilt angelägen att gräva i.
I övrigt (står inte i den artikeln) har det visat sig att Italien har många döda läkare delvis eftersom hemläkare och egenföretagare jobbar högt upp i åldrarna. Läkarna som dött i landet ska i vart fall inte vara särskilt mycket yngre eller friskare än den genomsnittliga personen som dör i Corona.