2020-04-03, 01:45
Medlem
aina08s avatar
Vet vi när Stockholm hade de antal smittade som nu börjar bli på många andra platser i landet, typ 100-150 fall?
Ser att flera län ökat ganska fort senaste dagarna.
Frågan är om/när större delen av landet är som det är i Stockholm...
Dalarna tex. Där har man gått från näst lägst smittade till 9e av 21 på ca 1 vecka.
De växer i alla län. Bara Gotland (och kanske Blekinge) håller fortsatt väldigt låga siffror.
Citera
2020-04-03, 01:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Just därför det inte är klokt att ha en massa privat vård i en nation, dvs. om man har någon ambition om "lika vård för alla" i ett land. Som Sverige åtminstone på papper och i valfläsk har haft som uttalad ambition länge.

Om man anser att rika människor bör/skall ha företräde till vård, före alla andra, då kan man med fördel ha ett sånt system som USA har t.ex. med privata sjukförsäkringar.

Men det vill vi INTE. Ska inte handla om försäkringar eller rikedom om du får vård. Om det krisar sig rejält som vi får hoppas det inte gör kommer det handla om prioritering. Krisar det sig kommer våra läkare som de i Italien att prioritera. Om det finns en plats och det står mellan en på 60 och en på 30 så kommer den på 30 att få platsen. Oavsett om den på 60 är megarik.
Citera
2020-04-03, 01:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Jo det köper jag. UV ljus hjälper och immunförsvaret blir starkare vilket egentligen är det viktigaste. Naturligt D vitamin är guld.
På tal om somalier så har personer med mörk hy svårare att bilda d-vitamin eftersom deras naturliga pigment stoppar uv-strålningen. Ännu viktigare för dem med d-vitamintillskott.
Citera
2020-04-03, 01:47
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hen gör alltid så. Narcissist som vill synas.

Det finns en farhåga att eftersom viruset antas komma från fladdermöss så är det mer värmetåligt än andra. Fladdermöss får nämligen så hög kroppstemperatur när de flyger att deras virus måste vara ganska värmetåliga.

Men visst håller man tummarna för en riktigt varm och solig sommar som tar kål på de små virusen. Det blir liksom två flugor i en smäll.

Fladdermusar (eller möss?) gillar väl inte solen värst mycket. Hänger dom inte mest i kalla mörka grottor? Erkänner att jag har begränsad erfarenhet av fladdermusar.
Citera
2020-04-03, 01:48
Medlem
167-steg-kvars avatar
Krishantering i konungariket Sverige är bara vad det är.
Efterblivet påtalade Bill - helt jävla retarderat sa Bull.

New York-bor manas täcka ansiktet

Samtliga invånare i staden New York
uppmanas att täcka näsa och mun när
de går ut.

En rekommendation att bära mask
väntas under fredagen gå ut till alla
amerikaner.

https://www.svt.se/svttext/tv/pages/191.html
Citera
2020-04-03, 01:49
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Beror självklart på mätmetoder, viljan till att mäta, kvalitén på dessa, när dessa sattes in, regionala skillnader i levnadssätt, sjukvårdens effektivitet och nivån på denna, tillgång på sjukvårdsmateriel (respiratorer, bland annat), skyddsutrustning, professionalitet hos personal, tillgång till personal, infrastruktur, tid för ingångssättande åtgärder för att kväsa virusets spridning, befolkningens demografi, staters vilja till öppenhet eller slutenhet kring problemets verkliga omfång, tid i cykeln (eftersläpande information), osv. osv. osv...

Det låter som att du är rätt man för att minska mörkertal.

Vi har inte gjort så många tester. I Sydkorea har närmare 400k tester gjorts.
Räcker det med att en död person testas positivt för corona för att hamna med i statistiken så är mörkertalet enormt. Människor som återhämtar sig kan insjukna igen, de prioriterar patienter och då skickas smittade hem som kanske inte ens har registrerats och corona lever inte kvar lika länge hos döda värdedjur.

Om en person dör av viruset och hittas död i lägenheten ett par månader senare. Kan man se dödsorsaken?
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-03 kl. 01:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Låt oss göra revolt !

Önskar det fanns funktionen "like" på inlägg, så jag slapp skriva att jag gillar ditt inlägg... Revolt kanske enda som hjälper? Men, jag är bara en liten kugge i statens hjul, skulle nog inte våga eller orka det...

Dessutom kan man ju vara rätt övertygad om att Säpo läser här inne, efter alla MSB:s kommentarer om att de kollar upp vad det finns för "desinformation" inom riket just nu (info som inte "stämmer" med vad de styrande vill ge för budskap utåt?) Ok nu lät jag konspiratorisk men men.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Beror självklart på mätmetoder, viljan till att mäta, kvalitén på dessa, när dessa sattes in, regionala skillnader i levnadssätt, sjukvårdens effektivitet och nivån på denna, tillgång på sjukvårdsmateriel (respiratorer, bland annat), skyddsutrustning, professionalitet hos personal, tillgång till personal, infrastruktur, tid för ingångssättande åtgärder för att kväsa virusets spridning, befolkningens demografi, staters vilja till öppenhet eller slutenhet kring problemets verkliga omfång, tid i cykeln (eftersläpande information), osv. osv. osv...
Javisst är det så.

New York har väl en rätt stor Chinatown, apropå ingenting . . ?
Citera
2020-04-03, 01:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Fladdermusar (eller möss?) gillar väl inte solen värst mycket. Hänger dom inte mest i kalla mörka grottor? Erkänner att jag har begränsad erfarenhet av fladdermusar.
Jag har sett dem flyga i dagsljus ibland, men kanske det var i skuggan. Det finns förstås många olika arter som alla kan ha lite olika vanor.
Citera
2020-04-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Men ändå. De tror att det är exponering som gör folk olika mycket sjuka men om det är olika mutationer så förklarar det snabbare varför frisk vårdpersonal dör eftersom de träffar dem som blivit sjukast. Om de inte smittas av flera. Människor tycks klara av sjuka partners och familjemedlemmar eller inte insjunkna samtidigt. Blir de lika sjuka eller i varierande grad? Exet skrev att han hade varit sjuk, men vad är sannolikheten för att han blir det två gånger inom kort? Människor med mildare varianter, kanske smittar människor med mildare och det påverkas inte bara av underliggande sjukdomar. De kanske bara hjälper viruset att besegra värden men ändå är aggressiva varianter. Det skulle kunna förklara att några friska, men inte alla, i vårdenheter blir sjuka och såpass att de kan stryka med. Även om viruset främst verkar vara likvärdigt efter olika grupper som drabbas. Jag vet inte riktigt. Men tänkte på det. Vad är det som skiljer dem åt som får feber, att immunförsvaret reagerar hårdare? Då kan ju en familjemedlem gå utan symptom samtidigt som ingen kanske behöver läggas in om det inte är en mängd sårbarheter. Sedan kanske andra drabbas av mer aggressiva varianter av samma virus.
Läs gärna artikeln jag länkade, om du inte gjort det. Den förklarar en del.

Med ett såhär långsamt muterande virus är det extremt osannolikt att det finns en massa olika strains med helt olika egenskaper och dödlighet. Det går emot all vetenskap om epidemiska virus, och det finns inga säkra belägg för att så skulle vara fallet här heller (artikeln bemöter teorin om de omtalade L- och S-strainsen).

Jag har sämre koll på om det stämmer att en högre "dos" av viruset gör den smittade mer allvarligt sjuk. Jag har hört uppgiften, men inte sett den som särskilt angelägen att gräva i.

I övrigt (står inte i den artikeln) har det visat sig att Italien har många döda läkare delvis eftersom hemläkare och egenföretagare jobbar högt upp i åldrarna. Läkarna som dött i landet ska i vart fall inte vara särskilt mycket yngre eller friskare än den genomsnittliga personen som dör i Corona.
Citera
2020-04-03, 01:54
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Önskar det fanns funktionen "like" på inlägg, så jag slapp skriva att jag gillar ditt inlägg... Revolt kanske enda som hjälper? Men, jag är bara en liten kugge i statens hjul, skulle nog inte våga eller orka det...

Dessutom kan man ju vara rätt övertygad om att Säpo läser här inne, efter alla MSB:s kommentarer om att de kollar upp vad det finns för "desinformation" inom riket just nu (info som inte "stämmer" med vad de styrande vill ge för budskap utåt?) Ok nu lät jag konspiratorisk men men.

Just det som är så svårt, svenskar har haft sina tyglar allt för länge, regeringen vet att vi svenskar kommer inte att göra något så de kan komma undan med allt. Men någon gång så måste det räcka för den yngre generationen skull.
Citera
2020-04-03, 01:54
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
[b]
Jo det köper jag. UV ljus hjälper och immunförsvaret blir starkare vilket egentligen är det viktigaste. Naturligt D vitamin är guld.

Sammanträffande med nyheten om att vi plötsligt har ett rekordstort ozonhål över Arktis, dvs vår pol, något som bara brukar ske över Antarktis. De varnar för UV-strålningen nu i slutet av veckan, som skulle va som starkast under lördag och söndag! Bra för virusdödande I guess ^^ Dock skadar det ögon, hud samt påverkar immunförsvar neggativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in